پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۶۸۴
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
همدان نیز حالا بر لبه همان پرتگاهی قرار دارد که سیستان و بلوچستان سال‌ها در همان نقطه ایستاده بود. تکرار خبرهای منفی و بزرگ‌نمایی حادثه 4روز پیش در شهر همدان، تمام تلاش‌های آغاز شده از یک دهه گذشته برای توسعه این استان برپایه صنعت گردشگری را نابود می‌کند.
شعار سال : همدان همچنان زیرتیغ خبرهای منفی ناشی از یک حمله جنایتکارانه است. 4روز پیش بود که یک فرد مسلح اقدام به قتل یک طلبه در شهر همدان کرد و خود نیز در کمتر از 24ساعت، در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شد. خبر منفی اما همچنان دامان همدان را رها نمی‌کند و بیم آن است که همدان نیز با تداوم خبر‌های منفی به سرنوشت سیستان‌وبلوچستان در گردشگری دچار شود.
انتشار مداوم خبرهای منفی طی سال‌های گذشته، کاری با سیستان و بلوچستان، این استان زیبا و پر از جاذبه‌های گردشگری و تنوع مردم‌شناسی کرد که حدود 2دهه، این استان از درآمدهای حاصل از گردشگری بی‌نصیب ماند. تزریق حس ناامنی در سیستان و بلوچستان کار را به جایی رساند که حتی گردشگران داخلی نیز به‌دلیل تأثیر خبرهای منفی، جرأت سفر به این نقطه بکر و زیبای کشور را نداشتند.
همدان نیز حالا بر لبه همان پرتگاهی قرار دارد که سیستان و بلوچستان سال‌ها در همان نقطه ایستاده بود. تکرار خبرهای منفی و بزرگ‌نمایی حادثه 4روز پیش در شهر همدان، تمام تلاش‌های آغاز شده از یک دهه گذشته برای توسعه این استان برپایه صنعت گردشگری را نابود می‌کند.
گذاشتن واژه‌های «ترور»، «قتل»، «حمله مسلحانه»، «بارانداز سلاح قاچاق»، «مرکز ترانزیت اسلحه قاچاق از عراق» و «بازار خریدوفروش اسلحه» در کنار شهر همدان که سال‌ها، لقب «گنجینه آثار تاریخی ایران» و همین سال قبل نیز «پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی» را کنار خود داشت، یک خطای استراتژیک است که نتیجه آن هدف‌گیری صنعت گردشگری این استان است.
القای غیرمستقیم حس ناامنی در گردشگران داخلی و خارجی با خبررسانی منفی، ارزآوری، سرمایه‌گذاری و گردش اقتصادی ناشی از گردشگری داخلی و خارجی این استان را به چرخه معکوس وارد می‌کند.
همین سال قبل بود که همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی، میزبان اجلاس وزرای گردشگری کشورهای آسیایی شد. رویدادهای متنوع سال گذشته در همدان و سال‌های پیش‌تر از آن، نام همدان را به‌عنوان مقصد جدید گردشگری ایران به گوش گردشگران خارجی رساند و آنها بازدید از جاذبه‌های گردشگری این استان را در بسته‌های سفر به ایران گنجاندند.
برخلاف خبرهای 4روز گذشته که نام همدان با سلاح و حمله مسلحانه و ترور و خشونت همراه شده است، در 4 سال گذشته، کنار همدان دو واژه بیش از همه درخشیده است، «سرمایه‌گذاری» و «گردشگری». هر دو واژه ارتباط مستقیم با مقوله امنیت دارند و همین عامل موجب شده بود که تلاش‌های آغاز شده از سال‌های گذشته این استان را به‌عنوان استان امن ایران برای گردشگران و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی کند. بر اثر همین تلاش‌ها بود که گردشگرپذیری همدان در داخل افزایش چشمگیر داشت و چرخه اقتصادی این استان از محل عرضه محصولات گردشگری و صنایع‌دستی رونق بسیار گرفت. در بعد خارجی نیز تورهای گردشگری همدان در بسته گردشگران ورودی گنجانده شد و ارزآوری و صادرات گردشگری در این استان شدت گرفت.
در 4روز گذشته اما، همدان بر لبه پرتگاه اطلاع‌رسانی غیرمسئولانه ایستاد. پرتگاهی که بدون توجه به پیشینه تلاش‌های استراتژیک برای بهبود وضعیت این استان و افزایش درآمد ناشی از محل گردشگری با تأکید بر مهم‌ترین مولفه جذب گردشگر و سرمایه‌گذار، یعنی «امنیت» شکل گرفت.
بدیهی است، تداوم جریان خبررسانی منفی از همدان برپایه اتفاق 4روز پیش، با وجود حساسیت شبکه‌های مجازی، همدان را از کانون توجه داخلی و بین‌المللی گردشگری خارج  کرده و با تزریق حس ناامنی، بسته‌های گردشگری این استان را از سبد گردشگران داخلی و خارجی حذف می‌کند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری،تاریخ انتشار:10 اردیبهشت1398،کدخبر:54221،newspaper.hamshahri.org
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین