پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۳۷۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳
کنشگران مدنی حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان در دیدار با رئیس جدید سازمان میراث‌فرهنگی به طرح مطالبات خود پرداختند.

شعار سال: زهرا احمدی‌پور (رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) در سفر خود به همدان؛ عصر روز پنجشنبه در استانداری همدان؛ با اعضای سازمان‌های غیردولتی این استان در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دیدار کرد.

در این نشست که بیش ۵۰ نفر از فعالان مدنی استان همدان حضور داشتند، افرادی به نمایندگی از دیگر کنشگران مدنی این حوزه به طرح مطالبات خود با رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری پرداختند.

بابک مغازه‌ای (عضو کمیته گردشگری بنیاد مهر) در ابتدای این جلسه با اشاره به افزایش تعداد سازمان‌ها و تشکل‌های غیردولتی در این استان و برشمردن برخی اقدامات NGO‌ها در همدان همچون راه‌اندازی پویش ملی سفر پاک، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و... گفت: گردشگری و بوم‌گردی می‌تواند با رونق فروش صنایع‌دستی، غذاهای محلی، خدمات گردشگری، گیاهان دارویی و... اثر گذار‌ترین معیشت مکمل برای جوامع محلی باشد، این درحالی است که در سازمان میراث فرهنگی کمترین اعتبار به این بخش داده شده‌ است.

در ادامه میلاد وندایی (باستان‌شناس و کنشگر مدنی) به ضرورت توجه بیشتر به مطالعات باستان‌شناسی در استان همدان اشاره کرد و گفت: تعامل با مراکز پژوهشی خارج از کشور، بها دادن به جوانان در حوزه باستان‌شناسی و میراث فرهنگی افزایش بودجه حفاری‌های باستان‌شناسی و افزایش ثبت آثار استان همدان در فهرست میراث ملی و جهانی ازجمله مطالبات ما از سازمان میراث فرهنگی است.

محمد سلیمی (نماینده انجمن سفال لالجین) نیز با اشاره به مشکلات صنعتگران این حوزه افزود: جایی برای ایجاد کارگاه‌های سفالگری جدید در لالجین نیست و در این زمینه با مشکل روبرو هستیم.

حسین زندی (عضو پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی) هم ضمن انتقاد از عملکر دولت قبل در حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد گفت: ۶۰ الی ۸۰ نفر در دولت قبل در یگان حفاظت استان استخدام شده‌اند اما بیشتر آن‌ها پشت میز نشین شدند یا سمت‌های دیگری گرفتند و نیروی کافی برای سرکشی به آثار تاریخی باقی نمانده است.

وی ادامه داد: همچنین تعداد زیادی خانه تاریخی ثبت نشده در همدان وجود دارد که اگر دوباره ساخت و ساز پس از رکود رونق پیدا کند این آثار در معرض تهدید جدی قرار می‌گیرند.


مسیر توسعه پایدار از حفظ میراث‌فرهنگی می‌گذرد

پس از بیان مطالبات فعالان میراث فرهنگی و تعدادی از نمایندگان NGO‌ها، زهرا احمدی‌پور که به همراه معاونان گردشگری و صنایع دستی خود در این جلسه حضور داشت؛ خطاب به سازمان‌های مردم‌نهاد استان همدان گفت: سمن‌ها همانند سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میراث‌دار هستند. آنچه به ما رسیده اصالت و هویت ماست که در قالب بنا‌ها، محوطه‌ها، آثار ناملموس و هنرهای سنتی در دسترس ما قرار گرفته و رسالت ما حفاظت و مراقبت از این آثار است.

وی ادامه داد: ما باید میراث‌بان آثار تاریخی و فرهنگی باشیم و شما سمن‌ها که دیده‌بانان خوبی هستید؛ می‌توانید مراقبت کنید تا ما در اجرای برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها دچار اشتباه نشویم، چراکه این اشتباه ما را با بحران هویت مواجه خواهد کرد.

احمدی‌پور افزود: سمن‌ها علاوه بر میراث‌داری می‌توانند میراث‌ساز نیز باشند برای نمونه با روزآمد کردن صنایع دستی می‌توانیم میراث‌بانی را به میراث‌سازی تبدیل کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری توضیح داد: شما سمن‌ها باید سه مسئله را در حوزه‌های سه گانه سازمان طرح کنید و از ما بخواهید در این رابطه برای استان همدان برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کنیم و حداقل هر ماه اقدامی در این زمینه انجام دهیم. خوشبختانه در چند سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت گرفته است، اما برای تحرک و استمرار این برنامه‌ها نیازمند اشکال‌یابی و در ادامه حل و فصل این مشکلات هستیم.

معاون رئیس جمهور؛ بوم‌گردی را یکی از دغدغه‌های جدی استان همدان در حوزه گردشگری دانست و گفت: وقتی یک گردشگر وارد همدان می‌شود فقط نمی‌خواهد به لالجین برود و سفال ببیند بلکه بازدید از گنجنامه هگمتانه و شهری که به عنوان محل زندگی بوعلی سینا از آن یاد می‌شود، در برنامه گردشگران قرار می‌گیرد، اما سوال اینجاست که ما چه بسته‌ای برای گردشگران آماده کرده‌ایم که وقتی از شهر همدان خارج می‌شوند تصویر اصیلی از مهد تاریخ و تمدن ایران داشته باشند؟!

احمدی‌پور خاطرنشان کرد: ما باید از مواریث فرهنگی و تاریخی چنان مراقبت کنیم که در آینده نه‌چندان دور نسل‌های آتی از ما به شایستگی یاد کنند، اگر می‌خواهیم به توسعه پایدار دست پیدا کنیم مسیر آن از حفظ و مراقبت از میراث فرهنگی می‌گذرد و این موضوع باید به دغدغه و مسئله اصلی مدیران شهر‌ها تبدیل شود و در ادامه خواهیم دید حفظ و مراقبت از میراث فرهنگی به دغدغه و مسئله اصلی کشور تبدیل خواهد شد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری همدان نامه(همدان بلاگ) ، تاریخ 13 آذر 95، کد مطلب: 835: www.hamadanblog.mihanblog.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
0
0
یعنی واقعا صرفا ثبت ملی این ها انقدر زمان بر وسخته؟ حداقل با این ثبت میشه کارهای دیگه رو برای زمینه گردشگری ایجاد کرد براشون
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
0
0
تازه اونم ثبت ملی! واقعا خودمون داریم به خودمون ظلم میکنیم
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
0
0
یک سری از چیزهارو شاید مدیران بتونن بخونه های غیر بیارن ولی همچین چیزی رو نمیتونن بندازن گردن دیگری
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
امیدوارم که هر چه زودتر برای رسیدگی به اوضاع گردشگری در ایران اقدام بشه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
انقدر خونه های تاریخی و مکان های ناشناخته تو ایران هست
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین