پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۶۳۹
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
بارش های شدید باران در فصل بهار سال جاری در چهارمحال و بختیاری موجب افزایش آبدهی قنات ها و رونق بخش کشاورزی شده است.قنات «لقدنبه» سامان و «بروی» فرخ شهر جزو تاریخی‌ترین و بزرگ‌ترین قنات‌های چهارمحال و بختیاری هستند که در حال حاضر دارای آبدهی بسیار بالا هستند.
 شعار سال: بارش های شدید باران در فصل بهار سال جاری در چهارمحال و بختیاری موجب افزایش آبدهی قنات ها و رونق بخش کشاورزی شده است.
بام ایران جان گرفت/ افزایش آبدهی قنات ها
 استان چهارمحال و بختیاری دارای ۸۴۱ قنات است که بیشترین قنات ها در شهرستان های شهرکرد، لردگان، کیار، بروجن و اردل واقع هستند. قنات‌ها در این استان نقش مهمی در تأمین آب کشاورزی در این استان دارند.

کاهش بارش‌ها ووقوع خشکسالی طی ۱۰ سال گذشته موجب کاهش آب دهی و خشک شدن بسیاری از قنات‌ها در این استان شد. بیش از ۳۰۰ قنات در چهارمحال و بختیاری طی ۱۰ سال گذشته خشک شده است و آبدهی قنات‌های فعال نیز بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وقوع بارش‌های قابل توجه باران در زمستان سال گذشته و بهار امسال موجب فعال شدن دوباره چشمه‌ها و قنات‌های خشک شده در این استان شد. در حال حاضر آبدهی قنات‌ها در این استان افزایش یافته است و کشاورزی در اراضی خشک شده توسط کشاورزان از سر گرفته شد.

بارش‌ها موجب فعال شدن چشمه‌ها و قنات‌ها شده است

یکی از کشاورزان شهر فرخ شهر اظهار داشت: برخی از اراضی کشاورزی منطقه فرخ شهر چهارمحال و بختیاری از جمله منطقه «کرسنگ» فرخ شهر با آب قنات آبیاری می‌شود.

رحمت الله موسوی با اشاره به اینکه وضعیت منابع آب در این استان طی سالجاری بسیار خوب شده است، بیان کرد: بارش‌های قابل توجه در این استان موجب افزایش آبدهی قنات‌ها و زیر کشت رفتن اراضی کشاورزی شده است.

وی بیان کرد: بسیاری از قنات‌های منطقه در پی خشکسالی و کاهش بارش‌ها کم آب و خشک شده بودند که هم اکنون شاهد جریان آب در قنات‌های خشک شده هستیم.

وی بیان کرد: بسیاری از باغات منطقه طی ۱۰ سال گذشته در پی کم آبی و خشکسالی از بین رفتند.

این باغدار با اشاره به خوشحالی باغداران و کشاورزان منطقه در پی افزایش منابع آب کشاورزی، بیان کرد: بارش‌ها موجب فعال شدن چشمه‌ها و قنات‌ها شده است و کشاورزی و باغداری این منطقه دوباره رونق گرفته است.

بسیاری از قنات‌های چهارمحال و بختیاری طی بارش‌های اخیر احیا شده‌اند و آبدهی قنات‌ها در این استان افزایش یافته است
مدیر آب، خاک و امور فنی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: بسیاری از قنات‌های چهارمحال و بختیاری طی بارش‌های اخیر احیا شده‌اند و آبدهی قنات‌ها در این استان افزایش یافته است.

غلامرضا ذاکری بیان کرد: ۵۰ درصد قنات‌های چهارمحال و بختیاری در خشکسالی‌های دهه اخیر خشک شده بودند و ۵۰ درصد دیگر قنات‌ها با کاهش آبدهی بین ۲۰ تا ۵۰ درصدی مواجه بودند.

مدیر آب، خاک و امور فنی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: بارش‌ها موجب افزایش آب چشمه‌ها، چاه‌ها و قنات‌ها در این استان شده است و در حال حاضر شاهد شادابی باغات پس از ۱۰ سال کم آبی هستیم.
بام ایران جان گرفت/ افزایش آبدهی قنات ها
وی با بیان اینکه بارش‌ها هنوز نتوانسته کمبود منابع آب کشاورزی را در این استان جبران کند، ادامه داد: سطح ایستابی آب‌های زیرزمینی باتوجه به خشکسالی‌های پی در پی در استان پایین است و بارندگی‌های اخیر هنوز نتوانسته است جبران کم‌آبی سفره‌های آب زیرزمینی را بکند.

مدیر آب، خاک و امور فنی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی باید مورد توجه باغداران و کشاورزان قرار گیرد و تلاش شود که در مسیر حفظ منابع آب از تجهیزات آبیاری نوین در باغات و اراضی کشاورزی بهره گیری شود.

توسعه بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری نیازمند مدیریت مناسب و آینده نگری در بخش منابع آب است
کارشناس ارشد بخش کشاورزی اظهار داشت: بسیاری از کمبودهای منابع آب در سطح استان چهارمحال و بختیاری با وقوع بارش‌های بهاری جبران شد.

رشید شاهرخ بیان کرد: توسعه بخش کشاورزی در این استان نیازمند مدیریت مناسب و آینده نگری است.

وی بیان کرد: وضعیت بارش و تأمین آب بخش کشاورزی در سال‌های آینده مشخص نیست و کشاورزان و باغداران با توجه به بارش‌های اخیر نباید این احتمال را بدهند که در تر سالی قرار گرفته‌اند و خشکسالی تمام شده است.
بام ایران جان گرفت/ افزایش آبدهی قنات ها
وی بیان کرد: بهره گیری از تجهیزات آبیاری نوین برای توسعه باغات ضروری است و باید تلاش کرد مصرف آب در بخش کشاورزی علمی شود.

این کارشناس تصریح کرد: صرفه جویی در مصرف آب در این استان در بخش کشاورزی و باغات چهارمحال و بختیاری باید مورد توجه جدی قرار گیرد و تلاش شود که دولت در راستای توسعه تجهیزات آبیاری نوین بیش از گذشته کشاورزان را یاری کند.

قنات «لقدنبه» سامان و «بروی» فرخ شهر جزو تاریخی‌ترین و بزرگ‌ترین قنات‌های چهارمحال و بختیاری هستند که در حال حاضر دارای آبدهی بسیار بالا هستند.

قنات لقدنبه سامان بعد از چهار سال خشکسالی دوباره فعال شده است و هم اکنون بخش قابل توجهی از باغات منطقه با آب این قنات آبیاری می‌شود.

آب دهی قنات بروی نیز طی ۱۰ سال گذشته کاهش قابل توجهی داشت که در حال حاضر این قنات از دبی بالایی برخوردار است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار:12خرداد 1398،کدخبر:4631379،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین