پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۲۷۴
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰
رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول با بیان اینکه انتقاد پذیرم ولی منتقدان هم بر اساس مستندات انتقاد کنند، گفت: ساخت و سازهای غیراصولی در حاشیه رودخانه دز نقش بسزایی در تخریب آسیاب‌های تاریخی این شهر داشت.

شعارسال: رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول با بیان اینکه انتقاد پذیرم ولی منتقدان هم بر اساس مستندات انتقاد کنند، گفت: ساخت و سازهای غیراصولی در حاشیه رودخانه دز نقش بسزایی در تخریب آسیاب‌های تاریخی این شهر داشت.

حجت الله آریایی‌نیا در خصوص انتقاداتی که در مورد تخریب آثار تاریخی شهر دزفول به مسئولان حوزه میراث فرهنگی این شهرستان مطرح می‌شود، اظهار داشت: بنده و همکارانم انتقاد پذیر هستیم ولی به شرطی که این انتقادات بر اساس مستندات باشد.

وی افزود: اینکه عده‌ای به صورت گمنام و ناشناس در فضای مجازی بیایند از عملکرد اداره میراث فرهنگی انتقاد کنند، پذیرفته نیست. ما قبول داریم که در روند پیشرفت کارهای اداره میراث کمبودهایی وجود دارد و باید پذیرفت که اداره میراث فرهنگی نیز با مشکلاتی در زمینه اختصاص بودجه در بحث مرمت مناطق تاریخی این شهرستان مواجه است ولی انتظار داریم منتقدین هم با سند و مدرک اظهار نظر کنند.

آریایی‌نیا در رابطه با سیل فروردین ماه گذشته اظهار داشت: مناطق تاریخی شهرستان دزفول در سیلاب‌های اخیر چندان آسیب ندیده‌اند که از آن جمله می‌توان به مناطق شهیون، سردشت، چغامیش و بخش مرکزی شهرستان با وسعتی حدود چهار هزار و 660 اشاره کرد.


رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول با اشاره به آسیب‌هایی که در سیل اخیر در بخش آسیاب‌های تاریخی این شهرستان رخ داد افزود: زیر آب رفتن آسیاب‌های تاریخی دزفول در سیل در حیطه کاری این اداره نبود تا از این اتفاق جلوگیری کند. این تصمیم برعهده سازمان آب، برق و نیروی منطقه بود که با توجه به بارندگی‌های امسال و تجمع حجم زیادی از آب پشت سد دز ناگزیر به رهاسازی آب شدند تا از خسارت های بیشتر جلوگیری شود.

وی ادامه داد: بخش عمده ای از آسیب‌های که در بخش آسیاب‌های تاریخی دزفول داشتیم به دلیل ساخت‌وسازهای غیرمجازی بود که توسط خود مردم و یا شهرداری در حاشیه این رودخانه صورت گرفته بود و بویژه شهرداری در حاشیه رودخانه دز ساخت و سازهایی مانند رستوران و هتل‌هایی داشت که با جاری شدن سیل متاسفانه وسایل و تجهیزات داخل آنها به بخشی از دیواره این آسیاب‌ها آسیب های جدی وارد کرد.

آریایی‌نیا در ادامه اضافه کرد: این آسیاب ها ۳ رشته بوده و از منطقه دووه آغاز می‌شوند که متمرکزترین آنها در زیر پل شریعتی است و تعدادی از آنها زیرجاده ساحلی مدفون شده و تعدادی از آنها نیز داخل رودخانه و بخش سوم نرسیده به پل تاریخی ساسانی است. حدودا 26 فقره آسیاب در دزفول وجود داشت که امروز تنها 10 عدد از آنها باقی مانده و بیشتر آنها با گذشت زمان از بین رفته‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول ادامه داد: امسال با توجه به حجم بالای بارندگی‌ها نسبت به سال‌های قبل حداقل خسارت را در بافت و مناطق تاریخی شهرستان دزفول داشتیم.

وی گفت: در این بارندگی‌ها خانه‌های نوسازی هم دچار خسارت شدند که به دلیل رانش زمین و عدم پوشش مناسب تخریب شدند و داخل بافت قدیمی شهر نبودند تا بگویند اداره میراث اجازه بازسازی نداده که تخریب شده اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی ادامه داد: حدودا ۸۰ خانه تاریخی ساباط و بقعه بر اثر بارندگی‌های شدید تخریب شدند از جمله بقعه پیر ادریس در منطقه چغامیش است که به دلیل عدم نظارت و ساخت و سازهای غیرکارشناسی آب به داخل بنا نفوذ کرده و باعث تخریب آن شده است.

وی گفت: متاسفانه نمونه بقعه پیرادریس، خانه کوهی نژاد و بسیاری از خانه‌های تاریخی در بافت قدیمی را داریم که یکی از معضلات ما این است که مالک تصور می‌کند آسانترین راه مرمت این بنا سیمان کاری است تا از باد، باران و گرما در امان خواهند ماند منتهی این سیمان در تابستان ترک برداشته و آب به پایین نشت کرده و دیوار تخریب می شود.

آریایی نیا در پایان گفت: برای بازسازی خانه تاریخی، پل قدیمی و آسیاب‌ها حدود 8 میلیارد تومان بودجه لازم است و لیستی از کارشناسی‌ برآورد خسارت خانه‌ها و بناهای تاریخی این شهرستان تهیه کرده‌ایم که امیدواریم با تامین بودجه به زودی کار مرمت و بازسازی این بناها آغاز شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار: 28اردیبهشت 1398 ، کدخبر:762780 www.ilna.ir،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین