پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۰۷۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۶
مردم ارومیه چگونگی نابودی ۹۰ درصدی توتستان‌های این باغ شهر قدیمی را به واسطه بی‌توجهی مدیریت شهری تشریح کردند.

شعارسال: این شهر از سالیان بسیار دور به عنوان یک باغ شهر شناخته می‌شد و علت آن وجود توتستان‌های 35 گانه و باغات انگور و سیب در درون محدوده شهر بود که همه خیابان‌های این شهر تاریخی را زینت بخشیده بود.

از دیرباز باغات درون شهری ارومیه به عنوان ذخیره‌گاه اکسیژن پاک این شهر و در قامت ریه‌های سلامت بخش، تلطیف کننده آب‌وهوای این شهر بودند.

اما در چند دهه اخیر با ساخت‌وساز افسارگسیخته در شهر و اعمال سیاست‌های منفعت جویانه ادوار شورای شهر در تغییر کاربری‌های مکرر باغ‌ها و توتستان‌ها و احداث منفعت طلبانه خیابان‌ها در کنار فشارهای دولت برای تغییر کاربری‌های اجباری برای ادارات و دستگاه‌ها فاجعه‌ای در ارومیه اتفاق افتاد که نتیجه آن به نابودی کشیده شدن باغات درون‌شهری از جمله توتستان‌ها بود.

سرنوشت تلخ توتستان‌های ارومیه

اینکه چگونه 90 درصد توتستان‌های باغ شهر ارومیه نابود شد سوالی است که برای پاسخ دادن به آن باید عملکرد دولت و مدیران شهری ارومیه در 5 دهه اخیر به زیر ذره بین برده شود.

مردم ارومیه در این روزهای گرم تابستان مجبورند به اندک توتستان‌های باقیمانده که آنها هم در معرض نابودی سودجویان قرار گرفته‌اند بروند تا دمی را دل به خنکای طبیعت و صرف توت و دوغ سپری کنند اما همزمان نگرانند که آیا این سه توتستان باقی مانده از 35 توتستان سال‌های پیش سال آینده نیز وجود خواهد داشت یا فرزندانشان سال‌های آینده خواهند توانست در توتستان‌های ارومیه خاطره سازی کنند.


چگونه ۹۰ درصد توتستان‌های باغ شهر ارومیه نابود شد!


جعفر خرسندی پیرمرد 60 ساله که در زمان کودکی در مقابل خانه خود باغ توت وجود داشت و اکنون به ساختمان‌های چندین طبقه تبدیل شده است درباره نابودی توتستان‌های ارومیه گفت: زمانی باغ‌های توت سبب زیبایی و وقار این شهر بودند ولی عده‌ای به خاطر پول و ثروت‌اندوزی آنها را تخریب کرده و زیبایی شهر را از بین بردند.


چگونه ۹۰ درصد توتستان‌های باغ شهر ارومیه نابود شد!


وی افزود: ساخت‌وسازها سبب شد تا نه تنها باغ توت‌ها بلکه سایر باغات نیز فدای سودجوها شوند و سازمان‌های دولتی نیز در این راه همراه این افراد بودند.

خرسندی گفت: متأسفانه در این مسیر شهرداری ارومیه نیز به خوبی عمل نکرد و با اعطای مجوز به سازندگان ساختمان‌ها در توتستان‌ها، تیشه بر ریشه باغ‌های توت این شهر زد و در واقع هویت این باغ شهر را نابود کرد.

افرادی قاتل باغ توت‌های ارومیه هستند

علی حمیدی یکی دیگر از شهروندان ارومیه که در کسب‌وکار فصلی توت اشتغال دارد گفت: من بیش از 30 سال است که در شغل توت فروشی هستم و اصلاً در باغ توت به دنیا آمده‌ام، امروز حاضرم تمام دارایی خود را بفروشم تا دوباره باغ توتی را از نو بنا کنم چرا که به این شغل علاقه دارم.


چگونه ۹۰ درصد توتستان‌های باغ شهر ارومیه نابود شد!


وی افزود: افرادی در این شهر وجود دارند که قاتل باغ‌های توت هستند و کسی هم نمی‌تواند با آن‌ها مقابله کند و در جلوی دوربین نیز نمی‌توانم نامی از آن‌ها ببرم.

حمیدی گفت: روزگاری در داخل محدوده ارومیه بیش از 40 باغ توت وجود داشت اما امروز از این تعداد فقط 3 عدد باغ توت در خیابان‌های بهنق، شاهرخ آباد و مافی باقی مانده است و بقیه آن‌ها به ساختمان تبدیل شده است.

ساخت‌وسازها باغ‌های توت را از بین برد

احمد اسکندری یکی دیگر از شهروندان ارومیه گفت: در دهه‌های اخیر کسی از باغات توت ارومیه حفاظت نکرد و این باغات را یکی پس از دیگری از بین بردند تا به سودهای کلان دست یابند.

وی افزود: در حال حاضر هر متر مربع از زمین باغ‌های توت در حدود 15 الی 20 میلیون تومان است بنابراین سودجویان برای رسیدن به این سودها به هیچ‌چیزی رحم نمی‌کنند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 21 تیر 1397 ، کد خبر: 1772901 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
1
حیفه واقعا مسئولین واقعا بی توجهن اون از دریاچه ارومیه که فقط حرف زدن کاری نکردن این هم از این باغات م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین