پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۲۸۳۳
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
بنای هتل قو که یک بنای قاجاری و ثبت ملی شده است این روزها و پس از بارندگی‌ها و بالا آمدن آب کارون در بدترین وضعیت بسر می‌برد و شمارش معکوس برای نابودی آن به صدا در آمده است.

شعار سال: بنای هتل قو مربوط به اواخر دوره قاجار است و در جاده ساحلی اهواز واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۳۵۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا که یکی از زیباترین و شاخص‌ترین بناهای تاریخی اهواز است با ۲۸۰۰ مترمربع در وضعیت بسیار نامساعدی بسر می‌بردبنای تاریخی هتل قو که از سال ۴۷ تا ۵۸ متروکه بوده از دهه ۵۰ رو به تخریب گذاشته است. قبل از آن نیز در اختیار اداره بهداشت اهواز بوده است. سرانجام هتل قو در سال ۵۸ به مالک شخصی فروخته شد.

مالک بنای تاریخی در گفتگویی در این زمینه گفته است: مرحوم پدرم این بنا را در سال ۵۸ خرید و به یاد دارم تا زمانی که در آن جا زندگی می‌کردیم مرتبا در حال تعمیر و مرمت ساختمان بودیم و روح زندگی در آن جریان داشت تا سال ۷۹ که کارشناسان سازمان میراث فرهنگی برای عکس‌برداری و ثبت ملی بنا به سراغ هتل قو آمدند.

وی اضافه کرد: روند ثبت ملی هتل قو راه پیچیده و طولانی را برای مرمت این بنا جلوی پای ما گذاشت. از سال ۷۹ تا کنون که حدود ۱۸ سال از ثبت ملی شدن هتل قو می‌گذرد، هنوز هیچ گونه اراده جدی از سوی سازمان میراث فرهنگی خوزستان برای مرمت و بازسازی این بنای ارزشمند نشان داده نشده است.

هر چند گفته می‌شود فاز نخست مرمت هتل قو اواخر سال ۹۷ با عنوان نجات بخشی بنای تاریخی هتل قو شروع شده است اما اکنون و در ابتدای سال ۹۸ با بارندگی‌های شدید و بالا آمدن آب رودخانه کارون، آب در زیر زمین بنای قدیمی هتل قو انباشت شده و ارتفاع آن به یک متر هم رسیده است که احتمال فرونشت و ریزش هتل را در پی دارد.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اسکان نیوز، تاریخ انتشار: 1 اردیبهشت 1398 ، کد مطلب: 18963، www.eskannews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین