پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۸۵۲
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
نرخ بیکاری در بین تحصیل‌کردگان دانشگاهی آذربایجان غربی به نسبت دیگر اقشار بالاتر است و از سوی دیگر واحدهای تولیدی راکد از نبود نیروهای متخصص و کاردان کم‌بهره‌اند بنابراین حل این مشکل نیازمند به‌کارگیری تحصیل‌کردگان دانشگاهی در تولیدی‌های راکد است.
 
شعار سال : نرخ بیکاری در بین تحصیل‌کردگان دانشگاهی آذربایجان غربی به نسبت دیگر اقشار بالاتر است و از سوی دیگر واحدهای تولیدی راکد از نبود نیروهای متخصص و کاردان کم‌بهره‌اند بنابراین حل این مشکل نیازمند به‌کارگیری تحصیل‌کردگان دانشگاهی در تولیدی‌های راکد است.

دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به‌عنوان افرادی که می‌توانند در رشد و توسعه کشور نقش مهمی داشته باشند برای  ورود به بازار کار و بنگاه‌های اقتصادی نیازمند  مهارت کافی و زمینه‌های مختلفی هستند.

درحالی که بازار کار با سیل تقاضاهای شغلی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی روبرو است و وضعیت بیکاری روزبه‌روز رو به وخامت است مشاهده می‌کنیم که کمتر ساماندهی ثمربخشی در ایجاد اشتغال و مهارت‌آموزی دانشجویان شکل می‌گیرد.

 فرهنگ اجتماعی نادرستی که در بین مردم رایج شده و آنان را ترغیب به کار در ارگان‌های دولتی می‌کند  و کمبود آموزش رشته‌های مشاغل موجود در بازار از کوچک‌ترین مشکلات اشتغال در جامعه است.

مهارت آموزی کلید گمشده اشتغال در آذربایجان غربی


جامعه برای جستجوی بهتر کار، از سطح تحصیلات کاردانی در دهه 60 به سمت تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد در دهه 90 حرکت کرده است این مسئله علاوه بر اینکه سطح توقعات جامعه از کار و اشتغال را تغییر می‌دهد شاغل شدن افراد را پیچیده‌تر می‌کند.

این روزها آمار بیکاران در آذربایجان غربی افزایش یافته و اکثر اقشار جامعه از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخوردار نیستند، بنابراین باید چاره‌ای برای این بیکاری اندیشید چراکه امروزه تعداد زیادی از جوانان تحصیل‌کرده با دریافت مدرک دانشگاهی و هزینه‌هایی که صرف آن کردند هنوز شغلی ندارند و رسیدگی چندانی به مشکلات متعدد آنان نشده است.

انباشت بیکاران تحصیل کرده پشت درهای اقتصاد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی درباره وظیفه دانشگاه‌ها در مهارت‌آموزی دانشجویان می‌گوید: دانشجویان دانش لازم را در اختیار دارند ولی برای ورود به بازار کار در کنار دانش مهارت کافی نیز نیاز است که متأسفانه آنها در پایان دوران تحصیل فقط یک سابقه تحصیلی در دست دارند که همخوانی با نیازهای بنگاه‌های اقتصادی ندارد.

رضا نقی زاده می‌افزاید: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور اطلاعات آموزشی را به صورت دانش‌پایه در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند اما باید در دانشگاه‌ها بنگاه‌های تعاونی با گرایش تعاونی‌های دانشجویی، دانش‌بنیان به جهت توسعه متوازن منطقه‌ای و ملی و بهبود فضای کسب‌وکار و ایجاد اشتغال برای دانشجویان و خلاقان دانشگاهی ایجاد شود.

نقی زاده بیان می‌کند: دانشگاه‌ها یک دهم رشته‌های مشاغل موجود در بازار را آموزش می‌دهند و در یک دهم از این رشته‌ها مانند رشته پزشکی و مهندسی متمرکز شده‌ایم.

وی با استناد به آمار مرکز آمار کشور می‌گوید: در سال 95 حدود 117 هزار بیکار در آذربایجان غربی وجود داشته که در سال 96 این رقم با افزایش 43 هزار نفری به 160 هزار نفر رسیده است چرا که بیشتر افراد به دلیل افکار حاضر در خانواده مایل به اشتغال در ارگان‌های دولتی هستند.

رتبه قابل تامل بیکاری در آذربایجان غربی


مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه با توجه به اهمیت فراگیری علوم به‌صورت تئوری و عملی در دانشگاه‌ها می‌گوید: در این هیاهوی بیکاری آموزش‌های مهندسی، فنی و حرفه‌ای و مهارت‌آموزی یکی از نیازهای اصلی امروز است زیرا نقش مهارت‌آموزی در کنار آموزش‌های تئوری دانشگاه‌ها به نوعی هدایت‌کننده به سوی چرخه تولید است.

شراره احمدی می‌افزاید: مهارت زایی نقش مهمی در رونق اشتغال و کارآفرینی در توسعه پایدار دارد و امروز بخش عظیمی از فارغ التحصیلان به دلیل نداشتن مهارت بیکار هستند.

به گفته وی مسئولان باید نیازهای هر رشته‌ای را به‌صورت تخصصی شناسایی کرده و بر اساس آنها فرصت ایجاد اشتغال برای جوانان را فراهم کنند.

سردشت دارنده بیشترین نرخ بیکاری در آذربایجان غربی


اما امروزه رشته‌های مورد آموزش در دانشگاه‌ها کمتر در بازار کار به چشم می‌خورد و فارغ التحصیلان  فقط مدرک تحصیلی دارند اما برای ورود به بنگاه‌های اقتصادی و بازار کار نیازمند مهارت و دانش تخصصی هستیم.

 بر اساس آخرین آمار و اطلاعات، بیکاری در آذربایجان‌غربی به 14.9 درصد رسید که در این میان سردشت با داشتن 23  درصد از این آمار بالاترین نرخ بیکاری در استان را داشته و رتبه 17 بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را در استان به خود اختصاص داده است.

یکی از معضلات جامعه کمبود اطلاع رسانی صحیح در زمینه نیازهای واقعی جامعه و اقتصاد کشور است و در این میان علاقه دانشجویان برای تحصیل در یک رشته تحصیلی بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های کاری، نیاز جامعه می‌تواند در افزایش بیکاری تأثیر چشم‌گیری داشته باشد.

انتخاب رشته‌های تحصیلی دانشگاهی توسط خود جوانان نیز اغلب بر اساس نیازسنجی بازار کار صورت نمی‌گیرد و افراد بر اساس پارامترهای دیگری مانند علاقه شخصی، رشته دانشگاهی انتخاب می‌کنند این مسئله سبب می‌شود درصد قابل‌توجهی از کارجویان در زمان جستجو برای شغل، با مشکلات جدی مواجه شوند.

اعتماد به جوانان تحصیلکرده راهکار غلبه بر بحران واحدهای تولیدی بحران زده

یکی از مهم‌ترین منابع اقتصادی هر کشور و جامعه‌ای نیروی انسانی است که متأسفانه در کشور ما با بی‌توجهی همراه بوده و استفاده بهینه و کارآمدی ندارد که این امر جامعه را با بیکاری قابل‌توجهی روبرو می‌کند که برای جامعه و کشور خطرساز است.
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به افزایش بیکاری می‌گوید: تعطیلی و رکود واحدهای صنعتی مشکلات بیکاری را بیش‌ازپیش تشدید کرده و افرادی که در این واحدها مشغول به کار بودند نیز هم‌اکنون در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برند.

حسین پناهی با اشاره به مشکلات واحدهای صنعتی می‌افزاید: متأسفانه سیستم‌های نظارتی مربوط به این واحدها در آذربایجان‌غربی وظایف خود را درست انجام نمی‌دهند و واحدهای صنعتی مستقر در شهرکهای صنعتی با مشکلات مالی روبرو بوده و نمی‌توانند فعالیت‌های لازم را انجام دهند که راهکار این مشکل اعتماد به جوانان تحصیلکرده و متخصص است.

شعار سال ،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار:14بهمن 1397،کد خبر:1938149،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین