پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۸۱
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴
با اینکه منطقه هلال خصیب به آن اندازه که در دستور کار خارجی ترکیه بوده، هیچگاه در اولویت عربستان قرار نداشته است، با این وجود رقابت منطقه‌ای با ایران اندک اندک پای این کشور را به این منطقه باز نمود.

شعار سال: با اینکه منطقه هلال خصیب (شمال عراق و کشور سوریه) به آن اندازه که در دستور کار خارجی ترکیه بوده، هیچگاه در اولویت عربستان قرار نداشته است (به واسطه دوری و عدم قرابت جغرافیایی)، و عمده تحرکات عربستان بیشتر بر محور گسترش دامنه نفوذ در شبه جزیره عربستان صورت می‌پذیرفته است، با این وجود رقابت منطقه‌ای با ایران اندک اندک پای این کشور را به این منطقه باز نمود.

در این رابطه حمایت از گروه های معارض سوری به موازات تحرکات منطقه‌ای ترکیه کار را به جایی رساند که دو کشور در برهه‌ای از زمان تحت عنوان متحد از قصد خود برای وارد کردن نیرو به خاک سوریه دم می‌زدند. هرچند این اقدام علنا هیچگاه عملی نشد اما حمایت‌های مالی، تسلیحاتی و فکری دو کشور در راستای براندازی حکومت سوریه و محدود کردن دامنه نفوذ ایران همچنان تداوم دارد. اتحادی که با وجود حمایت‌های عربستان از کردهای شمال عراق شکننده جلوه می‌دهد!

اکنون مقامات کرد عراق معتقدند که به محض شکست داعش در عراق، این کشور باید تجزیه شود. چرا که عدم اعتماد در عراق به حدی رسیده که عراقی‌ها نمی‌توانند زیر یک سقف متحد حضور داشته باشند و برای متوقف کردن خونریزی‌ باید عراق به سه منطقه کردستان، شیعیان و منطقه اهل سنت تقسیم شود(همان استراتژی خاورمیانه بزرگ آمریکا).

این در شرایطی است که چند ماه پیش هم کردهای سوریه در مناطق تحت سیطره خود اعلام حکومت فدرال کردند! تحولاتی که ظاهرا به طبع سعودی‌ها مقبول افتاده است. در این بحبوحه عربستان در تلاش برای مقابله با چیزی که از آن تحت عنوان «امتداد شیعه» یاد می‌کند حمایت‌های خود را از اقلیم کردستان گسترش داده است. تحرکاتی که گفته می‌شود در چارچوب طرحی بزرگتر (استقلال کردستان) باید اجرایی گردد.

در این رابطه مشاور پیشین پادشاه عربستان (انور عشقی) حتی مدعی است که این اقدام حمایت 34 عضو ائتلاف نظامی اسلامی به رهبری عربستان را هم با خود دارد، چرا که تشکیل چنین دولتی از نظر آنان امری مشروع و حقی روا است.

از سوی دیگر این تحرکات موجبات نگرانی متحدان ترک سعودی‌ها را فراهم آورده است، چرا که بخش عمده‌ای از مساحت و جمعیت ترکیه را کردها تشکیل داده‌ و همواره پاشنه آشیل آن محسوب می‌شوند. لذا تغییر معادلات در عراق و سوریه و قوت گرفتن نیروهای کرد، قبل از هر چیز حیات و آینده ترکیه یکپارچه را به مخاطره خواهد انداخت. موضعی که در بلندمدت نمی‌تواند مطلوب نظر ترک‌ها باشد. بعبارتی در دو راهی انتخاب عربستان نمی‌تواند هم همراهی کردها و هم حمایت ترک‌ها را با خود داشته باشد. بنابراین به نظر در ادامه سعودی‌ها یا کردها را قربانی ترک‌ها خواهند کرد و یا پشت ترک‌ها را به خاطر کردها خالی خواهند نمود.

تغییر و تحولاتی که عمدتأ بر محور سوریه شکل خواهد گرفت. به این معنی که اگر تحولات میدانی سوریه به نوعی به نفع سعودی‌ها پیش نرود، احتمال اینکه زیر پای ترک‌ها توسط سعودی‌ها خالی شود کم نخواهد بود و در مقابل به دست آوردن امتیازاتی در سوریه به همراه ترکیه این امکان را که کردها حمایت سعودی‌ها را از دست بدهند زیاد خواهد کرد.

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 12 تیر 1395، کد مطلب: 13950410000658: www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین