پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۱۳۲
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
صاحب یک غرفه کوچک و سیار در خیابان سی تیرمی‌گوید: تمامی این غرفه‌ها و کافه‌های سیار زیر‌نظر یک پیمانکار شهرداری تهران هستند و بابت حضور غرفه سیار خودمان در این محل ماهیانه ۳۰میلیون تومان به حساب پیمانکار مربوطه واریز می‌‌کنیم!
شعارسال: پروژه سنگفرش خیابان "سی تیر" که به خیابان ادیان یا سیاست یا موزه هم معروف است در مدیریت شهری گذشته و در نوروز 95 با عنوان کف‌سازی و آرام‌سازی این معبر در راستای ساماندهی میدان مشق و سردر باغ ملی توسط شهرداری تهران آغاز شد.

پس از سنگ‌فروش کردن خیابان سی تیر، شهرداری منطقه 12 طرحی را برای حضور اغذیه‌فروشان در خیابان سی تیر اجرا کرد و مکانی را فراهم کرد تا شهروندان بتوانند در این خیابان حاضر شوند و اقدام به فروش محصولات خود با تمرکز بر مواد غذایی عمدتاً در قالب فست‌فود کنند.

از آن ایام و در پی این تصمیم، خیابان "سی تیر" رنگ‌وروی جدیدی گرفت و سیل شهروندان بود که هر روز و هر شب به‌هوای قدم زدن و خرید در "خیابان غذای تهران" یا همان استریت فود تهران راهی این خیابان تاریخی تهران می‌شدند.

حالا دیگر هر شب در اطراف خیابان سی تیر بوی غذا به مشامتان می‌خورد و چند قدم جلوتر، می‌توانید سیل جمعیتی را ببینید که به خرید از کوچک‌ترین رستوران‌های سیار تهران مشغولند؛ رستوران‌هایی که از یک گاری ساده شروع می‌شود و تا فولکس و ون مجهز در میانشان است.

فولکس‌واگن‌های رنگارنگ، کامیون‌های عجیب، دوچرخه‌ها و موتورها و کیوسک‌هایی که به رستوران‌ها و کافی شاپ خیابانی کوچکی تبدیل شده‌اند که به‌قول مشتری‌های آنها، دوست داری غذای همه‌شان را امتحان کنی! هرچه بخواهی هست، از دل و جگر و کباب ایرانی گرفته تا فست‌فود و فلافل آبادان، از باقالاقاتق و غذای گیلانی تا ساندویچ خانگی، آش، حلیم، بلال، پشمک، فالوده، بستنی، قهوه ترک و...!

ما هم راهی خیابان سی تیر می‌شویم؛ از ابتدای این خیابان، مأموران راهنمایی و رانندگی مستقرند و خودروها را به یک لاین هدایت می‌کنند اما باز هم ترافیک سنگینی در خیابان دیده می‌شود، در طی مسیر به چند غرفه غذا و کافه مراجعه می‌کنیم اما قیمت‌ها نجومی و قیمت محصولات غذایی عرضه‌شده بسیار از بالاتر از سطح شهر است! علت گرانی محصولات عرضه‌شده آن هم در قالب دکه‌‌های سیار مستقر در این خیابان برایمان عجیب است.

با این حال مردم زیادی در صف‌های طولانی در انتظار خرید از کافه‌ها و دکه‌‌های عرضه محصولات غذایی رنگارنگ هستند ... به‌سراغ فروشنده و صاحب یکی از کافه‌های سیار مستقر در این خیایان می‌رویم؛ از او می‌پرسیم که؛ ماهیانه بابت استقرار غرفه 3 تا 4 متری سیارش در این خیابان چقدر و به چه فرد یا نهادی پرداخت می‌کند؟!

صاحب این غرفه کوچک و سیار پاسخ می‌دهد: تمامی این غرفه‌ها و کافه‌ها زیر‌نظر یک پیمانکار شهرداری تهران هستند و بابت حضور غرفه سیار خودمان در این محل ماهیانه 30 میلیون تومان به حساب پیمانکار مربوطه واریز می‌‌کنیم!

در ادامه به‌سراغ صاحب یک کافه‌ سیار که خانمی میانسال است می‌رویم؛ او هم می‌گوید که بابت حضورش در این محل و اختصاص فضایی 5 تا 6 متری کنار این خیابان حدود 30 میلیون تومان پرداخت می‌کند!

این خانم می‌گوید: "اینجا (سی تیر) فقط شب‌های پنجشنبه و جمعه شلوغ است و در سایر شب‌ها استقبال آن‌چنانی از این محل نمی‌شود و در واقع اجاره‌ای که پرداخت می‌شود برای کافه‌داران سیار این خیابان خیلی سنگین است اما چاره‌ای نیست! ما هم با توجه به اجاره‌ای که ماهیانه پرداخت می‌کنیم، مجبوریم غذاهایمان را با قیمت بالا بفروشیم که در بعضی از مواقع خانواده‌ها توان پرداخت آن را ندارند".

حالا دیگر علت بسیار گران محصولات غذایی عرضه‌شده در دکه‌ها و کافه‌های سیار این خیابان برایمان تا حدی روشن شده؛ پرداخت ماهیانه حدود 30 میلیون تومان به پیمانکار شهرداری تهران فقط بابت اجازه حضور در فضایی 5متری کنار این خیابان!!

اما نکته قابل تأمل که حتماً مسئولان مربوطه در شهرداری تهران و مسئولان شهرداری منطقه 12 باید پاسخگوی آن باشند این است که دقیقاً به‌ازای دریافت مبلغ هنگفت 30 میلیون تومانی برای حضور یک دکه فسقلی در گوشه‌ای از خیابان سی تیر، چه خدماتی از سوی پیمانکار مربوطه و شهرداری تهران به این غرفه‌داران ارائه و پرداخت می‌شود؟! مبلغ ماهیانه 30 میلیون تومان دقیقاً بابت چه هزینه‌‌‌کردهایی از این دکه‌داران سیار گرفته می‌شود؟ مبالغی که در واقع از جیب شهروندان تهرانی به پیمانکار مربوطه شهرداری تهران پرداخت می‌شود!

با توجه به تعداد بسیار بالای غرفه‌های سیار مستقر در خیابان سی تیر، با یک حساب سرانگشتی می‌توان به میزان درآمد نجومی پیمانکار شهرداری تهران در هر ماه رسید و اینکه تا به امروز هیچ اطلاعاتی درباره نحوه هزینه‌کرد این درآمد نجومی به شهروندان تهرانی ارائه نشده است!

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 3 خرداد 1398 ، کدخبر: 2038038 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین