شعار سال: سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با
توجه به جشن 40سالگی انقلاب اسلامی پنج فیلم ماندگار سینمای ایران از دهه 60 را که
مورد توجه منتقدان و مخاطبان سینما قرار داشتهاند، با همکاری فیلمخانه ملی ایران
مرمت کرده و در بخش «فیلمهای کلاسیک مرمتشده» به نمایش درمیآورد.«دونده» به کارگردانی
امیر نادری، «دیدهبان» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا، «طلسم» به کارگردانی داریوش فرهنگ، «جادههای سرد» به
کارگردانی مسعود جعفریجوزانی و «پرده آخر» به کارگردانی واروژ کریم مسیحی آثار
ایرانی بخش «نمایش فیلمهای کلاسیک مرمتشده» این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر هستند.
در دورههای پیشین جشنواره جهانی فیلم فجر، فیلمهای ایرانی «خانه خدا» ساخته جلال
مقدم، «یک اتفاق ساده» ساخته سهراب شهیدثالث، «باد صبا» از آلبرت لاموریس، «گاو»
ساخته داریوش مهرجویی، «ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی، «یا ضامن آهو» ساخته
پرویز کیمیاوی، «اربعین» ساخته ناصر تقوایی، «امیرکبیر» اثر علی حاتمی و
«بازمانده» به کارگردانی سیفالله داد به نمایش درآمدهاند. امسال نیز در نخستین
روز جشنواره جهانی نمایش فیلم
سینمایی «دیدهبان» ساخته ابراهیم حاتمیکیا توجه بسیاری را به خود جلب کرد و واکنشهای
مثبتی را به همراه داشت.
اما دیگر بخشهای جشنواره در چند روز گذشته خبرساز بودهاند. فیلم
«مصائب شیرین2» تازهترین ساخته
علیرضا داوودنژاد برای نخستین بار نمایش داده شد؛ فیلمی که مثل سایر آثار
داوودنژاد در جمع خانوادگی روایت شد. «مصائب شیرین 1» یکی از فیلمهای قابل تأمل کارنامه داوودنژاد است.
این فیلم روایتگر همان شخصیتهایی است که 20 سال پیش مقابل دوربین داوودنژاد ایفای
نقش کردند و حالا در کشوری دیگر زندگی میکنند و اتفاقاتی بار دیگر آنها را به سینما پیوند
میدهد.
بسیاری از منتقدان و اهالی رسانه که جای این فیلم را در جشنواره ملی
فجر خالی میدیدند، از نمایش «مصائب شیرین2» استقبال کردند و طبعا بسیاری هم نقدهایی
به آخرین ساخته داوودنژاد وارد دانستند. در این بین نمایش دو فیلم «پیلوت» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان و
«زعفرانیه ۱۴ تیر» به کارگردانی
علی هاشمی که این فیلمها را نیز میتوان در زمره فیلمهای ناکام و بازمانده از
حضور در جشنواره ملی دانست، کنجکاوی بسیاری برای دیدهشدن در میان اهالی رسانه
داشت.
نمایش تازهترین ساخته حسین مهکام «بیحسی موضعی» در سومین روز جشنواره
نیز حواشی بسیاری به همراه داشت. نمایش این فیلم در بخش نمایشهای مردمی پردیس چارسو
با استقبال زیادی روبهرو شد و نمایش این فیلم را در ساعات پایانی شب به سانس فوقالعاده
رساند. تازهترین ساخته سنیمایی حسین مهکام متفاوتتر از ساختههای پیشینش است و
فضای فانتزیتری دارد. حضور پارسا پیروزفر، حبیب رضایی، باران کوثری و حسن معجونی
به عنوان بازیگران اصلی این فیلم و البته حضور چهرهای که به واسطه فعالیت در فضای
مجازی شهرت بسیاری دارد، سهیل مستجابیان، در این فیلم باعث شد توجه
بسیاری به تازهترین فعالیت سینمایی مهکام جلب شود اما نکته درخور توجه نظرات
متفاوت اهالی سینما و رسانه نسبت به این فیلم سینمایی است. برخی بیحسی موضعی را
بازگشت مهکام به دورانی ارزیابی کردند که حاصل فعالیت مشترکش با عبدالرضا کاهانی در
فیلم «اسب حیوان نجیبی است» که فضای فانتزی و کمدی را به وجود آورده بود و برخی
دیگر این فیلم را اثر متوسط و الکنی ارزیابی کردند.
اما از دیگر بخشهای جشنواره جهانی فجر حضور مدیران فرهنگی و
اظهارنظرهای کوتاهشان درباره کیفیت برگزاری جشنواره است. حسین انتظامی، سرپرست
سازمان سینمایی وزارت ارشاد، درباره ادغام دو جشنواره ملی و جهانی فجر به ایسنا گفت:
«هر کدام از این مدلها مزیتی برای خود دارند. با این حال، ما جمعبندی نهایی خود
را در هفتههای آینده و بعد از برگزاری اختتامیه این جشنواره خواهیم داشت تا
بتوانیم ارزیابی دقیقتری از مردم، سینماگران و همچنین تأثیرات این جشنواره داشته
باشیم. قاعدتا ما باید جمعبندی و سپس
نتیجه را بیان کنیم. این جمعبندی درباره همه جشنوارههایی که در طول سال برگزار
میشود، خواهد بود. ما قول داده بودیم که دستورالعملهای همه جشنوارهها را منتشر
کنیم و به شکل فراخوان از سینماگران و نخبگان خواهش کنیم نظرشان را به صورت پیشنویس
ارائه کنند تا متعاقبا بتوانیم آن را به عنوان یک سند منتشر کنیم.»
او درباره بودجه و مستقل برگزارشدن جشنواره جهانی فیلم فجر نیز گفت:
«یکی از موضوعاتی که اکنون در حال بحث درباره آن هستیم و فقط مختص جشنواره جهانی فیلم
فجر هم نمیشود و دیگر جشنوارههایی که تحت پوشش سازمان سینمایی برگزار میشوند را
هم شامل میشود، همین موضوع است. بر این اساس، جایگاه هر کدام از این جشنوارهها و
مدل اجرائی آنها بررسی و نتیجه
نهایی آن به صورت سند اعلام خواهد شد.»
ابراهیم داروغهزاده، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و همچنین
دبیر دو دوره جشنواره ملی فیلم فجر، نیز در حاشیه برگزاری جشنواره نسبت به ادغام
جشنواره ملی و جهانی واکنش نشان داد و گفت: «ادغام این دو جشنواره باعث میشود تمرکز روی
فیلمهای ایرانی قرار گیرد و بخش بینالملل دیده نشود.»
او در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: «هر فعالیتی که بتواند به توسعه
سینمای ایران در داخل یا خارج از کشور، چه در وجه هنری و چه در وجه توسعه بازار کمک
کند، مفید است.»
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 2 اردیبهشت 98، کد مطلب: 3408