پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۹۸۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۵
علیرضا بیگی گفت: وقتی دولت با تعرفه‌های پایین اجازه واردات محصولات مشابه را می‌دهد اما تولیدکننده ایرانی باید سود بانکی، مالیات و سایر هزینه‌ها را بپردازد، شعار حمایت از کالای ایرانی محقق نمی‌گردد.

شعارسال: احمد علیرضا بیگی در پاسخ به این سوال که آیا تحقق شعار سال بر عهده دولت می‌باشد یا مردم، خاطرنشان ساخت: قطعا این موضوع بر عهده دولت است، دولت باید تولید ملی را سودمند کند تا برای تولیدکننده رغبت تولید ایجاد شود، وقتی تولید ملی توان رقابتی را از نظر قیمت و کیفیت را ندارد نباید انتظار داشته باشیم مردم جنس داخلی را که مشابه خارجی با کیفیت بهتر و ارزانتر دارد ترجیح دهند.

وی توضیح داد: این دولت است که با سیاست‌گذاری‌های پولی سبب می‌شود تولید ملی قیمت تمام شده پایین‌تری در مقایسه با مشابه خارجی داشته باشد، وقتی تولید داخلی ما در بازار خارجی توان رقابت ندارد و در بازار داخلی هم باید بهره‌های بانکی 28 درصدی، ارزش افزوده 19 درصدی و هزینه آب و برق و گاز را پرداخت کند، امکان رقابت مهیا نیست.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری درست و طراحی نرم‌افزارهای حمایت از تولید ملی بر عهده دولت است، تصریح کرد: در گزارش اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس گفته شد احکامی که پنج سال قبل در خصوص حمایت از تولید داخلی به دولت ابلاغ شده تنها ده درصد اجرایی گردیده است که نشان می‌دهد اراده‌ای در این باره وجود ندارد.

وی افزود: نتیجه این موضوع اعتماد سوزی است و مردم دیگر کارایی دستگاه‌های اجرایی را به هیچ عنوان باور نمی‌کنند مانند همان مصاحبه چند ماه قبل رئیس جمهور در خصوص اطمینان به ثابت قیمت ارز که امروز اسباب ناامیدی شده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در پاسخ به این سوال که کدام تولیدات داخلی کیفیت مطلوبی برای حمایت دارند، تاکید کرد: کشاورزی و محصولات تولیدی کشاورزی ایران در دنیا به هیچ عنوان مشابهی از نظر کیفیت ندارد، اما متاسفانه محصولات کشاورزی ما به قدری ذلیل است که در جنوب کشور هندوانه، سیب زمینی و پیاز می‌کاریم اما به دلیل نبود بازار و امکان صادرات، کشاورز جنوبی حاضر نیست این محصول را را از خاک بیرون بکشد و عین این مساله را در شمالغرب و در ماجرای سیب آذربایجان مشاهده کردیم.

وی متذکر شد: امکان صادرات و فرواری محصولات کشاورزی در کشور وجود ندارد و به همین دلیل کیلومترها سیب در کنار جاده‌ها در چند ماه گذشته رها شد که حتی این محصول را را حیوانات نیز مصرف نمی‌کردند؛ در حالیکه بازار جهانی مهیاست این اوضاع اسفناک به وجود می‌آید و کشاورزان ما به قدری پشیمان هستند که حتی رغبتی ندارند تا سرمایه‌شان را از دل خاک بیرون بکشد.

بیگی با بیان اینکه اگر نطق نمایندگان جنوب کشور در مجلس را پیگیری کنید تمام این نمایندگان از دولت در این باره شاکی هستند، اذعان داشت: سیاست‌گذاری وجود ندارد و در این بحران کمبود آب که بیشترین آب مصرفی برای محصولات کشاورزی است، بازار فروش و امکان فرآوری و صادرات وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حمایت از تولیدات بی‌کیفیت خودروسازی به معنای حمایت از تولید داخل است، ابراز داشت: چیزی که امروز رخ داده و دولت تحت حمایت از خودروسازان تعرفه 150 درصدی را برای واردات خودرو قرار داده ظاهرا در حال حمایت از تولید داخلی می‌باشد اما اصل مطلب این است که چون دولت خود سهیم در بحث خودروسازی و خودروساز است، برای اینکه بازار در دست خودش باشد و محصولاتش را که کیفیت مطلوبی ندارند به فروش برساند این تعرفه‌های سنگین را اعمال می‌کند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با بیان اینکه اگر مقصود حمایت از تولید داخل است چرا این تعرفه‌ها را برای تراکتور اعمال نمی‌شود؟ تشریح کرد: امروز تعرفه واردات تراکتور پنج درصد است که در مناطق آزاد این پنج درصد نیز وجود ندارد پس مقصود از این کار حمایت از تولید داخلی نیست.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس مشکل اصلی ورود دولت به طور مستقیم به عنوان عامل اقتصاد دانست و تصریح کرد: مشکل اصلی ما این است که امروز دولت به جای اینکه در جایگاه داور قرار گیرد و تنظیم بازار را برعهده داشته باشد از این جایگاه تنزل پیدا کرده و خود در اقتصاد به عنوان عامل مستقیم راه پیدا کرده که این مساله هم به دلیل ساختار اقتصادی کشور است.

وی گفت: اقتصاد ما امروز به گونه‌ای نیست که بستر را برای ورود بخش خصوصی قوی مهیا کند پس همیشه بخش خصوصی دولت را به چشم رقیب قوی که توان رقابت با آن را ندارد می‌بیند به همین دلیل بخش خصوصی شکل نمی‌گیرد؛ نتیجه اقتصاد دولتی نیز رانت، فساد و حقوق‌های نجومی است که از همین جا نشات گرفت.

بیگی تصریح کرد: با چنین وضعیتی رقابت امکانپذیر نیست باید حمایت از تولید داخلی به معنای ورود مردم به میدان اقتصاد باز شود اما سیاست‌های دولت به گونه‌ای است که گویی مردم توانایی حضور در اقتصاد ندارند و بخش عمده اقتصاد در دست دولت است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا لباسی که به تن دارید ایرانی است تاکید کرد: هم لباس و هم کفش بنده ایرانی است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 24فروردین1397، کدخبر: 13970124000479: www.farsnews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
0
0
متاسفاتنه دولت در سیاست های عملیش هیچ حمایتی از کالای ایرانی نمیکنه
ا.ف75
ناشناس
Norway
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
سیاست های دولت کاملا بر خلاف وعده وعید های اقای روحانی شده
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین