پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۷۹۲
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۶
عملیات انفال که به نسل‌کشی کرد‌ها شناخته می‌شود، از چهارم اسفند ۱۳۶۶ توسط رژیم بعث عراق شروع و طی مدتی کمتر از ۶ ماه بیش از ۱۸۲ هزار انسان کرد را قربانی و ۴ هزار دویست روستا را با خاک یکسان کرد.

شعار سال:عملیات انفال که به نسل‌کشی کردها شناخته می‌شود، از چهارم اسفند 1366 توسط رژیم بعث عراق شروع و طی مدتی کمتر از 6 ماه بیش از 182 هزار انسان کرد را قربانی و 4200 روستا را با خاک یکسان کرد، در همین راستا نیز شهرهای حلبچه، طویلا، خورمال، سیدصادق، پنجوین، قلعه‌دزه، سنگ سر، چوارتا، قلاچوالان، ماو‌ت و منطقه‌ی بادینان به تمامی ویران و از سکنه خالی شدند.
 
حجم این عملیات و نسل‌کشی به حدی بود که گمان می‌رفت کردستان را به سمت نابودی ببرد، رژیم تا دندان مسلح بعث نیز با همین هدف دست به انجام آن زد تا ملتی را از ریشه خشک کند و با نسل‌کشی و نابودی دسته‌جمعی، برای همیشه به ظن خود، مساله کرد را حل کند و در این راه از هیچ خشونت و درنده‌خویی‌ای پرهیز نکرد.
 
Middle East Watch  در این زمینه چنین گزارش می‌دهد: پروسه انفال در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بیشتر مناطق و خاک کردستان را مورد هجوم و نابودی قرار داد، در این حملات بیش از 2 هزار انسان کرد کشته شدند و موجب ویرانی بیش از چهارهزار روستا و سه‌هزاروصد مسجد و صد کلیسا شد، در این عملیات بیش از دومیلیون راس احشام نابود شد و تاثیر مخرب بزرگی بر طبیعت کردستان گذاشت که حجم فراوانی از باغات و فضای سبز و رودخانه‌ها و چشمه‌های کردستان را نابود کرد.
 
دکتر کندال نزان، محقق تاریخ معاصر کردستان در نوشته‌ای می‌گوید: در این واقعه، بنیادهای زندگی در کردستان زیر و رو شد، بعد از این هیستریای جنون‌آمیز، که با نسل کشی کردها اتمام یافت، 9 درصد روستاهای کردستان و بیش از 2 درصد شهرها و شهرک‌ها از روی نقشه پاک شدند، مناطق روستایی به بیش از 15 میلیون مین آلوده شدند، حدود 5/1 میلیون کرد روستاها به اردوگاه‌های رژیم انتقال پیدا کردند، نزدیک 1 درصد کردهای کردستان عراق از بین برده شدند.
 
همچنین یوست هیلترمان محقق حوزه انفال می‌گوید: بعد از اینکه این مردم در روستاهای خود، دستگیر شدند، به سمت مراکز رژیم در کرکوک منتقل شدند، بعد از آن نیز با ماشین‌های زرهی سنگین رژیم به سمت غرب عراق از شمال تا جنوب بیابان‌ها انتقال یافتند، بیشتر مردان و حتی زنان و کودکان تیرباران شدند و با لودر و بلدوزر در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند.
 
در کردستان عراق هر ساله 14 آوریل به عنوان روز گرامیداشت قربانیان این فاجعه برگزار می‌شود، اکنون در سی و سومین سالیاد این فاجعه انسانی دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق بیانیه‌ای صادر کرده است.
 
در این بیانیه آمده است: در سی و سومین سال یاد پروسه شوم انفال، دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان به مردم کردستان پیمان و وعده می‌دهد که در راه تداوم مبارزه و احقاق حقوق سیاسی، انسانی  و ملی انفال‌شدگان و تداوم‌بخشیدن به فعالیت همه‌جانبه در راستای معرفی آثار این فاجعه انسانی در تمام سطوح تلاش می‌کند. از معرفی انفال به عنوان نسل کشی در مجامع بین‌المللی تا احقاق حقوق مشروع خانواده‌ای انفال‌شدگان و زنده‌نگه‌داشتن یاد و خاطره آنان در حافظه جمعی مردم کرد و تامین زندگی شایسته برای بازماندگان از وظایف اصلی ما به شمار می‌رود.
 
در ادامه این بیانیه با اشاره به اینکه فاجعه انفال در هشت مرحله از طرف رژیم دیکتاتور فاشیست بعث سرنگون‌شده علیه مردم کردستان انجام شد، آمده است: واضح است که اراده مردم کردستان و آزادی‌خواهان سرانجام به جایی رسید که رژیم دیکتاتور بعث نابود شد و عراقی جدید به صحنه آمد که خواست‌ها و استحقاقات ملی مردم کرد در قانون اساسی دمکرات فدرالی محقق شد، فرصت محاکمه سران رژیم بعث و معرفی انفال و جنایات دیگری که علیه مردم کردستان صورت گرفته بود در دادگاه عالی و در پارلمان عراق مطرح شد. اکنون در سی و سومین سالگی این جنایت انسانی زمان آن فرارسیده حکومت مرکزی عراق خسارت‌های وارده به انفال‌شدگان را جبران ساخته و همچنین با همکاری مشترک میان حکومت اقلیم کردستان و حکومت مرکزی بغداد تمام کسانی که در این جنایات با رژیم بعث همکاری می‌کردند به دادگاه فراخوانده شوند و انفال تبدیل به آخرین نسل کشی علیه مردم کرد شود.
 
در پایان این بیانیه آمده است: اتحادیه میهنی کردستان همچون همیشه مدافع سرسخت و خستگی‌ناپذیر حقوق مردم کردستان و خانواده انفال‌شدگان و شیمیایی‌شدگان و تمام قربانیان راه مبارزه است.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا  ، تاریخ انتشار: 26  فروردین 1400، کدخبر:1165426 ، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین