پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۵۵۰۴
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۶
خانه تاریخی «بیژن» از سال 88 موزه مفاخر و مشاهیر همدان نام گرفت و تندیس هشت بزرگمرد تاریخ همدان در آن به نمایش گذاشته شد اما این روزها خبرهای خوبی از آن نمی‌شنویم.
شعار سال:خانه تاریخی «بیژن» از سال 88 موزه مفاخر و مشاهیر همدان نام گرفت و تندیس هشت بزرگمرد تاریخ همدان در آن به نمایش گذاشته شد اما این روزها خبرهای خوبی از آن نمی‌شنویم.

در این موزه تندیس های حیقوق نبی، بوعلی سینا، عین‌القضات همدانی، سیدجمال‌الدین اسدآبادی، کریم خان زند، میر رضی‌الدین آرتیمانی، خواجه رشیدالدین همدانی، محمدعلی زلفی‌گل ساخته و به نمایش گذاشته شد تا اینکه درماه‌های پایانی سال 92 خبر از تعطیلی آن به علت مشکلات به وجود آمده در سقف شیروانی و لوله های آب فرسوده اش به گوش رسید و قول مسئولان بر راه اندازی مجدد آن تا نوروز 93 بود اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد، اداره کل میراث فرهنگی تندیس ها را از این بنا خارج کرده و آن را به یکی از معاونت‌هایش اختصاص داده است.

حال سوال این است که چرا اداره کل میراث فرهنگی تصمیم گرفت خانه مشاهیر را جمع کند و کاربری اداری به این بنا دهد؟ و چرا اکنون که خود متولی این بنا شده چرا توجه جدی به مرمتش ندارد؟

مسئول پایگاه بافت تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ابتدا درباره خانه تاریخی «بیژن» گفت: خانه بیژن، مربوط به دوره قاجار با معماری و تزئینات خاص آن دوران، با زیربنایی حدود 220 متر در خیابان شریعتی ساخته شده است.

مریم موسوی افزود: این خانه در گذشته کاربری مسکونی داشته، کالبد بنا دو طبقه است که با یک اختلاف سطح 5 پله‌ای، فضاها تفکیک شده‌اند، طبقه پایین بنا کاربری تجاری داشته و جزء مغازه های آن منطقه محسوب می شود.

وی درباره تزئینات این خانه اظهار کرد: این خانه شیروانی و تزئینات آجری و گچ کاری های بسیار زیبایی به اشکال گل و بته‌جقه دارد که در تاریخ 1380/12/25 به شماره 5022 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

موسوی با بیان اینکه یکی از ورودی های این خانه در کوچه مشیر قرار دارد، ادامه داد: اداره میراث فرهنگی این خانه را خریداری کرده تا کاربری آن را به موزه مشاهیر تغییر دهد به طوریکه تندیس بزرگانی چون میررضی الدین آرتیمانی، بوعلی سینا و سایر مشاهیر و مفاخر استان در آن مکان به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه این خانه اکنون به قسمتی از معاونت اداره میراث فرهنگی تبدیل و تندیس ها از آنجا خارج شده است، عنوان کرد: این خانه در مالکیت اداره میراث فرهنگی است که با توجه به سیاست های سازمان باید درباره سرنوشت و آینده آن تصمیم گیری کرد.

موسوی درباره مرمت این بنا نیز تأکید کرد: این بنا جزء دارایی میراث است بنابراین باید اعتباراتی برای مرمت و بازسازی آن اختصاص یابد البته در گذشته بخشی از شیروانی و تزئینات فضای داخلی آن مرمت شده است.

وی با بیان اینکه به علت بارندگی های اخیر، قسمت هایی از این بنا نم برداشته است، اظهار کرد: این بنا نیاز به بازسازی بیرونی و داخلی دارد که تزئینات و فضای داخلی آن باید با دقت و ظرافت بازسازی شود که برای این امر به اعتباری حدود 70 تا 100 میلیون تومان نیاز است.

مسئول پایگاه بافت تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان ادامه داد: این بنا و سایر بناهایی که در تملک اداره میراث فرهنگی است، برای کوتاه مدت قابلیت واگذاری به بخش ها و واحدهای خصوصی را دارد؛ مانند حمام قلعه که با تعیین شورای کاربری و تأیید مدیرکل میراث فرهنگی استان در حال حاضر در اختیار بخش خصوصی است.

یکی از فعالان حوزه گردشگری استان همدان نیز درباره خانه بیژن گفت: قدمت این بنا به سال های 1310 تا 1320 بازمی گردد که جزء نخستین خانه هایی است که نمای بیرونی و تأثیری برونگرایانه داشته است.

مریم مقدم درباره تاریخچه این خانه بیان کرد: بیژن از نقاشان نامدار دوره قاجار بوده که تا سال های نخست حکومت پهلوی اول در شهر همدان زندگی می کرده، منزل او یکی از برجسته ترین آثار معماری نوین در آن دوره است.

وی با بیان اینکه بیژن از همکاران کارل فیشر آلمانی بوده، ادامه داد: او این خانه را با کمک فیشر طراحی و با ریزه کاری و جزئیات بسیاری ساخته است و اکنون بیشترین قسمت این خانه به واحد تجاری تبدیل شده است.

مقدم با اشاره به اینکه این خانه از نخستین و معدودترین خانه های ساخته شده در خیابان اصلی است، عنوان کرد: این بنا در سال 1388 به موزه مشاهیر تبدیل شد و اکنون نیز کاربری اداری دارد اما به مرمت جدی و توجه مسئولان نیازمند است.

شعار سال،بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:1 تیر1398،کدخبر:98040100490،www.isna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین