پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۱۷۹
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
کارشناس مسائل منطقه در خصوص خروج آمریکا از سوریه و افغانستان گفت: به نظر نمی رسد که آمریکایی ها در صدد خروج کامل از سوریه و افغانستان باشند، چون زیان های متعددی متوجه منافع آمریکا می شود، مخصوصاً در سوریه که نگرانی اسرائیلی ها را افزایش می دهد

شعارسال:کارشناس مسائل منطقه در خصوص خروج آمریکا از سوریه و افغانستان گفت: به نظر نمی رسد که آمریکایی ها در صدد خروج کامل از سوریه و افغانستان باشند، چون زیان های متعددی متوجه منافع آمریکا می شود، مخصوصاً در سوریه که نگرانی اسرائیلی ها را افزایش می دهد.

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه و افغانستان اظهار داشت: نظرات متعدد و مختلفی در این مورد مطرح شده است و فرضیات و گمانه زنی های مختلفی وجود دارد.

وی تصریح کرد: چند گمانه زنی در این خصوص پر رنگ است، چرا که تصمیمی که اتخاذ شده است تنها از جانب ترامپ مطرح شد و به نظر می رسد که برای تصمیم گیری، وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا نقش منظم و سازمان دهی شده ای نداشته اند.

کارشناس مسائل منطقه افزود: در این خصوص چند فرضیه مطرح است که اولین فرضیه راهبردهای آمریکا است. آمریکایی ها از زمانی که ترامپ در راس قدرت قرار گرفته است، در صدد کاهش هزینه های نظامی شان در منطقه بودند و تلاششان در منطقه را بی ثمر دانستند، همان طور که ترامپ در صحبت هایش مطرح کرده بود، آمریکا بیش از 7 تریلیون دلار در منطقه هزینه کرده است ولی چیزی تا کنون عایدمان نشده است.

قنادباشی خاطر نشان کرد: اینکه آمریکایی ها در صدد این هستند که در اولین فرصت ممکن از سوریه یا از افغانستان خارج شوند، با حرف ترامپ منطبق است.

وی ابراز داشت: فرضیه دیگری که مطرح است، این است که بسیاری از تحلیل گران و کارشناسان معتقد هستند، آنچه که راجع به سوریه اتفاق افتاد با زد و بند و معامله ای که بین آنکارا و واشنگتن صورت گرفته، مرتبط است.

تقابل آمریکا و ترکیه در شمال سوریه به ضرر آمریکا است

کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: آنکارا بیش از یک ماه است که در صدد اجرای یک عملیات نظامی علیه کردهای مخالف خودش در شمال سوریه است و حضور نیروهای آمریکایی می تواند مانعی بر سر این راه باشد؛ از طرفی نیز ترکیه و آمریکا هر دو عضو ناتو هستند و تقابل این دو در آن قسمت می تواند به ضرر آمریکا باشد.

قنادباشی با اشاره به اینکه برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که آمریکایی ها فعلاً در صدد خروج از سوریه نیستند، گفت: آمریکایی ها حضور نیروهای نظامی خود را کاهش داده اند و این مسئله را تحت عنوان خروج مطرح کرده اند، اما در حقیقت مسئله خروج و مسئله کاهش نیروها با هم متفاوت است.

وی تصریح کرد: به نظر نمی رسد که آمریکایی ها در صدد خروج کامل از سوریه و افغانستان باشند، چون زیان های متعددی متوجه منافع آمریکا می شود، مخصوصاً در سوریه که نگرانی اسرائیلی ها را افزایش می دهد.

کارشناس مسائل منطقه بیان داشت: تحلیل دیگری که مطرح است این است که شاهد این هستند که حضورشان در سوریه به ضرر آن هاست و مقاومت توانسته است که پیروز شود به خصوص زد و بند های آن ها با گروه های تکفیری و کمک هایی که آن ها کردند، موقعیت آمریکا را در خطر انداختند و حقانیت بشار اسد را اثبات کردند.

جعفر قنادباشی خاطر نشان کرد: آمریکایی ها در افغانستان هم حضور دارند، اما طالبان و داعش نیز همچنان فعالیت می کنند، لذا وجهه داعش بعنوان یک گروهک متکی به آمریکا با حضور آمریکایی ها تضعیف می شود؛ در حقیقت آمریکایی ها علاقه مند هستند که گروه های تکفیری در داخل سوریه و افغانسان از گروه های بومی و گروه های داخلی تلقی شوند نه گروه های متکی به آمریکا.

وی افزود: تحلیل دیگری که مطرح است بسیار مهم است؛ در افغانستان و یمن یک معادلاتی تغییر پیدا می کند. معادلاتی که در یمن وجود دارد با جنگ پایان می یابد و پایان جنگ یمن یعنی پیروزی انصارا الله و پیروزی انصارالله یعنی پیروزی کشورهای حوزه مقاومت و به معنای واقعی یعنی شکست عربستان.

آمریکایی ها در صدد چینش و آرایش جدید نیروهایشان هستند

کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: آمریکایی ها در نظر دارند تا یک چینش و آرایش جدید نیرو را در منطقه، متناسب با دوران گسترش قدرت انصارالله و دوران تضعیف عربستان تنظیم کنند.

قنادباشی افزود: آمریکایی با خارج شدن از منطقه به دنبال این هستند تا فلسفه وجودی ناتوی عربی بیش تر مشخص می شود؛ آمریکایی ها می خواهند که عرب ها جدیت بیش تری بخرج بدهند و یک ناتوی عربی را ایجاد کنند و این ناتو به نفع آمریکایی ها کار کند نیروها و هزینه هایش را از کشورهای عربی بگیرد و یک نیروی رسمی دائمی در منطقه و در چارچوب منافع آمریکا ایجاد شود.

وی تصریح کرد: خروج آمریکا از منطقه زمینه ساز این مسئله است که دولت های عربی ترغیب شوند تا به سمت یک ارتش منطقه ای گام بردارند.

کارشناس مسائل منطقه بیان داشت: پاکستان هم دراین مسئله اگر چه عربی نیستند ولی به نحوی دخیل هستند؛ پاکستان همواره ارتش قوی دارد، از این رو عرب ها علاقه مند هستند تا به آن ها دلار بدهند و از نیروهایشان استفاده کنند.

قنادباشی در پاسخ به این سوال که "آیا این تصمیم به معنای شکست آمریکا در مقابل جبهه مقاومت است؟" گفت: استراتژی آمریکا به بن بست رسیده است و این مسلم است؛ آمریکایی ها آمدند در سوریه تا دولت سوریه را تضعیف کنند اما مدت ها است که شکست آن ها آشکار شده است.

وی افزود: آمریکایی ها نیروهایی را در کردستان تربیت کردند که سوریه را تجزیه کنند و نیروهایی تحت عنوان دموکرات کرد تشکیل دادند.

کارشناس مسائل بین الملل اشاره کرد: شکست آمریکا در سوریه به این معنا اثبات نمی شود، ولی یک سلسله شکست هایی را آمریکایی ها متحمل شدند که کسی این شکست ها را بزرگ نمی کند.

قنادباشی تصریح کرد: سال های اخیر سنای آمریکا و نظامی ها و صاحب منسبان آن ها گفتند آن چیزی که ما برای تربیت نیرو به نفع آمریکا در سوریه هزینه کردیم، همه آن ها بر باد رفته است.

وی اظهار داشت: از کل نفراتی که آمریکایی ها آموزش داده بودند، تنها یک نفر باقی مانده بود و بقیه یا طرف گروه های تروریستی رفتند یا نیروهای سوریه.

شکست آمریکایی ها در جنگ سوریه صحبت امروز نیست

جعفر قنادباشی آمریکا را بازنده نبرد و جنگ در منطقه دانست و گفت: آمریکایی ها در واقع شکست خوردند و همه حرکات ایزایی آن ها در شمال سوریه و عراق نشان دهنده یک انفعال و هم چنین نشان دهند این است که هیچ استراتژی مشخص ندارند و این در هم ریختگی و هرج و مرجی که در آمریکا حاکم است و هر بار یک تصمیم اتخاذ می کنند، نشانه شکست آمریکا است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "ارزیابی شما از آینده آمریکا با توجه به بحران و هرج و مرج موجود در دولت آمریکا چیست؟" گفت: بسیاری از ازل و نسب های شتاب زده و برکناری های بسیار بی مقدمه و ناگهانی، نشانه روشنی بر این است که کاخ سفید و دستگاه قوه مجریه آمریکا به شدت دچار هرج و مرج شده است.

کارشناس مسائل منطقه افزود: از طرف دیگر مشکلات اقتصادی بسیار عمیق و بزرگی بر سر راه دولت آمریکا قرار دارد که نیازمند یک قدرت مجریه بسیار عاقل، فهمیده و با راه بردهای میان مدت و دراز مدت است که برای حل این مشکلات برنامه ریزی کند.

قنادباشی تصریح کرد: الان آمریکایی ها هیج برنامه مشخصی برای حل این بحران ها ندارند و طبیعی است تا زمانی که این مشکلات وجود دارند و برنامه ای برای اجرا طراحی نشده است و اختلافات هم خیلی زیاد شده و همچنین دعوایی که بین قوه مقننه و مجریه نیز به تعطیلی دولت آمریکا انجامیده، در حقیقت نشان دهنده آن است که یک آینده بسیار تیره و تاری بر سر آمریکا است و می تواند جمعیت 300 میلیونی آمریکا را در ورطه بسیار خطرناک با یک چشم انداز تاریکی قرار دهد.

وی در پاسخ به این سوال که "جمهوری اسلامی ایران در چنین وضعیتی چه وظیفه ای دارد؟" گفت: در هر شرایطی اولین اصل تقویت نیروهای دفاعی و همچنین کمک به امنیت منطقه با استفاده از هر اهرمی که امنیت را در منطقه برقرار می کند، است.

این کارشناس افزود: در عرصه تبلیغات و رسانه ها نیز باید همه مقاصد شومی که استعماگران دارند را افشا کرد.

قنادباشی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران باید این دفاع دسته جمعی که با سوریه و عراق و لبنان ایجاد شده را حفظ کند.

وی اشاره کرد: الان ما یک نیروی بالقوه نظامی با عراق ایجاد کرده ایم که می تواند در هر زمان به بالفعل تبدیل شود و کمک کند که امروزه دفاع و حفظ امنیت با یک کشور تامین و در درون مرزها تعریف نمی شود و در واقع دفاع باید فرا مرزی باشد.

قنادباشی در پایان گفت: امروزه با توجه به شرایط جهانی و نوع سلاح ها و قدرت های جهانی، دفاع باید جمعی باشد و به درون مرزها محدود نباشد؛ حتی کشورهای بزرگ وقتی می خواهند دفاع کنند ناگزیر هستند بخشی از تدابیر دفاعی شان را در خارج از مرزها تبیین کنند که ایران باید این موضوع را آگاهی ببخشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار9دی 97، کدخبر: 1441655، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین