پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۶۸۴۵
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
آذربایجان غربی استانی با طبیعت زیبا و اماکن تاریخی و گردشگری است که هر گردشگری را برای سفر به آن ترغیب می‌کند ضمن اینکه سوغات و غذاهای لذیذ این استان نیز بخشی از سفر لذت‌بخش به این استان هستند
شعارسال:آذربایجان غربی استانی با طبیعت زیبا و اماکن تاریخی و گردشگری است که هر گردشگری را برای سفر به آن ترغیب می‌کند ضمن اینکه سوغات و غذاهای لذیذ این استان نیز بخشی از سفر لذت‌بخش به این استان هستند.

مناطق و جاذبه های خاص و دیدنی فراوانی در استان آذربایجان‌غربی و شهرهای مختلف استان وجود دارد ضمن اینکه نباید از سوغاتی های رنگارنگ که نقل سردمدار آن است، گذشت.

راه‌های دسترسی به استان:

با اتصال راه‌آهن به مرکز استان آذربایجان‌غربی، اکنون با وجود فرودگاه بین‌المللی ارومیه و ماکو و فرودگاه خوی، ایستگاه قطار در شهر ارومیه و سلماس، بزرگراه تبریز به ارومیه در امتداد اتوبان تهران به تبریز می‌توانند در تسهیل سفر مسافران به این استان نقش ایفا کنند.

- هزینه بلیط قطار از تهران به شهرستان سلماس با قطارهای شش نفره و درجه یک، ۶۳۸ هزار ریال بازای هرنفر است.
-
هزینه بلیط قطار از تهران به شهرستان ارومیه با قطارهای ۳ستاره و ۲ ستاره، ۴۳۷ تا ۷۳۳ هزار ریال بازای هرنفر است.
-
هزینه بلیط هواپیما در ایام نوروز از تهران به ارومیه (مرکز استان آذربایجان‌غربی) ۲۰۰هزار تا ۴۵۰هزار تومان بازای هرنفر است که البته در روزهای دیگر و یا روزهای غیرپیک کمتر است.
-
هزینه بلیط هواپیما از تهران به فرودگاه خوی هم تنها دو پرواز در هفته است بر حسب ایام پیک ۳۰۴هزار تا ۳۵۰هزار تومان است.
-
هزینه بلیط هواپیما نیز از تهران به فرودگاه ماکو برحسب ایام پیک در رنج قیمتی ۲۶۵هزار تومان است.
-
هزینه بلیط اتوبوس از تهران به ارومیه نیز در رنج ۷۰هزار تومان است.

فاصله مراکز استان‌های مختلف تا ارومیه به شرح زیر است:

تبریز ۳۰۸ کیلومتر | رشت ۷۹۳ کیلومتر | تهران ۹۰۷ کیلومتر | اهواز ۱۰۶۴ کیلومتر | اصفهان ۱۰۷۴ کیلومتر | شیراز ۱۵۵۹ کیلومتر | مشهد ۱۸۰۱ کیلومتر

بازارچه‌ها و مراکز خرید:

بازارچه سرو:: این بازارچه بعنوان یکی از مراکز عرضه و فروش محصولات کشور ترکیه محسوب می شود طوری که میتوان اکثر برندهای مطرح این کشور را در این بازارچه یافت.
بازار خوی: این بازارچه متعلق به دوران صفویه، یکی از زیباترین بازارهای سنتی ایران به شمار می‌رود. دو غذاخوری موجود در این بازار، عرضه کننده یکی از بهترین و لذیذترین کباب‌های ایران هستند.
بازار تاناکورا ارومیه: یکی از بازارهای معروف و البته عرضه اجناس مرزی و قاچاق که در ابتدای جاده ارومیه به اشنویه واقع است.
بازار مرزی منطقه آزاد ماکو: با تبدیل ماکو به منطقه آزاد، بازار مرزی با هدف عرضه اجناس عمدتا ساخت کشور ترکیه احداث شده که می‌تواند جایگزین سفر به کشور همسایه باشد. (
بازارچه مرزی پیرانشهر-تمرچین: یکی از بازارچه‌های مرزی و ارزان قیمت جنوب استان که اجناسی چون پوشاک و لوازم برقی در آن به فروش می رسد (
بازار مسگرها و زرگرهای ارومیه: یکی از بازارهای سنتی ارومیه اساتید مسگر و زرگر در آنجا مشغول به کار هستند. (

بازارچه منطقه آزاد ماکو - بازار مسگرها - بازار ارومیه - بازار پیرانشهر-تمرچین

علاوه بر این بازارها، مراکز خرید و مجتمع‌های خرید چندمنظوره بالاخص در شهر ارومیه و چند بازارچه مرزی در شهرهای دیگر استان نیز وجود دارد.

صنایع دستی و رهاوردهای استان :

نقل ارومیه: یکی از خوشمزه ترین سوغاتی های ارومیه و استان بشمار می رود که در طعم های متنوع بیدمشک، زعفرانی، گردویی و پسته ای عرضه میشود؛ هر مسافری بعد از سفر به استان با خرید این سوغات به یاد ارومیه می ماند.
حلوا: انواع حلوای هویج، پسته و گردو جزو لذیذترین رهاوردهایی است که میتوان از آذربایجان غربی تهیه کرد.
کشمش: با توجه به اینکه انگور یکی از محصولات استراتژیک آذربایجان غربی یه شمار می رود محصول کشمش هم جزو گزینه های خرید بعنوان سوغاتی بشمار می رود.



نقل (بالا) حلوای هویج، گردو و پسته (راست) کشمش (چپ(

سیب : سیب باغات ارومیه بی شک با طعم خاص خود می تواند باعث خرید از سوی مسافرین و گردشگران باشد.
فرش: فرش تکاب از جمله مهم ترین رهاوردهایی است که میتوان از استان آذربایجان غربی تهیه کرد.
عرقیات: عرقیات گیاهی از جمله بیدمشک و بادرشبو از جمله ارزشی ترین سوغاتی هاییست که مسافرین میتوانند در سفر به استان تهیه کنند. می گویند ناصرالدین شاه در میان سوغات و هدایایی که از حاکم ارومیه گرفته، عرق بادرنجویه هم دریافت کرده است!
صنایع چوبی: ریزه کاری، نازک کاری و معرق کاری روی چوب از جمله صنایع دستی مهم استان بشمار میرود.
انگور: یکی از میوه های خاص منطقه که آذربایجان غربی بعنوان قطب تولید کننده آن محسوب میشود ضمن اینکه بیش از ۴۰ تا ۱۰۰ رقم از انواع انگور در باغات استان برداشت می شود.
آب معدنی چشمه سیلوانا: یکی از استانداردترین آب معدنی های کشور که با املاح خاص خود و با سبکی طعمی از آبی گوارا را رقم می زند.
تخمه: تخمه خوی یکی از مرغوب ترین و با کیفیت ترین تخمه های کشور به حساب می آید و بی شک در سفر به استان اقدام به تهیه آن کنید.
عسل: عسل شهرستان خوی بدلیل استقرار کندوها در دل طبیعت یکی از مرغوبترین عسل‌های ایران به شمار می رود ضمن اینکه این شهرستان ۲۰ درصد از عسل کشور را تولید می کند.

غذاهای محلی :

گوزلمه: غذایی با زمان آماده شدن سریع که از تخم مرغ و ماست و البته سیر تهیه می شود.
یارما شورباسه: یکی از غذاهای محلی که در زبان فارسی به آن آش بلغور می گویند.
ییر تیخلی: یکی از انواع آش های محلی که با کلم تهیه می شود.
اَیران آشی (آش دوغ): یکی از انواع آش‌های محلی که با دوغ تهیه می شود.
خورش شورجه: نوع آبکی خورش ماست اصفهان که مختص آذربایجان غربی است.
دلمه برگ مو: غذایی لذیذ با استفاده از برگ درخت انگور (مو(.
یرالما کبابی: یکی از ساندویچ-کباب لذیذ ارومیه که از خوردنش سیر نمی شوید.



گوزلمه (بالا-راست) یرالما کبابی (بالا وسط و پایین-راست) اَیران آشی (پایین وسط) ییرتیخلی (پایین-چپ) دلمه برگ مو (راست وسط)

هتل ها و مهمانسراهای مهم :

هتل ۵ ستاره آنا ارومیه: خیابان شهید بهشتی ، خیابان جام) جم (
هتل جهانگردی ارومیه: خیابان کاشانی (
هتل مروارید ارومیه: خیابان پاسداران (
هتل جهانگردی ماکو: خیابان امام (
هتل زمرد خوی: خیابان شهید کوچری (
هتل شهریار بازرگان: بلوار امام (
هتل تارا مهاباد : بلوار شورا (
هتل مروارید سردشت : داخل شهر (

بی‌شک یک سفر حتی کوتاه به آذربایجان‌غربی با توجه به میهمان‌نوازی مردمانش، غذاهای لذیذ و متفاوتش و همچنین آب و هوای دلپذیرش، می‌تواند سفر شما را لذت‌بخش کند طوریکه مجبور می‌شوید چندروز بیشتر در این استان بمانید.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار1فروردین 98، کدخبر: 1240164،www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین