پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۸۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵
نقض حقوق شهروندی دربندرعباس از سوی انبوه سازان و ناظران امر ساخت و ساز موجب ایجاد بلبشوی شهری و نابسامانی در شهرسازی شده و دهها شهرک نوساز فارغ از اصول اولیه شهرسازی سربرآورده است.

شعارسال: نقض حقوق شهروندی دربندرعباس از سوی انبوه سازان و ناظران امر ساخت و ساز موجب ایجاد بلبشوی شهری و نابسامانی در شهرسازی شده و دهها شهرک نوساز فارغ از اصول اولیه شهرسازی سربرآورده است.

به نقل از هرمز؛گسترش شهرها به عنوان مهم ترین ساختار زندگی اجتماعی و نبض حیات بشری موجب رونق صنعت شهرسازی و فضاسازی شهری با تاسی از فرهنگ، هنر و اصالت شهروندان شده که سعی بر این است تا با استفاده از تکنولوژی و فناوریهای پیشرفته در زمینه های نور ، صدا ،جلوه های بصری و سایر تجهیزات برای زیبا تر شدن مبلمان شهری اقدام می شود.

رشد فزاینده جامعه شهرنشینی در بندرعباس به واسطه رونق چشم گیر فعالیت های اقتصادی و موج کلان مهاجرت ها جهت کسب و کار موجب شده تا چیدمان شهری سرعت بیشتری بگیرد تا حدی که بسیاری از فاکتورها و اصول اولیه شهرسازی تنها با هدف انبوه سازی و افزایش واحدهای تجاری-مسکونی به حاشیه رود.

نقض حقوق شهروندی دربندرعباس از سوی انبوه سازان و ناظران امر ساخت و ساز موجب ایجاد بلبشوی شهری و نابسامانی در شهرسازی شده و دهها شهرک نوساز فارغ از اصول اولیه شهرسازی سربرآورده است.

ساخت و ساز هزاران واحد تجاری و مسکونی در حاشیه شهر بندرعباس فارغ از در نظر گرفتن اصول اولیه شهرسازی با الهام از اقلیم منطقه موجب ایجاد سکونتگاههای غیر استاندارد و مدرن در گوشه و کنار شهر شده که جلوه بدی از یک شهر جنوبی را به نمایش گذاشته است.

احداث واحدهای مسکونی در عمق دره ها و خورهای قدیمی در برابر شهرک سازی های مکرر بر بروی تپه های بلند موجب بروز حس اضطراب و دلهره به شهروندان می شود چرا که بندرعباس به واسطه قرار گرفتن بر روی مهم ترین گسل زلزله کشور در صورت بروز حادثه انتظار وقوع فاجعه بزرگ و جبران ناپذیری در آن می رود.

سالهاست که تغییر کاربری شبانه و تبدیل شدن پارک ها و فضاهای عمومی شهر به واحدهای تجاری و مسکونی با قدرت و شدت در حال انجام است و انتقادات مکرر راه به جایی نبرده که این امر از مدیریت ناکارآمد شهری نشات می گیرد.

ضعف زیرساخت های فرهنگی و تفریحی از مهم ترین آسیب های شهر بندرعباس بشمار می رود که این اصل مهم در مدیریت شهری آن جایگاهی ندارد همچنین به واسطه برخورداری از شرایط آب و هوایی گرم و طاقت فرسای تابستانی به واسطه فقدان محیط های تفریحی سرپوشیده اغلب شهروندان 9 ماه از سال را در خانه های خود محبوس هستند از سوی دیگر رشد بی حدو حصر انبوه سازی با روش های ساخت و ساز غیرکارشناسی موجب شده تا مردم در آپارتمان های کوچک زندانی شوند و امکان تهویه هوا نیز نداشته باشند.

ظرفیت های بکر بندرعباس در زمینه ایجاد ورزش های آبی و ساحلی امکان ایجاد و توسعه زیرساختی را فراهم کرده تا با توسعه آن میزبانی برای جوانان مستعد باشد اما در اوج بی توجهی مسئولان وقت نوار ساحلی بندرعباس در تصاحب ادارات قرار دارد و پارک های ساحلی نیز تماما سنگ فرش شده که امکان فعالیت را از جوانان گرفته است.

ورود افسار گسیخته فاضلاب و پس آب های خانگی به دریا موجب شده تا پایتخت اقتصادی کشور لقب کثیف ترین شهر ایران را هم از آن خود کند که این امر علاوه بر آسیب به سلامت شهروندان موجب بروز انواع مشکلات زیست محیطی و آلودگی های میکروبی شده است.

غلامحسین شیری، مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: در حال حاضر نزدیک به 366 هزار نفر از جمعیت شهرهای این استان در بافت های فرسوده، سکونت گاه های غیر رسمی و محدوده های تاریخی ساکن هستند.

شیری اظهار کرد:بندرعباس، میناب، رودان، حاجی آباد، بندرلنگه، بندرکنگ، بندرخمیر و قشم به عنوان شهرستان هایی نام برد که به ترتیب دارای بیشترین سکونتگاه های غیر رسمی و بافت های فرسوده هستند.

وی ادامه داد: بندرعباس به عنوان مرکز استان بیشترین بافت قدیمی و فرسوده دارد که باید به تدریج با اصلاح و نوسازی، سیمای این بخش از شهر را تغییر داد.

حاشیه شهر بندرعباس در محدوده بلوار امام حسین کانون سکونتگاهها و انبوه سازی به شمار می رود که با وجود جای گرفتن جمعیت فراوان، فضاسازی عمومی و پارک ها به اندازه نیاز نیست و تعداد اندک محیط های در نظر گرفته شده فاقد هرگونه وسایل تفریحی و سرگرمی می باشد.

بالغ بر 40درصد از بافت شهری بندرعباس را سکونت گاههای غیر استاندارد و بافت فرسوده تشکیل می دهد که محله چاهستانی ها کانون بحران به شمار می رود از این رو در ماههای گذشته اقداماتی برای بهسازی از قیبل خیابان کشی و تخریب واحدهای غیر ایمن در این محدوده از شهر انجام شده اما مشکل سکونت گاههای غیر ایمن تنها به یک محله ختم نمی شود بلکه گریبان گیر قریب به اتفاق ساختمان های شهر است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ انتشار:2 دی 1397 ، کدخبر:1440786 www.dana.ir ،

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
0
0
پس رعایت حقوق شهروندی که ازش دم میزدید کجاس کمی هم به فکر مردم باشیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین