پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۶۵۳
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۹
یک شهروند همدانی گفت: بهتر است نگویید گوشت بلکه عنوان طلا را به آن اختصاص دهید چرا که هر روز شاهد افزایش قیمت لحظه‌ای این کالا هستیم و برایمان تبدیل به کالایی لوکس شده است.

شعارسال: پس از تجربه یک دوره افزایش قیمت بی‌رحمانه و ناگهانی کالاهای مختلف در سطح بازار، انتظار ثبات قیمت‌ها وجود داشت اما افزایش قیمت 14هزار تومانی هر کیلو گوشت منجمد در همدان نه‌تنها امیدمان را برای کاهش و یا ثبات قیمت‌ها کور کرده بلکه موجب حیرت مردم این شهر شده است.

امروز سوم شهریور که از میدان اصلی شهر همدان عبور می‌کنم، طبق عادت معمول نگاهی بر قیمت انواع گوشت و مرغ می‌اندازم، اما این بار به‌قول معروف چشم‌هایم گرد می‌شود و پس از چشم‌برهم‌زدنی مجدد نگاهم را به‌سمت قیمت‌ها روانه می‌کنم.

گویا قیمت گوشت هم دست‌بردار مردم نیست و هر روز یک گام از مردم دورتر شده و قدرت خرید مردم برای این کالای اساسی کمتر می‌شود.

وارد مغازه گوشت‌فروشی می‌شوم و قیمت‌ها را از نزدیک نظاره می‌کنم، قیمت هر کیلو گوشت منجمد گوساله 44هزار تومان، قیمت گوشت گرم گوساله 52هزار تومان و گوشت گرم گوسفندی به 65هزار تومان رسیده است.

این قیمت‌ها در حالی است که در هفته گذشته حداکثر قیمت هرکیلو گوشت منجمد 32هزار تومان، گوشت گرم گوساله 48هزار تومان و گوشت گوسفند 63هزار تومان بوده است.

افزایش قیمت 14هزار تومانی گوشت گوساله دغدغه‌مندی را افزایش داده تا گزارشی از بازار گوشت‌فروشان تهیه کنیم.

وارد خیابان شهدا و مغازه‌های گوشت‌فروشی اطراف این خیابان که می‌شویم، بیشتر مغازه‌ها خالی از هرگونه مشتری است و گویی مردم امروز تمایلی به خرید گوشت ندارند.

پس از گذر از چندین مغازه بالاخره وجود چندین مشتری در یکی از فروشگاه‌های گوشت، جلب توجه می‌کند.

داخل فروشگاه می‌روم و قیمت‌ها را رصد می‌کنم قیمت‌ها با چندصد تومان اختلاف با قیمت دیگر مغازه‌ها برابر است، کنار یکی از مشتریان که در حال خرید گوشت است قرار می‌گیرم و نظرش را در خصوص قیمت گوشت جویا می‌شوم.

نگویید گوشت، بگویید طلا

این خریدار گوشت که خانمی میانسال است گفت: بهتر است نگویید گوشت بلکه عنوان طلا را به آن اختصاص دهید چراکه هر روز شاهد افزایش قیمت لحظه‌ای این کالا هستیم و برایمان تبدیل به کالایی لوکس شده است.

زهرا شالی تصریح کرد: به‌خاطر میهمانی که از هفته گذشته دعوت کرده‌ام مجبور به خرید گوشت شدم وگرنه اگر میهمانی در کار نبود می‌گفتم که مصرف گوشت با این قیمت حرام است.

وی افزود: ما قدرت خریدمان به گوشت گرم نمی‌رسید و همیشه از گوشت منجمد که کیلویی 20هزار تومان بود استفاده می‌کردیم اما شوربختانه قیمت گوشت منجمد نسبت به دو ماه گذشته دو برابر شده است.

مسئولان را از خواب ناز بیدار کنید

این شهروند همدانی که بغض گلویش را فشرده است، گفت: لطفاً مسئولان را از خواب ناز بیدار کنید و بگویید به‌فکر مردم بیچاره باشند. مردم از زنده ماندن سیر شده‌اند.

شالی ابراز کرد: همسرم کارگر یک کارخانه است و ماهیانه یک میلیون و 500 هزار تومان حقوق می‌گیرد، که با وجود گرانی همه کالاهای اساسی دیگر نوبتی برای خرید گوشت 65هزار تومانی باقی نمی‌ماند.

وی تصریح کرد: ویتامین‌های گوشت برای کودکان در حال رشد مفید است اما ما نمی‌توانیم به‌اندازه کافی برای کودکانمان گوشت بخریم.

این خانم گفت: افزایش قیمت برنج، مرغ، گوشت و روغن، رفت‌وآمدها را هم کمرنگ کرده است و مردم خجالت می‌کشند برای وعده‌های غذایی به خانه یکدیگر بروند.

مقصر اصلی گرانی گوشت منجمد شرکت‌ها هستند

رئیس اتحادیه قصابان همدان گفت: مقصر اصلی افزایش قیمت گوشت منجمد از 30هزار تومان به 44هزار تومان، شرکت‌های توزیع گوشت هستند.

اکبر سپهری وفا در همدان، اظهار داشت: متأسفانه از روز پنجشنبه تا کنون قیمت گوشت منجمد افزایش یافته و از کیلویی 30 الی 32 هزار تومان به 44 هزار تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه در طول یک ماه گذشته قیمت هرکیلو گوشت منجمد 27هزار تومان بوده است، ابراز کرد: شرکت‌ها گوشت‌های منجمد را در سردخانه‌ها نگهداری کرده و توزیع نمی‌کنند که این اقدام آن‌ها منجر به گرانی شده است.

رئیس اتحادیه قصابان همدان گفت: در طول یک ماه و نیم گذشته قیمت گوشت گرم گوساله 48هزار تومان بوده که امروز به 52هزار تومان رسیده و هرکیلو از نرمه گوسفندی از 63هزار تومان به 65هزار تومان افزایش یافته است.

مدیریت گوشت وارداتی ضعیف است

سپهری وفا با اظهار اینکه مدیریت توزیع گوشت وارداتی ضعیف است و به‌خوبی به آن عمل نمی‌شود، تصریح کرد: این گوشت‌ها از آسیای میانه وارد استان می‌شود اما متأسفانه مدتی است توزیع آن با مشکل مواجه شده است.

وی افزود: این لاشه‌ها به‌شکل هفتگی و یا دو هفته یک بار در استان توزیع می‌شود و 600 الی 700 لاشه به استان همدان داده می‌شود.

رئیس اتحادیه قصابان همدان با اعلام اینکه "خود استان ما سهمیه واردات گوشت ندارد و سرریز تهران را به استان ما می‌دهند"، ابراز کرد: اگر نظارت‌ها و تمهیدات لازم به‌روی قیمت و واردات گوشت انجام نگیرد ماه محرم و در بازگشت حجاج، با مشکل گرانی مواجه خواهیم شد.

قیمت گوشت کاهش می‌یابد به‌شرطی که ارز کافی تخصیص داده شود

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: امکان کاهش قیمت گوشت وجود دارد اما به‌شرطی که ارز کافی برای واردات سهمیه استان تخصیص داده شود.

علیرضا شجاعی در همدان، اظهار داشت: در این سه روز به‌سرعت پیگیر افزایش قیمت گوشت بودیم و برنامه‌ریزی برای واردات از بخش خصوصی را انجام داده‌ایم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ سهمیه گوشتی برای استان در نظر نگرفته شده و از سرریز تهران وارد استان می‌شود.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: بر اساس دستور استاندار، واردات گوشت به استان به 20 تن هم رسیده است اما با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده که گاهی میزان آن کاهش یافته است.

عوامل سودجو موجب گرانی گوشت شده‌اند

شجاعی ابراز کرد: از طرفی هم عوامل سودجو موجب افزایش ناگهانی قیمت شدند بنابراین پیگیر هستیم تا بدانیم این عوامل داخل استانی بودند یا خارج از استان.

وی با بیان اینکه تقاضای مازاد از دیگر عوامل گرانی گوشت بوده است، گفت: در عید قربان تقاضا بالا رفته و این افزایش تقاضا موجب جهش قیمت گوشت شده است.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان اضافه کرد: در ایام بازگشت حجاج و ماه محرم نیز با تقاضای مازاد مواجه خواهیم بود، بنابراین اگر برای استان سهمیه‌ای مستقل بگیریم می‌توانیم قیمت گوشت را تعدیل و از افزایش آن جلوگیری کنیم.

شجاعی با تأکید بر اینکه همه چیز وابسته به تخصیص ارز برای واردات سهمیه گوشت استان است، گفت: از جانب خودم قول می‌دهم که پیگیر واردات گوشت برای استان باشم.

گوشت یک کالای اساسی و مورد نیاز همه خانواده‌ها است و جهش ناگهانی قیمت آن موجب کاهش قدرت خرید مردم و حذف شدن این ماده غذایی مقوی از سبد غذایی مردم می‌شود بنابراین مسئولان باید نسبت به شرایط اقتصادی آگاه باشند و جهش ناگهانی قیمت گوشت آن‌ها را غافلگیر نکند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 4 شهریور 1397 ، کد خبر: 1811987 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین