پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۳۲۳
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
پدیده دستفروشی در مترو سالهاست که در این سازه اجتماعی حضور دارد و اکنون به‌نظر می‌رسد شورای شهر عزم چندانی برای برخورد با آن ندارد.
شعارسال: «دو تا دفتر، ۱۲ تا مداد رنگی، یک پاکن، یک تراش فقط ۱۰ تومن هم دخترونه، هم پسرونه ‌شو دارم، کادو بده، عیدی بده کسی اینجا خواست بدم خدمتش.... هدفون، هندزفری، کابل شارژ، اُ تی جی، شارژر، محافظ هندزفری، پاور... آقایون محترم چای (...) با دو سال تاریخ مصرف دارای گواهی بهداشت، سیب سلامت ۲۲ هزار و ۶۰۰ قیمت خورده با ۳۰ درصد تخفیف فقط می‌دیم ۱۵ تومن، پول نقد ندارید کارت‌خوان هست... ۵ تا اسکاچ فقط ۲ و ۵۰۰، شب عیده حراج زدم مغازه دونه‌ای ۳ کمتر نمی‌ده، اسکاچ خورشیدی را مغازه ۵ تومن کمتر نمی‌ده من ۵ تا اسکاچ رو فقط می‌دم ۲ و ۵۰۰...»

اینها صداهایی است که در ساعات شلوغ و پر رفت‌و‌آمد مترو همراه با تصویر یا بدون آن زیادمی‌شنوید.

«دستفروشان» موضوعی که با وخامت اوضاع اقتصادی کشور تعداد و تنوع آنها در تمام سطح شهر، به‌ویژه مترو به‌عنوان یک سازه اجتماعی که روزانه حدود ۳ میلیون مسافر دارد مکانی مؤثر برای جذب مشتری است.

این پدیده اجتماعی اخیراً از سوی شورای اسلامی شهر تهران در قالب طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون مورد توجه قرار گرفته است.

دستفروشی در مترو ممنوع است

حجت نظری در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در این باره اظهار کرد: در مصوبه «ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون» که الان در انتظار اعلام نظر هیئت تطبیق مستقر در فرمانداری تهران است، به‌صراحت آمده که دستفروشی در مترو ممنوع شده و این مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است و بعد از این‌که فرآیند تشریفات تصویب را به‌طور کامل طی کرد، مشکلی هم از این بابت وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: آنچه باعث ممنوعیت دستفروشی در واگن‌های مترو شد ناشی از مراجعات مکرری بود که از سوی تک تک اعضا و حتی حوزه اجرایی شهرداری صورت می‌گرفت، چون دستفروشی فضا را برای تردد مسافران در ساعات شلوغ دشوار می‌کند.

ممنوعیت دستقروشی را در مترو دنبال خواهیم کرد

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که متأسفانه تعداد این دستفروشان روز به روز بیشتر می‌شود، گفت: مسافری که می‌خواهد در یک شرایط سخت با حجم بالای مسافر صبح به سرِکارش برود، خسته به محل کار می‌رسد و در انتهای روز هم که می‌خواهد خسته به منزلش برگردد در همه این حالت‌ها باید صدا و حتی تنه زدن کسانی را تحمل کند که می‌خواهند در مترو ارتزاق کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: ارتزاق این عزیزان برای ما بسیار محترم است اما فکر می‌کنیم که باید در فضاهای دیگری ساماندهی شوند، بنابراین این ممنوعیت را در مترو دنبال خواهیم کرد.

نظری خاطرنشان کرد: به‌ طور‌ کلی تصویب مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون، بیانگر آن است که جهت‌گیری شورای اسلامی شهر تهران در مورد دستفروشی رویکردی حمایتی است و امیدواریم بتوانیم با جلب نظر دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط، معابر و فضاهای قابل استفاده را معین کنیم و این عزیزان خیلی زود ان‌شاءالله در این فضاها ساماندهی شوند.

وی در پایان افزود: رسیدگی به وضعیت دستفروشان که دستفروشان مترو هم جزئی از آن هستند در قالب کمیته‌ای تحت عنوان کمیته سیاست‌گذاری و نظارت پیگیری می‌شود که مدیرعامل شرکت سامان‌دهی مشاغل دبیر این کمیته است.

برای برخورد با دستفروشان مترو به اقدامات فرهنگی بسنده می‌کنیم

در این رابطه مدیر‌عامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه پیش از این در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا (بیشتر بخوانید) در خصوص برخورد با دستفروشان گفته بود اقدامات ما با دستفروشان مترو با بازخوردی دوگانه از سوی مردم مواجه می‌شود که برخی حکایت از برخورد مردم با مأموران ایجاد‌کننده نظم مترو دارد و دیگری شکایات ناشی از تردد و مزاحمت آنها و این موضوع باعث شده برای برخورد با این افراد ما به اقدامات فرهنگی بسنده کنیم و سعی کنیم تا خرید نکردن از این افراد را در بین مردم فرهنگ‌سازی کنیم.

نکته قابل توجه این‌که تا پیش از این مترو تهران به‌واسطه بودجه، امکانات، نیروی انسانی و پاسگاه‌های نیروی انتظامی مستقر هیچ شرکت زیر مجموعه شهرداری تهران همچون شرکت ساماندهی و یا شهربان اجازه ورود به موضوع دستفروشان آن را نداشت و امروز که این موضوع با توجه به شکایات مداوم شنیده شد می‌خواهد با کمیته‌ای پای در راه حل مشکل آن بگذارد که دبیر آن تا پیش از این هیچ اختیار اجرایی برای مداخله در آن را نداشته است.

مگر نه این‌که به‌واسطه ساختارها، عناوین و پست‌های فراوان در شهرداری تهران، شورای اسلامی شهر تهران تصمیم به کوچک‌سازی و کاهش سطوح سازمانی آن دارد، پس چرا به جای بازخواست دستگاه‌های ذیربط به‌منظور اجرای درست وظایفشان، خود اقدام به ایجاد کارگروه‌ها و سلسله مراتبی می‌کند که روند حل مشکلات شهر را طولانی‌تر می‌کند؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 19 اسفند 1397 ، کدخبر: 366427 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین