پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۷۱۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
به نقل از سایکوسنترال، در این مطالعه برای اولین بار مشخص شد که اکثر مردم از توانایی ذاتی برای تشخیص عدم صداقت در اولین نگاه به چهره سیاستمداران برخوردارند.طبق یافته‌های این تحقیق مشخص شد که از نظر بیشتر مردم، احتمال دچار شدن به فساد در سیاستمدارانی که چهره پهن دارند به مراتب بیشتر است.

شعار سال: سياست‌مداراني که چهره‌اي عريض‌‌تر دارند، بيشتر مستعد فساد هستند. با اين حال، نويسندگان تذکر داده‌اند که مستعد فسادبودن به دلايل مختلف نبايد با فاسدبودن اشتباه گرفته شود. حتي ممکن است سياست‌مداري که واقعا فاسد نبوده به علت حالت چهره مستعد فسادش از سوي هيئت منصفه دادگاهي، فاسد تشخيص داده شده و اين مسئله به سوگيري نتايج اين پژوهش دامن زده باشد.
عرض صورت و از لحاظ فني، نسبت عرض به ارتفاع صورت، يکي از شاخص‌هایی‌ است که در پژوهش‌هاي قبلي مشخص شده است با رفتار پرخاشگرانه مردان ارتباط دارد. به عبارت ديگر، مردان با چهره‌هاي پهن‌‌تر تمايل بيشتري براي تهاجم و تهديد ديگران دارند تا مردان با چهره باريک و اين را افراد عادي نيز احساس مي‌کنند. در اولين آزمايش، محققان عکس‌هايي از 72 سياست‌مدار آمريکايي در سطح ايالتي يا فدرال را جمع‌آوري کردند که نيمي از آنها با اتهام فساد محکوم شده بودند و نيمي پرونده‌اي پاک داشتند. براي آنکه سوگيري نژادي و جنسيتي پيش نيايد، همه آنان از سياست‌مداران مرد سفيدپوست انتخاب شدند. همه عکس‌ها سياه و سفيد، هم‌اندازه، تمام‌رخ و لبخند بر لب بودند. تصاوير به طور تصادفي به صد نفر از داوطلبان نشان داده و از آنان خواسته شد تا درباره هر سياست‌مدار نظر دهند که چقدر مستعد فساد، متقلب، خودخواه، قابل اعتماد و سخاوتمندانه به‌نظر مي‌رسند. تجزيه و تحليل‌ها نشان داد گروه شرکت‌کنندگان به‌درستي قادر به شناسايي سياست‌مداران فاسد از سياست‌مداران پاک هستند و تقريبا در 70 درصد موارد صرفا بر اساس چهره مي‌توانند تشخيص دهند. در بخش دوم مطالعه، مشابه آزمايش نخست با عکس‌هايي از 80 سياست‌مدار دفاتر دولتي و محلي کاليفرنيا تکرار شد که نيمي از آنها مرتکب تخلف از قانون اصلاحات سياسي کاليفرنيا شده بودند و نيمي پرونده پاک داشتند. دراين‌باره نيز يافته‌ها نشان داد که داوطلبان تقريبا در 70 درصد مي‌توانند سياست‌مداران فاسد را از سياست‌مداران پاک تشخيص دهند. در آزمايش سوم از عکس‌هاي اولين آزمايش استفاده شد، اما از شرکت‌کنندگان خواسته شد با مجموعه‌اي جديد از معيارها شامل فساد، پرخاشگري، مردانگي، صلاحيت و جاه‌طلبي درباره سياست‌مداران قضاوت کنند. يافته‌هاي اين آزمايش نشان داد که فقط استنتاج مربوط به فسادپذيري سياست‌مداران پيش‌بيني‌پذیر است و در موارد ديگر اطميناني به تشخيص شرکت‌کنندگان وجود ندارد. در آزمايش چهارم، پژوهشگران به تجزيه و تحليل ساختار چهره سياست‌مداراني پرداختند که داوطلبانه آنها را نادرست و فاسد تشخيص داده بودند. چهره‌ها با هشت معيار و در مواردي مانند فاصله بين چشم‌ها، اندازه استخوان‌هاي گونه، طول بيني و عرض چهره بررسي شدند. با مقايسه داده‌هاي اين مرحله مشخص شد سياست‌مداران با صورت عريض‌تر بيشتر احتمال دارد فسادپذير باشند و اين نتيجه با آزمايش دست‌کاري ديجيتال نسبت عرض به ارتفاع صورت تأييد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 25 شهریور 97، شماره: 3245



اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
0
س.ح75
والا اینقدر زیادن که نمیشه به این سادگی شناساییشون کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین