پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۳۰۴
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
از چند روز گذشته شاهد وقوع بارش باران و جاری شدن سیل در برخی از روستاهای شهرستان زیرکوه هستیم و زندگی مردم در گل و لای است و برای ۱۲ هزار نفر آب‌رسانی با تانکر انجام می‌شود و مردم روستای چاه زرد از عدم مدیریت در شرایط بحرانی گلایه دارند.

شعار سال: سیدابوالحسن میرجلیلی در بازدید از روستاهای سیل‌زده خراسان جنوبی اظهار داشت: سامانه بارشی از سه روز گذشته در استان به صورت بارش‌های رگباری و تگرگ فعالیت می‌کند که این ناپایداری‌ها تا امشب ادامه دارد.

وی افزود: در اثر بارش‌های اخیر برخی روستاها از جمله کامرانیه، چاه زرد، شیرگ، جان احمد، مغیلان و خوان در شهرستان‌های طبس، زیرکوه، درمیان، بیرجند و سربیشه دچار سیلاب و آبگرفتگی شد که کارشناسان از صبح امروز برآورد خسارت این سیلاب‌ها را آغاز کرده‌اند.

قطعی آب 20 روستا در شهرستان زیرکوه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: سیلاب‌های سه روز گذشته به راه‌های روستایی و عشایری، محصولات کشاورزی، قنات‌ها، خانه‌ها و خودروها خسارت‌زده وقطعی آب 20 روستا در زیرکوه، خسارت 10 تا 25 درصدی به 20 رشته قنات و آبگرفتگی بیش از 61 واحد مسکونی روستایی گوشه‌ای از این خسارت‌ها است.

وی با بیان اینکه مقدار ریالی خسارت‌هااوایل هفته آینده مشخص می‌شود گفت: عملیات بازسازی روستاهای سیل‌زده از فردا آغاز می‌شود.



اکثر روستاهای سیل‌زده با تانکر سیار آب‌رسانی می‌شود

مدیر آب فاضلاب روستایی شهرستان زیرکوه اظهار داشت: از ابتدایی وقوع سیل بیش از 20 روستای شهرستان مواجه با نقصان بی‌آبی و قطع آب شدند که تلاش شبانه روزی برای برطرف کردن این مشکل ادامه دارد.

علیرضا غلامحسینی گفت: تا این لحظه اکثر روستاها با تانکر سیار آب‌رسانی شده و یا مجتمع‌ها آبدار و برطرف کردن مشکل شده است و تلاش برای رفع کامل مشکلات روستاهای سیل‌زده ادامه دارد.

خطوط انتقال آب 20 روستای شهرستان زیرکوه در سیل اخیر آسیب دید

فرماندار شهرستان زیرکوه در جریان بازدید از این روستاها اظهار داشت: تاکنون آب بردگی و شکستگی لوله اصلی خط انتقال آب در 18 نقطه روستایی برطرف شده است.

خانزادهبا بیان اینکه برای تامین آب شرب روستاهای سیل‌زده دو دستگاه تانکر سیار آب‌رسانی اضافه کردیم و دو دستگاه هم از قبل موجود استگفت: روز گذشته حدود هزار و 500 متر لوله انتقال آب به روستاها حمل شده و اگر در تأمین قطعات و مصالح مورد نیاز مشکلی نداشته باشیم تا فردا مجتمع‌های کوچک آب‌رسانی وارد مدار خواهند شد.

وی اظهار داشت: هم اکنون روستاهای پرجمعیتاز جمله کبودان، پردان، پیشبر، پایهان، بقال، علی آباد پیشبر، برسنان، فخرآباد، سنیدر، اردکول، حسن آباد زهان، همایون و مهرک با جمعیت 10 تا 12 هزار نفر با تانکر آبرسانی می‌شوند و همچنین آبرسانی سیار به روستای مغیلان به علت تخریب راه روستاامکان پذیر نیست که مسئولان در تلاش هستند راه روستا را بازگشایی کنند.

فرماندار زیرکوه افزود: خطوط انتقال آب 20 روستای شهرستان زیرکوه در سیل اخیر آسیب دید که تاکنون آسیب دیدگی 18 نقطه در این روستاها برطرف شده است.

تمامی محورهای مواصلاتی استان به ویژه راه‌های شرقی لغزنده است

جانشین پلیس راه خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: تمامی محورهای مواصلاتی استان به ویژه راه‌های شرقی لغزنده است.

نیکمرد افزود: احتمال ریزش تگرگ در محورها وجود دارد و از رانندگان می‌خواهیم نسبت به تردد در جاده‌ها احتیاط کرده وسرعت مطمئنه را رعایت کنند همچنین از شهروندان می‌خواهیم از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند تا شاهد اتفاقات ناگواری نباشیم.


لازم به ذکر است علاوه بر آبگرفتگی حیاط اکثر منازل، کوچه و خیابان‌های روستای مرزی چاه زردمملو از گل و لای برجای مانده از سیل است و تردد اهالی را با مشکل روبه‌رو کرده است.لاشه برخی از دام‌ها که بر اثر سیل تلف شده‌اند همچنان در گوشه و کنار این روستا به چشم می‌خورد و اگر چه دو دستگاه لودر، دو دستگاه بولدوزر و یک دستگاه گریدر در این روستا مشغول پاکسازی معابر هستنداما شواهد و صحبت‌های اهالی حکایت از عدم هماهنگی بین دستگاه‌های امدادرسان و سردرگمی امدادرسانان دارد.


مدیریت بحران یا بحران مدیریت

در حالی که برخی‌ها اصرار بر پاکسازی معابر این روستا دارنداما برخی از مردم و مسئولان اولویت روستا را بستن سیل بند بالادست روستا می‌دانند تا از حادثه بعدی جلوگیری شود.

اهالی روستا از عدم مدیریت صحیح که باعث بروز این حادثه دردناک شدشدیداً گلایه‌مند هستند و می‌گویند: در حالی که روز قبل سیلحفاظ اطراف روستا را ویران کرده بود و برخی از منازل دچار آبگرفتگی شده بوداما هیچ اقدامی برای ترمیم این نقطه صورت نگرفت و سیل بعدی باعث خسارت سنگین به اهالی این روستا شد.

ساکنین این روستا که از روز قبل از سیل ویرانگر شاهد اقدامات مسئولان بوده‌اندمی‌گویند: آنچه در روستای چاه زرد زیرکوه اتفاق افتادمدیریت بحران نبود بلکه بحران مدیریت بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت آکا ایران، تاریخ - ، کد مطلب: -: www.akairan.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین