پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۹۷
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۶
گروه‌های فضای مجازی این‎روزها به محفلی برای تبلیغات کاندیداها شده و تلاش برای تصاحب کرسی مجلس به حدی در فضای مجازی داغ شده که در برخی از گروه‌ها برای حمایت یا تخریب کاندیدایی ساعت‌ها بحث و گفت‌وگو می‌شود.

شعارسال: امروز هم روز دیگری است، مثل تمام روزهای دیگر، شلوغ، پر سر و صدا با مردمی که گویی برای رسیدن به محلی نامشخص در حال دویدن برای رسیدن به هدف هستند.

زندگی در شهر جریان دارد، هر کس برای کسب خود از صبح زود در تلاش و تکاپو برای رسیدن به هدف هستند، اما گویا چهره شهر، همیشگی نیست، خیلی تغییر کرده، به چهره‌اش که نگاه می‌کنی می‌بینی که در و دیوار پر از تبلیغات است.

امروز روز دیگری است، گویا شهر برایم غریبه شده است، چهره‌هایی را می‌بینم که به عمرم ندیده‌ام، این روزها شهر مهمان دارد، مهمانانی که طی سالیان اخیر هم در شهر حضور داشتند اما هیچگاه به اندازه این روزها در معرض دید و توجه قرار نگرفته بودند.

گویا همه نگاهها به سمت این میهمانان است، یکی دکتر، یکی مهندس، یکی پر مو یکی بی‌مو و یکی هم لیسانس، از کاندیدایی که عزم راسخی برای نماینده شدن دارد و کاندیدایی که مردم را دعوت به فکر کرده است، گویا شعارهای انتخاباتی هم مثل چهره شهر رنگ عوض کرده‌اند، شعارهای انتخاباتی که همچون شعرهای دو بیتی است، اما اینقدر بی‌محتوا و بی معنی هستند که به مرحله عمل نرسیده در حد شعار باقی مانده و به کف خیابان ریخته می‌شوند، گویا مردم نیز فهمیده‌اند، که شعارهای تو خالی و پوچ راه به جایی نخواهد برد و مرد بی‌عمل همچون زنبور بی عسل است.

اما موضوع قالب توجهی که این روزها به چشم می‌خورد، اسراف‌های تبلیغاتی است، پوسترها، عکس‌ها و تبلیغاتی از کاندیداهایی که برای رسیدن به کرسی مجلس یا کرسی خبرگان رهبری دست به هر کاری زده‌اند، تمام کوچه‌ها و خیابان‌ها از این پوسترهای رنگارنگ پر شده است.

*کاندیداهایی که رنگ عوض کرده‌اند

انگار نه انگار که تا همین چند روز قبل همه از گرانی گله‌مند بودند اما انگار انتخابات گرانی سرش نمی‌شود و هر کس به هر میزان که سرمایه داشته به گود انتخابات آورده تا آن را پودر و خاکستر کند، آن قدر تبلیغات انتخاباتی زیاد است که گاهی فکر می‌کنم، درختان شهر یکجا تبدیل به کاغذ شده بودند و در اختیار کاندیداهایی قرار گرفته بودند که با ژست‌هایی خاص جلوی لنز‌های دوربین قرار گرفته و نقش دیوار شده‌اند، نقش‌هایی که از همین الان تصنعی بودن آنها معلوم است.

کاندیداهایی که رنگ عوض کرده‌اند، برخی از کاندیداها را می‌شناسم، اما در عکس چهره آنها به حدی تغییر کرده که گویا غریبه هستند، نمی‌دانم کاندیدایی که از همین الان به دنبال فریب مردم با تغییر چهره است، چگونه پس از راهیابی به مجلس به وعده‌های خود عمل خواهد کرد.

به هر طرف که سر برمی‌گردانی، تبلیغات یک کاندیدا دعوتمان می‌کند برای تفکر، جای خالی در شهر باقی نمانده است و تا چشم کار می‌کند، تبلیغات است و تبلیغات، گویی کاندیداها به جای عمل کردن مدت زمان زیادی را برای انتخاب یک شعار کرده‌اند، شعارهایی که حالا کف خیابان هستند.

دیوارهای شهر در آستانه عید دوباره آلوده کاغذها و چسب و سیریش‌هایی شده‌اند که پاک کردن آنها حتی با آب و کف هم ممکن نیست، زمین هم از حجم زیاد کاغذها پر شده است، اما گویا مردم دیگر این شعارها را باور ندارند و به دنبال کسی هستند که عمل‌گرا باشد تا اهل شعار، مردم نیز بصیرت دارند و طرفدار کاندیدایی هستند که خوب عمل کند نه اینکه خوب شعار دهد، هر چند که امسال حتی شعار خوب هم از کاندیداها نمی‌بینیم، اما آنچه مسلم است، در بحبوحه انتخابات و در شرایطی که همه به دنبال تبلیغات خود هستند، این فقط کارگران شهرداری هستند که متحمل زحمات بسیاری می‌شود.

*شیرینی خوردن انتخاباتی

در حالی که تنها چند روز به هفتم اسفند باقی نمانده محفل شیرینی خوردن انتخاباتی نیز شیرین‌تر شده است و برخی از کاندیداها در اقدامی عجیب به پخش جعبه‌های شیرینی در برخی از نقاط شهر می‌کنند، اما به قول استاندار زنجان، چیزی که واضح و مبرهن است این است که مردم شام می‌خورند، ولی رای نمی‌دهند.

اما تبلیغات انتخاباتی اینقدر هم شیرین نیست، چون برخی از کاندیداها نیز در عین بی سلیقگی تبلیغاتی، برای اهل قبور تبلیغ می‌کنند، کاندیداها باز هم دست به دامن شهدا شده‌اند تا از احساسات مردمی در ارادت به شهدا سوء استفاده کنند، اما ای کاش به جای سوء استفاده از شهدا، قدری هم راه شهدا را ادامه می‌دادند و به فکر خدمت به مردم بودند.

* هیاهوی انتخاباتی در فضای مجازی

اما تبلیغات کاندیداهای انتخاباتی گویا به شهر و فضای شهری محدود نمی‌شود و همچون روح به دنبالمان است، از پیامک‌های تبلیغاتی کاندیدهای تبلیغاتی تا گروههای تلگرامی در فضای مجازی که فرصت لحظه‌ای آرامش به کسی نمی‌دهد.

*تبلیغات رایگان در فضای مجازی

گروه‌های فضای مجازی اینروزها تنها به محفلی برای تبلیغات کاندیداها شده و تلاش برای تصاحب کرسی مجلس به حدی در فضای مجازی داغ شده که در برخی از گروه‌ها برای حمایت یا تخریب کاندیدایی ساعت‌ها بحث و گفت‌وگو می‌کنند، غافل از اینکه رایگان برای یک کاندید تبلیغ کرده‌اند و برخی افراد ساده لوح نیز آن را باور کرده‌اند.

گروه‌هایی که در ایام انتخابات شکل گرفته تبدیل به یک شب نشینی مجازی مستمر شده و فعالیت خود را تا پاسی از شب ادامه میدهند، بسیاری از افراد عضو این گروهها نیز آگاهانه و مغرضانه و یا عمدی و غیرعمدی آتش بیار معرکه انتخابات شده‌اند و یک کاندید را آنچنان تعریف تمجید و یا تخریب می‌کنند، که هر شب در این گروه‌ها کاندیدای صاحب کرسی مجلس می شود و فردا کاندیدای دیگری رای می آورد و .... گویا کاندیداها و طرفداران آنها دوست ندارند وارد فضای واقعی شوند و به جای برنامه ریزی برای فعالیت و خدمت به مردم در فضای واقعی، در فضای مجازی نماینده می‌شوند.

اما نکته جالب توجه این است که در هیچ یک از این نوع تبلیغات خبری از دعوت مردم برای خلق حماسه نیست، هیچ کس مردم را به یک رای واحد و اتحاد و همدلی دعوت نمی‌کند، چیزی که مقام معظم رهبری تاکید بسیاری به آن دارند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار خبر 4 اسفند 1394، کدمطلب: 13941204000133، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین