پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۸۳۰۴
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴
تصمیم ترامپ بر خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از سوریه به همان اندازه که متحدان این کشور در منطقه را متعجب کرد موجب شگفتی روسیه هم شد. روسیه از اینکه ببیند دشمن کلیدی‌اش دست از سر متحدش بشار اسد برداشته آشکارا خوشحال است، اما همچنان به خاطر ماهیت سیاست خارجی غیرقابل پیش‌بینی ایالات‌متحده‌ی آمریکا تحت رهبری دونالد ترامپ دچار گیجی است.
شعارسال: تصمیم ترامپ بر خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از سوریه به همان اندازه که متحدان این کشور در منطقه را متعجب کرد موجب شگفتی روسیه هم شد. روسیه از اینکه ببیند دشمن کلیدی‌اش دست از سر متحدش بشار اسد برداشته آشکارا خوشحال است، اما همچنان به خاطر ماهیت سیاست خارجی غیرقابل پیش‌بینی ایالات‌متحده‌ی آمریکا تحت رهبری دونالد ترامپ دچار گیجی است.

چرا این مسئله مهم است: مسکو خیلی وقت است که مدافع خروج آمریکا از سوریه است. انتقاد واشنگتن از مذاکرات آستانه که به رهبری روسیه و با شرکت ترکیه و ایران برگزار شد منبع دائمی تنش بوده است. حضور حدود ۲۲۰۰ نیروی آمریکایی در سوریه زمانی موجب تشدید تنش شد که مشخص گردید آمریکا و روسیه در مورد نحوه‌ی مقابله با تروریسم در باهم اتفاق نظر ندارند. روسیه به‌جای اینکه آمریکا متحد خود در مبارزه علیه داعش ببیند آن را مزاحمی برای خود، چالشی برای ترکیه و تهدیدی برای ایران می‌دید. اما ناگهانی بودن تصمیم ترامپ و جا خوردن جمعی که در واشینگتن از این تصمیم رخ‌داده موجب واکنش‌های متفاوتی در روسیه شده است. از شک و ناراحتی‌ای غیر مخفی که این تصمیم را یک ردگم‌کنی برای اقدامات مخفیانه آمریکا می‌داند تا نگرانی از تأثیرات این تصمیم در کوتاه‌مدت.

چشم‌انداز صلح: ساعاتی پس از اعلام خروج آمریکایی‌ها از سوریه، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی روسیه ماریا زاخاروونا اظهار امیدواری کرد که خروج آمریکایی‌های بتواند چشم‌انداز روشن‌تری برای پایان دادن به بحران سوریه ایجاد کند.

زاخاروونا در گفتگو با شبکه‌ی یک تلویزیون روسیه اظهار داشت: «شاید [مرز سوریه و اردن]حالا بتواند به زندگی صلح‌آمیز بازگردد همان‌طور که حلب بازگشت. تا زمانی که آمریکایی‌ها آنجا بودند چنین امیدی نمی‌توانست وجود داشته باشد.»

زاخارونا مدعی شد که عقب کشیدن آمریکایی‌ها از سوریه می‌تواند به آغاز گفتگو‌ها برای تهیه‌ی قانون اساسی جدید سوریه که این هفته آغاز می‌شود کمک کند، بعد از آنکه سه کشور مذاکرات آستانه نتوانستند بر سر فهرست اعضای شرکت‌کننده در این مذاکرات با استفان دی میستورا نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل در بحران سوریه به توافق برسند.

زاخاروونا اضافه کرد «اقدامات برای تشکیل کمیته‌ی قانون اساسی سوریه بعد از تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از سوریه شانس بهتری برای موفقیت دارند.»

کرملین تا حدود زیادی در مورد این موضوع سکوت پیشه کرده بود تا اینکه ولادیمیر پوتین برای برگزاری نشست خبری سالانه‌اش روی صحنه رفت. واکنش خود پوتین منحصربه‌فردتر بود به سه قسمت تقسیم می‌شد.

اول اینکه او با ترامپ موافق است که داعش شکست خورده است با این حال اضافه کرد که هنوز «خطر فرار این گروه‌ها به مناطق همسایه به ویژه افغانستان و دیگر کشور‌هایی که آن‌ها از آنجا آمده‌اند وجود دارد.»

دوم اینکه رئیس جمهور روسیه شک و تردید‌های بسیاری از فرماندهان خود را بازتاب داد. او دراین‌باره گفت: «در مورد بیرون کشیدن از سوریه من نمی‌دانم این به چه معناست، ایالات متحده ۱۷ سال است که در افغانستان حضور دارد و تقریباً هر سال می‌گوید که می‌خواهد از آنجا بیرون بیاید.»

نهایتاً اینکه پوتین به کشور‌های غربی به ویژه آمریکا، فرانسه و آلمان انتقاد کرد که به ادعای وی به دنبال این هستند که سازمان ملل را متقاعد کنند که جلوی پیشرفت کشور‌های عضو مذاکرات آستانه را برای حل بحران سوریه بگیرد.

پوتین در این مورد اظهار داشت «آیا ما نیازی به نیرو‌های آمریکایی در این موقعیت داریم؟ من چنین فکر نمی‌کنم. فراموش نکنیم که حضور آن‌ها در سوریه غیرقانونی بود، زیرا نه اجازه‌ی سازمان ملل را داشتند نه مانند ما به دعوت دولت سوریه آنجا آمده بودند.»

پوتین نهایتاً سخنانش را به استقبال از همکاری بین مسکو و واشینگتن پایان داد. او گفت: «علیرغم اختلاف نظرهایمان، ارتباط بین نیرو‌های نظامی، دیپلمات‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی ما موجب شکل‌گیری گفتگویی سازنده بین ما در مورد موضوع جنگ با تروریسم در سوریه شده است. در کل ما از نحوه‌ی پیشرفت کار مشترکمان راضی هستیم.»

علیرغم واکنش‌های عمومی، احساس فعلی در مسکو در مورد تصمیم ترامپ را می‌توان با یک کلمه توصیف کرد: عدم قطعیت. فرضیه‌ها در مورد اینکه بعد از این چه می‌شود زیاد است، اما تقریباً همه‌ی کارشناسان و سیاست‌گذاران خبره معتقدند که نمی‌توان با قطعیت گفت که تصمیم ترامپ به نفع مسکو خواهد بود، حداقل در کوتاه‌مدت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری فردا ، تاریخ انتشار: 5 دی 1397 ، کدخبر: 905595 ، www.fardanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین