پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۶۷۱۴
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲
ما هم آگاهیم که احداث برج در عرصه عمارت نورمهال تجاوز به حریم یک اثر تاریخی است و حضور یک بنیاد غیردولتی در داخل آرامگاه بوعلی به چه معناست و حفاری در رینگ نخست شهر تاریخی همدان بدون اجازه میراث فرهنگی، حفاری غیرمجاز است و حتی آسفالت کردن مهمترین اثر تاریخی استان چه آسیبی بر چهره تمدنی این محوطه خواهد زد

شعارسال:ما هم آگاهیم که احداث برج در عرصه عمارت نورمهال تجاوز به حریم یک اثر تاریخی است و حضور یک بنیاد غیردولتی در داخل آرامگاه بوعلی به چه معناست و حفاری در رینگ نخست شهر تاریخی همدان بدون اجازه میراث فرهنگی، حفاری غیرمجاز است و حتی آسفالت کردن مهمترین اثر تاریخی استان چه آسیبی بر چهره تمدنی این محوطه خواهد زد.

 این بار بیش از ۴۰۰ فعال مدنی و فرهنگی همدانی، بعد از واکنش مسئولان دولتی همدان نسبت به نامه ایکه پرویز پرستویی و امیر شهاب رضویان دو سینماگر برای نجات عمارت آمریکایی‌ها (نورمهال) خطاب به مسئولان استاندار، شهردار، مدیر کمیته امداد و مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان نوشتند تا شاید این عمارت تاریخی را نجات دهند، نسبت به وضعیت نامناسب بناهای تاریخی همدان و اقداماتی که به مرور تاریخ را در همدان از بین می‌برند، معترض شدند.

در این نامه‌ی سرگشاده خطاب به "پرویز پرستویی" و "امیرشهاب رضویان" آمده است: «این روزها برای هنرمند، هیچ سرمایه‌ای بالاتر از تعهد و مسئولیت اجتماعی نیست و چه بسیار اهمیت دارد که این سرمایه اجتماعی در زمان‌های خاص به نفع مردم استفاده شود. خرسندیم از اینکه بازهم مانند گذشته ثابت کردید که متعهدانه پای منافع عمومی استان و جامعه علاقمند به میراث کشور ایستاده‌اید.

ما هم می‌دانیم شرایط میراث طبیعی و تاریخی استان خوب نیست،می‌دانیم که با احداث جاده برگشت «امامزاده کوه» به «مریانج» و جاده برگشت« گنجنامه» به «عباس آباد» بخش بزرگی از طبیعت ما نابود خواهد شد، اگر چه منافع سودجویان و زمین‌خواران تامین می‌شود.

ما هم آگاهیم که احداث برج در عرصه عمارت نورمهال تجاوز به حریم یک اثر تاریخی است.

ما می‌دانیم که حضور یک بنیاد غیردولتی در داخل آرامگاه بوعلی به این معناست که اگر قرار بر حضور یک بنیاد با فعالیتی متناسب با حکمت بوعلی در آرامگاه این فیلسوف باشد بنیادها و تشکل‌های دیگر هم می‌توانند مدعی حضور در محل آرامگاه بوده و خواستار دریافت محل فعالیت باشند. مگر اینکه در این میان ارتباطات ویژه‌ای در بین باشد.

ما می‌دانیم که حفاری در رینگ نخست شهر تاریخی همدان بدون اجازه میراث فرهنگی، حفاری غیرمجاز است و مسئولان میراث باید پاسخگو باشند، همانگونه که هفته گذشته در سرای گلشن روی داد و با سکوت مسئولان همراه بود.

ما می‌دانیم که آسفالت کردن مهمترین اثر تاریخی استان چه آسیبی بر چهره تمدنی این محوطه خواهد زد.

ما نیز می‌دانیم که تفکیک باغ‌ها در مناطقی چون کوچ مشکی، پردیس، اعتمادیه، جاده دره مرادبیگ، بلوار جوان و ... چه آسیبی بر ریه‌های سبز شهر خواهد زد.

ما می‌دانیم که احداث ایستگاه هواشناسی در میدان میشان، بهانه‌ای است که بار دیگر با ساخت و ساز چهره طبیعی آن را تغییر دهند.

ما نیز آگاهی داریم که نهادهای مرتبط در مقابل دست درازی زمین‌خواران به اراضی طبیعی سکوت اختیار کرده‌اند.

در این میان می‌دانیم که در پی مطالبات به حق شما در موارد پیشین و ادوار گذشته گاهی مسئولان همراهی کرده و نام نیکی از خود به جای گذاشته‌اند و همین موضوع اسباب این را فراهم می‌آورد که تاریخ بر نیکنامی آن‌ها قضاوت کند.

به همین اعتبار فعالان مدنی، هنرمندان، چهره‌های شاخص علمی، پزشکی، فرهنگی و ادبی ضمن تاکید بر مسئولیت‌های اجتماعی از حرکت شما حمایت کرده و بر آن صحه می‌گذارند. امید است بار دیگر مسئولان وظیفه و تعهد را بر ملاحظات ترجیح دهند.»

امضا کنندگان این نامه سرگشاده ادامه‌ی درخواست خود را خطاب به مردم شهر همدان این طور نوشته‌اند: «ما هم مانند شما از مسئولان ارشد استان به ویژه استاندار محترم می‌خواهیم – بر اساس تقاضاهای زیر - مانند گذشته در برابر زیاده‌خواهی و تخریب آثار طبیعی و تاریخی بایستند.

۱- از برج‌سازی و ساخت‌وساز در عرصه عمارت نورمهال جلوگیری کنند و زمین مورد نظر را به پارک پرواز الحاق کنند.

۲- بار دیگر آرامگاه را به میراث فرهنگی بازگردانند و فروشگاه و بنیاد مذکور را به محل دیگری انتقال دهند.

۳- عاملان حفاری‌های غیرمجاز در رینگ اول شهر به ویژه سرای گلشن را به مراجع قانونی معرفی کنند.

۴- طرح جاده برگشت گنجنامه را از دستور کار خارج کنند و تخریب فضای سبز منتهی به عباس آباد کوهستان را متوقف کنند

در بین امضاهای تائید شده در این نامه، اسامی افرادی چون پرویز اذکایی - پژوهشگر و مورخ-، شهرام گلپریان - آهنگساز و نقاش-، مسعود (ساعد) احمدی –نویسنده-، اشرف منطقی - شهروند برگزیده وفعال مدنی-، جعفر محمد علیزاده - شهروند برگزیده و بنیانگذار موزه تاریخ طبیعی همدان-،اکبر تمسکی - منتقد سینماو فیلمنامه نویس- ، مجید برزگر - سینماگر- ، صادق چراغی –آهنگساز-، بهرام توکلی - کارگردان سینما-،بهرام بهرامیان – کارگردان-،علیرضا بهرامی – شاعر،روزنامه‌نگار و مستندساز-، حسین زندی -روزنامه‌نگار و فعال مدنی-، رضوان سلماسی - فعال محیط زیست-،مریم رازانی – نویسنده و بازیگر-،حسن گوهرپور- شاعر وروزنامه‌نگار-، یلدا خاکباز - فعال فرهنگی- ، مریم خاکیان – ایرانشناس و روزنامه‌نگار-، احسان فکا – کارگردانِ تئاتر-،محمد ترکمان – روانشناس -، مژگان شهبازی - فعال حوزه صنایع دستی -، سیدمهرداد کاووسی حسینی - نقال و کارگردان تئاتر -، فرزاد گمار - روزنامه‌نگار - و محمدرضا بختیاری -روزنامه‌نگار و کوهنورد و عضو کمیته ایرانگردی و جهانگردی فدراسیون دوچرخه‌سواری- به چشم می‌خورد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار24شهریور97، کدخبر: 97062411962،www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین