پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۸۷۶
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۳
مجلس شورای اسلامی ایران در سال ۱۳۰۹ فهرستی از آثار ملی و تاریخی تهیه کرد و به موجب آن مقرر کرد این از نظر تاریخی، ملی، مذهبی یا فرهنگی از ارزش و اعتبار بالایی برخوردارند و باید به صورت ویژه حفاظت و نگهداری شوند از این رو دولت مسئولیت حفاظت و نگهداری از این آثار را بر عهده دارد. در این میان همیشه افرادی هستند که با اندیشه‌های منفعت طلبانه و سودجویی اقدام به انجام اموری که مخالف نظم و امنیت ملی است می‌کنند و با سرقت آثار تاریخی و ملی مرتکب عملی ضد ملی می‌شوند. از این رو ما در این مقاله به بررسی مجازات سرقت آثار تاریخی و ملی می‌پردازیم.

شعار سال: در این مقاله به بررسی مجازات سرقت آثار تاریخی و ملی می‌پردازیم.

همانطور که عده‌ای با تخریب آثار تاریخی و ملی و یا با قاچاق آثار تاریخی و ملی تنها به فکر زیاده خواهی‌های خود هستند و به مسائل جمعی هیچ اهمیتی نمی‌دهند، سرقت آثار ملی نیز عمل مجرمانه محسوب می‌شود. قانون گذار برای تمامی این موارد مجازات تعیین کرده است تا افراد سودجو بدانند که با ارتکاب این عمل باید در انتظار مجازات باشند. مجازات سرقت آثار تاریخی و ملی یک مجازات تعزیری است که در ماده ۵۵۹ قانون مجازات اسلامی به آن پرداخته شده است.

مجازات سرقت آثار تاریخی و ملی

طبق این ماده: " هر کس اشیا و لوازم و هم چنین مصالح و قطعات آثار فرهنگی – تاریخی را از موزه‌ها و نمایشگاه‌ها، اماکم تاریخی و مذهبی و سایر اماکن که تحت حفاظت یا نظارت دولت است سرقت کند یا با علم به مسروقه بودن اشیای مذکور را بخرد یا پنهان دارد، در صورتی که مشمول مجازات حد سرقت نگردد علاوه بر استرداد آن به حبس از یک تا پنج سال محکوم می‌شود. " بنابراین طبق این ماده علاوه بر سرقت همه یا بخشی از آثار تاریخی، حتی خرید و فروش و نگهداری آن‌ها با علم به مسروقه بودن جرم است و در صورتی که سرقت مشمول شرایط سرقت حدی نباشد، مجازات سرقت آثار تاریخی از قرار استرداد مال مسروقه و یک تا پنج سال حبس خواهد بود.
مجازات سرقت آثار تاریخی و ملی

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مشاوره حقوقی دینا، تاریخ انتشار: ---، کدخبر: ۱۲۱۳، www.heyvalaw.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین