پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۳۳۹
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
شرکت توزیع نیروی برق کردستان چندی پیش با انتشار اطلاعیه‌ای مردم را به صرفه‌جویی و مصرف بهینه برق فراخوانده بود، اما در عین حال مصرف بی‌رویه برق در روزهای اخیر همچنان ادامه دارد و این امر ممکن است در روزهای آینده باعث بروز خاموشی در برخی مناطق شود.

شعارسال: در روزهای اخیر و با اوج گرفتن دمای هوا شاهد افزایش مصرف برق در استان کردستان هستیم ادامه این روند احتمال خاموشی های مقطعی در این استان را به دنبال دارد.

شرکت توزیع نیروی برق کردستان چندی پیش با انتشار اطلاعیه‌ای مردم را به صرفه‌جویی و مصرف بهینه برق فراخوانده بود، اما در عین حال مصرف بی‌رویه برق در روزهای اخیر همچنان ادامه دارد و این امر ممکن است در روزهای آینده باعث بروز خاموشی در برخی مناطق شود.

در صورت عدم توجه به تجربیات سال‌های گذشته در بحث مدیریت مصرف برق، در تابستان پیش رو با مشکلات عدیده ای از منظر تولید برق روبرو خواهیم بود، به طوری که در روزهای اوج مصرف برق، تجربه تلخ خاموشی‌ها برای مردم کردستان تکرار خواهد شد.

مصرف برق در کردستان به ویژه در تابستان به دلیل استفاده نابجا از وسایل سرمایشی، بکارگیری همزمان وسایل برقی پرمصرف مانند ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی، فر و کولر گازی بسیار بالا است که همین امر باعث می‌شود شاهد افزایش مصرف و احتمال خاموشی باشیم.

بدون شک ادامه این وضعیت با توجه به مشخص بودن ظرفیت تولید برق در استان و برون رفت از تهدیدها و دغدغه‌های آن جز با مشارکت شهروندان و ارتقای سطح آگاهی انان از عواقب ناخوشایند مصرف گرایی بی رویه امکان پذیر نیست و در روزهای آینده استفاده از این انرژی پاک به راحتی میسر نخواهد بود.

مصرف برق کردستان در مرز هشدار قرار گرفت

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مصرف برق کردستان از متوسط کشوری بالاتر است و در محدوده قرمز قرار دارد، گفت: سقف تعیین شده برای مصرف استان ۳۷۰ مگاوات است که در چند روز اخیر این مقدار به ۴۱۲ مگاوات رسیده است.

هیوا لهونیان اظهار داشت: هم اکنون کردستان با استان‌های هرمزگان، سمنان، مرکزی، زنجان و شهر مشهد در محدوده قرمز قرار دارند و اگر مصرف برق مدیریت نشود امکان قطعی برق در روزهای آینده وجود دارد.

وی با بیان اینکه در اکثر استان‌های کشور ادارات یک ساعت زودتر آغاز می‌شود و یک ساعت زودتر تعطیل می‌شوند تا در مصرف برق در زمان اوج مصرف صرفه جویی شود، افزود: متاسفانه در کردستان تاکنون این مهم اجرایی نشده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کردستان ادامه داد: از مشترکان انتظار داریم با هدف مصرف بهینه برق و کمک به کاهش بار روزانه، شرکت توزیع را یاری دهند، ضمن اینکه با این کار مانع اعمال خاموشی در استان و کشور شوند.

لهونیان به رعایت نکاتی برای مصرف بهینه برق در فصل گرما اشاره کرد و یادآور شد: مشترکان از استفاده وسایل پرمصرف در ساعات اوج بار روزانه (۱۲ تا ۱۶ و ۲۰ تا ۲۴) خودداری کنند.

وی همکاری مشترکان در این ساعات را مانعی برای اعمال خاموشی در فصل گرما عنوان کرد و بیان کرد: می‌توان با رعایت الگوی مصرف از جانب مشترکان خانگی، کشاورزی، صنعتی و ادارات به توسعه شبکه، زیرساخت‌ها و صادرات برق کمک کرد.

مدیرعامل شرکت برق کردستان از مردم تقاضا کرد تا با مصرف بهینه برق در زمان اوج مصرف از قطعی احتمالی برق در استان جلوگیری کنند.

مصرف بهینه برق از خاموشی‌های احتمالی جلوگیری می‌کند

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق کردستان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت: با توجه به تداوم گرما طی چند روز گذشته، مصرف برق مشترکان افزایش یافته و به رقم ۴۱۲ مگاوات رسیده است.

فرید مظهری به خاموشی‌های سال گذشته استان که بر اثر تداوم گرما و افزایش مصرف رخ داده بود، اشاره کرد و اظهار داشت: ضروری است همه مشترکان در مصرف برق صرفه جویی کنند تا شاهد خاموشی طی تابستان جاری در سطح استان نباشیم.

وی افزود: مشکلی از لحاظ تولید برق در استان وجود ندارد اما چون شبکه برق سراسری است در استان‌های جنوبی با کمبود نیرو مواجه هستیم و به ناچار باید صرفه جویی کنیم.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق کردستان بیشترین مصرف انرژی را در فصل گرما مربوط به استفاده از سیستم‌های سرمایشی دانست و ادامه داد: سهم انرژی مصرفی سیستم‌های سرمایشی ۲۰ هزار مگاوات است که از کل مصرف برق کشور عراق بیشتر است.

مظهری یادآور شد: قرار دادن کولرهای آبی روی دور کُند، تنظیم کولرهای گازی روی درجه ۲۶ و خاموش کردن لامپ‌های اضافی از جمله کارهایی است که در کاهش مصرف برق تاثیر زیادی دارد.

افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در کردستان

مدیر امور دیسپاچینگ فوریت‌های برق شرکت توزیع برق استان کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: هر چند مصرف برق در استان کردستان ۱۰ درصد افزایش داشته است اما با مصرف صحیح برق و با صرفه جویی کردن می‌توان از خاموشی‌های احتمالی جلوگیری کرد.

سیدمحمد فتحی گفت: شرکت توزیع برق استان کردستان برای کشاورزان هم بسته‌های تشویقی را در نظر گرفته است به طوری که کشاورزانی که در طول روز در مصرف آب صرفه جویی کردند طبق تفاهم نامه‌ای که با توزیع برق استان کردستان بسته اند می‌توانند از این بسته‌ها بهره مند شوند.

وی اظهار داشت: بر اساس بخشنامه ابلاغی وزارت نیرو کشاورزان استان در صورت عقد تفاهم نامه با شرکت توزیع برق استان کردستان چنانچه در یک دوره از ساعات اوج مصرف (ساعت ۱۲ الی ۱۶ یا ساعت ۲۰ تا ۲۴) پمپاژهای برقی چاه‌های آب کشاورزی خود را از مدار خارج کنند، می‌توانند از مزایای برق رایگان در طول دوره همکاری از تاریخ ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور بهره مند شوند و علاوه بر رایگان شدن قبض برق آنان در دوره همکاری، مشمول دریافت بسته‌های تشویقی وزارت نیرو در این خصوص نیز می‌باشند.

مدیر امور دیسپاچینگ فوریت‌های برق شرکت توزیع برق استان کردستان افزود: تعداد مشترکین کشاورزی استان حدود ۹ هزار و ۹۸۰ مشترک می‌باشد و ۲۸.۵ درصد از برق استان در ساعات اوج مصرف در این بخش مصرف می‌شود.

فتحی با بیان اینکه مشترکین کشاورزی حدود ۸۳ هزار و ۱۵۰ مگاوات ساعت از مصرف دوره پیک این شرکت را به خود اختصاص می‌دهند، ادامه داد: در صورت همکاری این مشترکین می‌توان به کاهش مصرف در این ساعات امیدوار بود.

وی در ادامه به منازل مسکونی قولنامه ای اشاره کرد که چندین خانوار از یک کنتور برق استفاده می‌کنند و یادآور شد: طبق قانون هر خانواری که برای ساخت منزل مسکونی قولنامه ای خود منع قانونی نداشته باشد با مراجعه به اداره برق می‌توانند درخواست کنتور دهد.

در شرایط فعلی حاکم بر استا انتظار می رود که همه شهروندان و مردم کردستان با رعایت اقدامات و توصیه‌های مدیریت مصرف برق استان زمینه تامین برق پایدار و مطمئن و جلوگیری از خاموشی‌های احتمالی را در این تابستان گرم فراهم کنند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: تیر 1398 ، کدخبر:4653699 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین