پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
خوزستان را صرفا نباید به کارون و نفت و آب شناخت. جلگه ای با تاریخی بالغ بر 5000 سال ، نوعی گهواره تمدنی برای جهان محسوب می شود. در متن زیر به تفکیک به تاریخ شهرهای خورستان اشاره شده است.

شعارسال: خوزستان را صرفا نباید به کارون و نفت و آب شناخت. جلگه ای با تاریخی بالغ بر 5000 سال ، نوعی گهواره تمدنی برای جهان محسوب می شود. در متن زیر به تفکیک به تاریخ شهرهای خورستان اشاره شده است. شروع بحث را هم باید بر وضعیت آب این جلگه بعنوان الفبای آبادانی و بحث شرایط سرزمینی قرار داد.

کارون بزرگترین رودخانه ایران با طول 850 کیلومتر از کوههای بختیاری سرچشمه گرفته و زاینده رود اصفهان و دو استان چهارمحال بختیاری و خوزستان را در نوردیده و سرانجام به خلیج پارس می ریزد . همچنین قابلیت کشتیرانی داشته که ایرانیان باستان به کشف آن رسیده اند . انگلیسی ها در سال های اخیر کالاها و ابزار صنعتی را از طریق رود کارون و آبراه های خلیج پارس ضمن عبور از اهواز در نزدیکی های مسجد سلیمان ( میدان نفتون ) می رسانند . دیگر رودهای معروف خوزستان ؛ کرخه ، جراحی ، دز ، اروند ، هندیان ، شاوور ، بهمنشیر « بهمن اردشیر » ، مارون ، رود زرد ، رود هندیجان ، و ...

تنوع فرآورده های نباتی و وجود نخلستان ها ، مرکبات ، گیاهان و سبزیجات و کوهستان هایی که قابلیت پرورش زیتون را دارند ، همچنین نیشکر خوزستان که شهرتش در تاریخ به نام خوزستان ( شکرستان ) است ، گندم ، جو ، دانه های روغنی ، برنج ، اکالیپتوس ، گیاهان دارویی همه و همه استعداد بی نظیر این جلگه حاصلخیز را نشان میدهند . همچنین امکانات ارتباطی ، دسترسی به انرژی برق ، آب ، راه آهن و حمل و نقل آبی ، سد سازی ، چاه های نفتی بی شمار ، گازهای متفاوت صنعتی و مایع ، جدید ترین فرآورده هایی هستند که از نظر پیشرفتهای تولیدی و صنعتی ، از جایگاه خاصی برخوردارند . همچنین در عرصه فرهنگ و هنر ، صنایع دستی همچون : گلیم بافی ، جاجیم بافی ، حصیر بافی ، چوخا بافی ، قالی بافی ، و ... که در بازارهای محلی دزفول ، شوشتر ، بهبهان ، رامهرمز یافت می شود . موسیقی خوزستان ، رقصها و آوازهای آیینی بومی ، اشعار و ترانه های حماسی و تغزلی ، ضرب المثل ها پشتوانه تاریخ فرهنگ و هنر اقوام مختلف جلگه خوزستان است .

شوش : شوشییانا یا سوزیانا مرکز حکومت شهر عیلام بوده که بنای عظیم « زیگورات چغازنبیل» در نواحی این شهر بنا شده است . این بنا یکی از بناهای عظیم خاور میانه است که با دیوارهای تو در تو و هزاران خشت و آجر بر تپه ای بنا شده و کتیبه هایی با خط میخی ایلامی قدمت این بنا را آشکار میکند.آرامگاه « دانیال نبی » از پیامبران بنی اسرائیل بوده و در این شهر بنا شده است .

 

دزفول : « دژپل » و به روایت محلی « دس بیل » ، یکی از آبادترین شهر های استان خوزستان است . از لحاظ تاریخی و اقتصادی و کشاورزی شایان توجه است . نام این شهر به سبب پلی می باشد که دراین شهر با دوازده طاق و چشمه بر روی رودخانه دز و در روزگار شاپور اول ساسانی بنا شده است . البته محققینی ، همچون :« اصطخری» ، آن را پل « اندامش » نیز نام نهاده اند . منظور از اندامش ، شهر اندیمشک کنونی است . از خلاقیت های مهم معماری : شبکه های عالی برای آبیاری و مهار کردن آب جهت تولید انرژی برای آسیاب کردن می باشد . زراعت « نیل » جهت رنگ آمیزی و پرورش قلم نی از فرآورده های این منطقه می باشد که تا هند و قسطنطنیه نیز صادر می شده است . این شهر برای برقراری ارتباط بین پایتخت جدید یعنی جندی شاپور و شوشتر ساخته شده است .

 

شوشتر : شهری عظیم و قابل توجه است که شاخه ای از آب رود کارون به نام « گرگر » از داخل این شهر عبور می کند و آبشارهای زیبایی را تشکیل میدهد . بسیاری از تاسیسات آبرسانی ، آسیاب ها ، کانالهای پل ، سد بندها ، بند ها و آبشارها برای آن ساخته شده . شاخه دیگر رود کارون « چهار دانگه » از غرب به سوی جنوب شوشتر جریان داشته و در محلی به نام « بند قیر » به شاخه گرگر پیوند میخورد . شوشتر هم در دوران پیش از اسلام و هم پس از اسلام از رونق فراوانی برخوردار بوده است . بافت سنتی شهر و معماری محلی نقش بسیار زیادی در جلب جهانگردان و ایران گردان دارد . گذرگاههای تنگ و باریک که دارای سایه بان یا « سعباط » می باشند تا میدانچه های اصلی کشیده شده . آجر چینیهای شهر دزفول و شوشتر ، همچنین آسیاب های آبی از ویژگیهای معماری محلی به شمار می رود . شوشتر به زبان محلی به شهر « چهل پیر » معروف است .

 

ایذه یا ایذج : در شمال شرقی پایتخت « اتابکان لر » از جمله شهر های خوزستان است ، شهری در میان کوهستان با آب و هوای معتدل سرسبز و دارای استعداد فراوان برای کشاورزی . پل « خده زاد » که از پل های عجیب جهان است که به نام مادر اردشیر بابکان با پایه هایی از سرب مذاب ساخته شده و 104 ذرع ارتفاع داشته است . ابن بطوطه جهانگرد مراکشی در قرن هشتم هجری در سفرنامه خود از خانقاه ها ، کاروانسراها و قناتها و قلعه مدرسه های بسیاری در این شهر یاد می کند . تنديس مفرغی « مرد پارتی » که هم اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می شود ، در این ناحیه به دست آمده است .

 

مسجد سلیمان : شهر بختیاری نشین خوزستان است که علاوه بر آتشکده ها و معابد باستانی ، سر مسجد و برد نشانده و اطراق گاه زمستانی ایل بزرگ بختیاری در این شهر بنا شده . اولین چاه نفت ایران به وسیله « ویلیام ناکس دارسی » توسط شرکت انگلیسی جهت اکتشاف نفت در آنجا حفاری شد و این شهر به صورت یک منطقه نفتی و صنعتی در آمد .

 

بهبهان : صحراهای حاصلخیز و تپه ماهورها و ارتفاعات بلند و کوتاه و بخشهای کوهستانی و جلگه ای ، شهری قدیمی است که سابقه آن به دوران عیلامی و پس از آن به دوران ساسانی میرسد . کشف جام برنزی « کیدین هوتران » موسوم به « جام زندگی » با 16 لایه متفاوت و نقوش داستانگویی و تابوت مفرغی و پارچه های متفاوت در حفاری های باستان شناسی در این منطقه به دست آمده است .

 

رامهرمز :شهری میان دو بخش جنوبی و شمالی استان خوزستان که خطه ای آباد و پر اهمیت بوده است . این شهر در دوره ساسانی رونق بسیاری داشته و بنای آن را به هرمز اول پادشاه ساسانی ، نسبت میدهند . پرورش کرم ابریشم ، پارچه های زیبا ، عطریات و حصیر بافی و کتابخانه بزرگی در این دیار شاخصه های تاریخی این شهر را تشکیل میدهند .

 

آبادان : در جنوب غربی این استان زرخیز جایگاه ویژه ای دارد . آبادان یعنی پاسداری و نگهبانی از آب و بطلیموس پدر جغرافیای یونان آن را « آرپفانا » و « آپفادانا» نام نهاده . واژه « عبادان » نیز به گویش تازی می باشد . همچنین به دلیل مقبره ای منسوب به « خضر » و « الیاس » در اطراف رود بهمنشیر ، تازیان ، آبادان را « جزیره الخضر » نیز می گفته اند . آبادان لنگرگاه مناسبی برای کشتی های تجاری بوده و همچنین پالایشگاه نفت در این شهر تاسیس شده است .

 

خرمشهر : نام باستانی این شهر « پیان » می باشد که بعد ها به « بیان » تبدیل شد . و با یورش تازیان به آنجا ، نام این شهر به « محمره » یعنی برنج سرخ تبدیل شد . به دلیل آنکه برنج سرخ در آن محل کشت و زرع می شود . ارتباطات آبی در این منطقه موقعیت اقتصادی مناسبی به وجود آورده است . رودخانه کارون در این منطقه به اروند رود پیوند می خورد . و اين منطقه را از طریق خلیج پارس و دریای اومان به آبراه های بین المللی مرتبط می سازد .

 

شادگان : در جنوب خوزستان به آبادان منتهی می شود و بوسیله رودخانه جراحی که ترکیبی از دو رود « مارون » و « علاء » است و از کوهستان های « منگشت » سرچشمه گرفته ، کشاورزی دشت شادگان را آبیاری می کند . نام قدیم این دشت « دراک » بوده که ترکیب دو واژه « دارا » و « ارک » است . با آتشکده هایی که به دست قباد پسر دارا پادشاه ساسانی ، در شادگان ساخته شده .پرده دیبا و بافته های زیبای آن شهر و همچنین آبهای گرم و گوگردی در این منطقه می باشد .

 

بندر ماهشهر : از دیگر شهرهای جنوبی و کناره ای این استان می باشد . شهری است آباد که بیشتر جنبه صنعتی دارد و دارای تاسیسات عظیم پتروشیمی ، شیمیایی و گاز است و مقادیری از نفت ایران از این ناحیه به کشورهای خارجی صادر می شود .

 

سوسنگرد ، دشت آزادگان : دارای زمین های حاصلخیز و یکی از بهترین دشت هایی است که قابلیت های ویژه کشاورزی دارد : سبزیکاری و کشت حبوبات از جمله محصولاتش است . قدمت کشاورزی سوسنگرد به دوران باستانی می رسد و مورخین آبیاری آنجا را به «لیترانا» که یکی از فرزندان گودرز ( از دلاوران باستان ) بوده است نسبت مي دهند . پارچه معروفی به نام « سوزن گرد » در این منطقه بافته می شده که نام این دیار از آن گرفته شده است .

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تاریخ کهن- تاریخ انتشار: 29 آبان 1389- www.tarikhiran2500.blogfa.com/

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
0
0
حتی شواهد و قرائنی بدست آمده است که تمدن ایران به بیشتر از 8000 سال نیز میرسد ، ایران یکی از کهن ترین تمدن های بشری در جهان را دارد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین