پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۶۰۸
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۶
ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مدعی شد که، هشت هزار میلیارد تومان برای تملک بافت‌های تاریخی کشور در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است .باید از این آقای به اصطلاح وزیر پرسید که می داند هشت هزار میلیارد تومان یا هشت همت، چقدر قدرت دارد؟ اگر بطور متوسط هزینه تملک بافت های تاریخی را در حدود متری پنج میلیون تومان در نظر بگیریم، حدود 160 هکتار بافت تاریخی را می توان به تملک درآورد. هرچند این بودجه در حدود یک ششصدم بودجه پیشنهادی سال 1402 است (یک قسمت از ششصد قسمت بودجه)، اما به هیچ وجه کافی برای اداره و تملک بافت های تاریخی کشور نیست.

شعار سال : سید عزت اله ضرغامی روز جمعه – نهم دیماه - در سفر یک روزه به شهرستان بروجرد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاریخ ما ایرانی و اسلامی است و معماری میراث فرهنگی ما معماری اسلامی که به روح و روان مردم آرامش می‌دهند، اظهار داشت: کسانی که صاحب علم و دانش و قدرت روایت گری هستند و از جمله دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ها در انتقال این میراث فرهنگی ارزشمند به نسل‌های آینده باید تلاش بیشتری کنند. وی با بیان اینکه با منابع درآمدی دولت تملک بافت‌های تاریخی ممکن نیست، اما با همکاری مجلس برنامه ریزی‌هایی شده است، افزود: حدود یک هزار میلیارد برای تملک جا‌های خیلی ضروری در سال آینده در نظر گرفته شده است.امسال ارائه بودجه دولت به مجلس متفاوت با سال‌های قبل بود همیشه بودجه با همراه تبصره‌ها و ردیف‌های بودجه به مجلس تقدیم می‌شد امسال تبصره‌هایی که احکام دایمی در آن‌ها وجود دارد مستقل به صورت یک لایحه به مجلس داده شد تا به صورت قانون دایمی باشد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد در صنعت ورشو سازی با توجه به اینکه بروجرد به عنوان شهر ملی ورشو معرفی شده تصمیمات خوبی گرفته ایم تا زمینه فروش این هنر صنعت در سطح ملی و جهانی فراهم شود. ورشو سازی بر خلاف سایر صنایع دستی که بیشتر جنبه ویترینی و تزیینی دارند، جنبه کاربردی و مصرفی در زندگی دارد. مواد اولیه و بازار عرضه این هنر صنعت مهم است در جا‌های دیگر هم این صنعت وجود دارد، اما جایگاه بروجرد از نظر تعداد استادکاران و هنرمندان این عرصه بالاتر است. برای تثبیت و پایداری این هنر صنعت و بازار فروش تصمیماتی گرفته شده است با توجه به مصوبه‌ای که دولت داشتیم تسهیلاتی برای صادر کنندگان صنایع دستی در نظر گرفته شده است.برای تقویت کارگاه‌های آموزشی ورشو سازی و تامین آلیاژ اولیه آن نیز تصمیماتی گرفته شده تا بتوانیم این هنر صنعت ورشو را در بروجرد تقویت کنیم.

اختصاص مبلغ اندک ۸ هزار میلیارد تومان برای تملک بافت‌های تاریخی کشور؟!

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: بروجرد از باغات خوبی برخوردار است که بعد از بازدید و تطبیق ویژگی‌های آن‌ها با استاندارد‌های لازم برای ثبت ملی این باغات اقدام می‌شود و در مجموعه باغ‌های ملی کشور در مرحله بعدی ثبت جهانی آن‌ها دنبال خواهد شد.ثبت ملی باغات بروجرد در این سفر پیگیری می‌شود.

ضرغامی با تاکید بر اینکه بافت تاریخی باید حفظ شود، گفت: بروجرد از ظرفیت‌های خوبی در حوزه میراث فرهنگی به خصوص صنایع دستی و گردشگری برخوردار است که باید تلاش شود جایگاه این شهرستان از نظر تاریخ و تمدن و هویت تاریخی معرفی شود.بافت تاریخی بروجرد متفاوت با بافت‌های تاریخی سایر مناطق کشور است و تراکم ۲۷۰ هکتاری دارد که باید حفظ و مرمت شود. کاخ موزه سعد آباد ۱۰۰ هکتار است که می‌توان گفت بافت تاریخی بروجرد سه برابر کاخ موزه سعد آباد است.

اختصاص مبلغ اندک ۸ هزار میلیارد تومان برای تملک بافت‌های تاریخی کشور؟!

ضرغامی گفت، وزارت میراث ۱۲ پیشنهاد مهم داشت که چهار مورد آنها به تصویب دولت رسید، مانند صندوق احیا و مرمت که لازم است تغییر ماهیت داشته باشد و به صورت غیر دولتی فعالیت کند.

 

توضیحات تکمیلی برای فهم بیشتر خبر:

بافت تاریخی بروجرد به محدوده‌ای از مناطق مرکزی شهر بروجرد گفته می‌شود که هسته قدیمی این شهر را تشکیل داده و در سال‌های اخیر، مطالعه و حفاظت از بناهای ارزشمند این بافت مورد توجه سازمان‌های مرتبط قرار گرفته‌است. بیشتر آثار موجود در این منطقه مربوط به دوره قاجار و قبل از آن هستند و برخی مسجدها و خانه‌های اعیانی آن از ارزش گردشگری و تاریخی زیادی برخوردارند. با توجه به قدمت تاریخی و وجود بناها و ساختمان‌های قدیمی قابل توجه، بافت قدیم بروجرد به عنوان یک طرح ویژه مورد توجه وزارت گردشگری و میراث فرهنگی قرار گرفت و کار مطالعاتی آن از سال ۱۳۸۵ آغاز شد. به همین منظور با اختصاص ردیفی در بودجه ملّی، مطالعات اولیه و مستندسازی این بافت آغاز شد. در این راستا با ایجاد پایگاه بافت تاریخی بروجرد، شهرداری بروجرد، سازمان مسکن و شهرسازی استان لرستان و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، طرح مشترکی را برای مطالعه و بررسی بافت تاریخی این شهر آغاز کردند که هدف آن شناسائی حدود بافت تاریخی، بناها و گذرهای موجود و زمینه‌سازی برای حفاظت از آن بوده‌است .

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از ایلنا. منتشره در نهم دی 1401. کد خبر: 1314064 .https://www.ilna.ir. / سایر منابع .

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین