وی افزود: بُعد مهم دیگر تجمع فیلمسازان کودک و نوجوان در جشنواره بود که در کنار هم تشریک مساعی، به آسیبشناسی سینمای کودک و نوجوان نیز پرداختند. درباره مسائل مختلفی از جمله تولید، پخش، اکران، گذشته و آینده سینمای کودک صحبت شد و پیشنهادها و انتفادات فیلمسازان، نوعی جریان فکری را در سال جدید تا به اینجای کار ایجاد کرده است.
این کارگردان خاطر نشان کرد: از نتایج این اتفاق باید به راه اندازی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان اشاره کرد که درصدد چاره اندیشی برای حل مشکلات این حوزه برآمدند و ریاست سازمان سینمایی و علیرضا رضاداد دبیر جشنواره و بنیاد سینمایی فارابی به عنوان متولیان سینمای کودک و نوجوان همکاری خوبی با این مرکز دارند.
وی درباره دو رویکرد فیلمسازی «درباره کودک» و «برای کودک» ادامه داد: مساله هر دو نوع این فیلم، کودکان هستند. اگر یک فیلمساز با زاویه دید تلخی درباره کودکان اثر بسازد، باز هم مساله او کودک است و مناسب بودن یا نبودن تماشای آن برای کودکان و نوجوانان بحث دیگری است اما میتوان مسائل و آسیبهای اجتماعی را به زبان کودکانه مطرح کرد و شیوه ارائه هم مناسب بچهها باشد. در این صورت فیلم علاوه بر کودکان، مناسب خانوادهها هم هست.
ترکمانی تصریح کرد: اساساً نه تنها مخاطبان کودک و نوجوان بلکه مخاطبان بزرگسال نیز با توجه به وضع سخت جامعه، نسبت به تماشای فیلمهای غم انگیز و تلخ موضعگیری منفی دارند. بنابراین بسیار مهم است که یک فیلمساز در حوزه آسیبهای اجتماعی محتاطانه عمل کند. از این رو مخاطبشناسی نه صرفاً در گروه سنی کودکان و نوجوانان بلکه برای بزرگسالان نیز باید مورد توجه باشد.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری پانا ، تاریخ انتشار: 26 تیر 1397 ، کدخبر: 837762،www.pana.ir
ا.ح75
ن.ف83
این سبب میشه یه مفاهیم اعتقادی هم اسیبی وارد نشه
م.ص76
اگر واقعا این اتفاق رقم بخوره میتونیم به زودی شاهد رشد اجتماعی کثیری از دانش اموزان بشیم