پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۱۲۰
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
سرزمین تاریخ و تمدن ایران زمین به عنوان اولین پایتخت ایران با بیش از سه هزار سال قدمت و پیشینه و بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و جاذبه‌های گردشگری، همواره مورد توجه گردشگران بوده و هست.

شعار سال: سرزمین تاریخ و تمدن ایران زمین به عنوان نخستین پایتخت ایران با بیش از سه هزار سال قدمت و پیشینه و بیش از یک هزار و 800 اثر تاریخی و جاذبه‌های گردشگری، همواره مورد توجه گردشگران بوده و هست. گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و تمدن هرساله در ایام نوروز بیش از دیگر ایام سال به این دیار کهن سفر می‌کنند و لحظات خوش و خاطره‌انگیزی را برای خود و خانواده‌هایشان رقم می‌زنند.


هر گوشه از دیار هگمتانه که پا می‌گذاری آثاری از تاریخ، علم و شعر و ادب نهفته است و تپه هگمتانه از جمله این آثار تاریخی و باستانی است که امروز تبدیل به سایت تاریخی هگمتانه شده است. شهر گمشده هگمتانه مرکز حکومت دولت ماد در اواسط قرن هشتم قبل از میلاد بوده و تا دوره هخامنشی و سلوکی و همچنین در ادوار اسلامی از شهرهای مهم ایران بوده است.

همدان یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی و گردشگری ایران است و به دلیل قرارگیری شهر هگمتانه در مرکز شهر که سند بزرگی از تاریخ قبل هخامنشایان و دوران ماد ایران را رقم می‌زند، گردشگران بسیاری از داخل و خارج از ایران را برای بازدید از این اماکن به خود جذب می‌کند.

تپه باستانی هگمتانه که قدمت آن به دوران مادها باز می‌گردد در ایام نوروز مورد توجه ویژه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و با در برگیری آثاری همچون شهر زیرزمینی، کلیسا و موزه باستان‌شناسی، شکوه و قدمت سه هزار ساله خود را به رخ بازدیدکنندگان می‌کشد.

تپه باستانی هگمتانه با وسعتی حدود 40 هکتار در دل بافت قدیمی شهر همدان، در انتهای پیاده‌راه اکباتان و میدان هگمتانه قرار دارد؛ عملیات آزادسازی این اثر مهم باستانی از خانه‌های مسکونی و تجاری که بر روی آن واقع شده بود از حدود سال 1347 آغاز و تا سال 1353 حدود 15 هکتاراز آن به عنوان فاز اول خریداری و تملک و کاوش‌های باستان‌شناسی از سال 1362 توسط کارشناسان میراث فرهنگی در این منطقه آغاز شد.

تپه هگمتانه در طول سالیان اخیر بارها مورد حفاری باستان‌شناسان قرار گرفته است و در طول حفاری های انجام شده آثار ارزشمند و بی نظیری همچون لوح زرین ، کوزه شکسته ، بشقاب نقره‌ای، پایه ستون سنگی و آثار ارزشمند دیگری یافت شده که اغلب متعلق به دوران هخامنشیان و نیاکان آنهاست.

مهمترین نتیجه این کاوش‌های علمی، پیدایش شهری باستانی و گسترده با ساخت و سازهای معابری به فاصله‌های مساوی و موازی یکدیگر که در حد فاصل آنها واحدهای ساختمانی مشابه و قرینه یکدیگر احداث شده است، از جمله ویژگی‌های شهر باستانی هگمتانه، معماری و طرح و نقشه منظم این شهر است که در بین آثار باستانی به دست آمده کم سابقه بوده و مجموعه بی‌نظیر و جذابی را در دل شهر همدان به وجود آورده است.


وجود کلیسا در این سایت باستانی بر غنای فرهنگی و تاریخی سایت هگمتانه افزوده و آن را به نقطه گردشگری ویژه ای در شهر همدان تبدیل کرده است؛ در شرق این تپه باستانی، موزه هگمتانه در زیر بنای 600 مترمربع قرار دارد که در سال 1373 در میدان هفت تیر، افتتاح شد و در آن آثار سنگی، سفالی، استخوانی و فلزی از دوره‌های پیش از اسلام و پس از اسلام به نمایش در آمده است، در راهرو و تالار سمت راست موزه تپه هگمتانه، اشیای کشف شده از تپه نگهداری می‌شود.



اشیای موزه تپه هگمتانه شامل دو بخش اختصاصی و استانی است؛ مجموعه تابوت‌های سنگی و سفالی مربوط به دوره پارتیان به دست آمده از میدان شیر سنگی همدان و خمره‌ها و سنگ‌های تزئینی با نقوش زیبا و سنگ قبرهای دوران مختلف اسلامی، شاخص‌ترین آثار کشف شده استانی هستند که در سالن مرکزی و راهروی سمت چپ موزه قرار داده شده‌اند.


تپه هگمتانه که به عنوان پهناور ترین و وسیع‌ترین تپه باستانی ایران شناخته می‌شود، همواره یکی از سه اثر تاریخی، گردشگری و طبیعی مورد توجه گردشگران در ایام نوروز بوده است؛ امسال در پیک حضور گردشگران در همدان بیش از 90 هزار بازدید از سایت تاریخی هگمتانه به ثبت رسید.


سایت تاریخی هگمتانه در ایام تعطیل فعال است

مدیر پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه اظهار داشت: سایت تاریخی هگمتانه با توجه به فرارسیدن سال نو، از ساعت 8:30 تا غروب حتی در ایام تعطیل آماده میزبانی از گردشگران و مسافران نوروزی است.

بهرام توتونچی با بیان اینکه با توجه به میزان مراجعات امکان تغییر ساعت مراجعه به سیات هگمتانه وجود دارد، گفت: در صورت لزوم تصمیم در خصوص تغییر در ساعت بازدید توسط سازمان میراث فرهنگی و مدیریت سازمان اتخاذ می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌ها در سایت هگمتانه طبق روال و روند کاری اجرا می‌شود، بیان کرد: برپایی سیاه چادری برای خدمات‌رسانی به گردشگران و پیش‌بینی حضور کالسکه‌های برقی برای تسهیل در تردد گردشگران از جمله تدابیر اتخاذ شده در تپه هگمتانه است.

توتونچی افزود: امسال به منظور ارائه خدت به افراد ناتوان جسمی حرکتی، ویلچر در اختیار این افراد قرار داده می‌شود و خانواده‌های گردشگرانی که نیاز به ویلچر داشته باشند می‌توانند با تهیه از سایت، بازدید از این مکان تاریخی را برای افراد ناتوان خانواده خود نیز فراهم کنند.

مدیر پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه ابراز کرد: غرفه صنایع دستی استان نیز به منظور ارائه صنایع دستی به گردشگران در سایت هگمتانه برپا خواهد شد؛ در بخش ورودی سایت نیز کارگاه‌های وورک‌شاپ، سامان می‌یابد که گردشگران با تولید محصولات صنابع دستی آشنا شده و فروش محصولات نیز در این وورک‌شاپ‌ها محقق شود.


وی به برپایی غرفه فروش تنقلات در محوطه سایت اشاره کرد و یادآور شد: در محوطه نیز بخش‌های مختلف فضاهای روباز و پوششی با وجود آثار تاریخی را داریم که با محوریت اصلی ترانشه مرکزی با سبک خاص و ویژه خود برای گردشگران جذابیت دارد.

توتونچی با اشاره به برگزاری نمایشگاهی از مرمت‌ در بناها و آثار تاریخی استان در داخل ترانشه مرکزی، عنوان کرد: این نمایشگاه به منظور بازدید علاقمندان پیش‌بینی شده است و بازدیدکنندگان می‌توانند در جریان کاووش‌ها و مرمت‌ها قرار بگیرند.

مدیر پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه به وجود کلیساهای قدیمی در سایت هگمتانه و بازدید گردشگران از این اماکن اشاره کرد و اظهار داشت: حمام قدیمی ارامنه در مجاورت سایت به صورت مقطعی به بخش خصصی واگذار شده است و محل فروش صنایع دستی است که گردشگران می‌توانند از این محل نیز بازدید کنند.

وی با بیان اینکه امسال موزه هگمتانه نیز در ایام نوروز آماده خدمت‌رسانی به گردشگران است، گفت: گردشگران امسال تغییراتی را در چیدمان اشیای موزه شاهد خواهند بود که هم اکنون در دست اجراست.

توتونچی با تأکید بر اینکه سایت هگمتانه همواره پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان در طول سال است، بیان کرد: با توجه به فرارسیدن پایان سال و آغاز سال نو، از هم اکنون شاهد حضور گردشگران نوروزی و شروع بازدیدها از اماکن تاریخی، طبیعی و گردرشگری در استان هستیم.

مدیر پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه افزود: 15 روز نخست فروردین نوروز 97 حدود 37 هزار بازدید از سایت هگمتانه به ثبت رسید و در سه ماه نخست سال در مجموع 55 هزار بازدید ثبت شد؛ 40 هزار بازدید نیز در سه ماه تابستان با توجه به پیک مسافرت‌ها انجام شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 2 فروردین 98، کد مطلب: 1970019: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین