پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۸۸۴
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
به گفته فعالان میراث فرهنگی دزفول شهرداری درحالی اقدام به طرح بهسازی در محدوده قبرستان روبند کرده است که خطری جدی این گورستان تاریخی و قنات‌های اطراف آن را تهدید می‌کند آن هم درحالی که طرح مصوبی از سوی میراث فرهنگی و اوقاف برای اجرای چنین عملیاتی در این محدوده وجود ندارد.

شعارسال: به گفته فعالان میراث فرهنگی دزفول شهرداری درحالی اقدام به طرح بهسازی در محدوده قبرستان روبند کرده است که خطری جدی این گورستان تاریخی و قنات‌های اطراف آن را تهدید می‌کند آن هم درحالی که طرح مصوبی از سوی میراث فرهنگی و اوقاف برای اجرای چنین عملیاتی در این محدوده وجود ندارد.

قبرستان آقا رودبند شهر دزفول، مجموعه‌ای در کنار بقعه‌‌ای منسوب به خواجه سلطان سید علی از نوادگان شیخ صفی‌الدین اردبیلی است. قرار گرفتن این مجموعه در کنار این رود و وجود درختان کنار نزدیکی به بقعه سبب شده تا مردم سفر زیارتی- سیاحتی به این مجموعه داشته باشند.

قبرستان رودبند هم یکی از قبرستان‌های تاریخی شهرستان دزفول با قدمت حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ سال است که صاحب سبک خاصی از معماری آجر کاری است. در سالهای گذشته بخش‌هایی از این آرامستان تاریخی تخریب شده اما اینک فعالان میراث فرهنگی دزفول از اقدامات جدید شهرداری در این محدوده خبرمی‌دهند.

به گفته‌ی آنها هرچند شهرداری مدعی است اقدامات انجام شده صرفاً برای پیاده روسازی و زیباسازی در این محوطه انجام می‌شود و قرار نیست آسیبی به قبرستان برسد و پس از اتمام کار خاک‌ها از روی سنگ قبور برداشته می‌شود، اما در عمل بخشی از این قبرستان تسطیح شده است.

آنها می‌گویند به دنبال اعتراض فعالان و کارشناسان میراث فرهنگی، اداره میراث فرهنگی دزفول مراتب را به مراجع قضائی اطلاع داده اما اقدامات مقتضی در این خصوص انجام نشده است.

این درحالی است که بنا به گفته فعالان میراث فرهنگی طرح توسعه رودبند بدون هماهنگی و داشتن طرحی مصوب از سوی اداره اوقاف و اداره میراث فرهنگی درحال اجرا است و افزون بر خطر تخریب قبور تاریخی به بخشی از قنات‌های موجود در این محدوده هم ممکن است آسیب جدی وارد شود.








شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری اسکان نیوز ، تاریخ انتشار: 13 خرداد 1398 ، کدخبر: 20227،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین