پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۸۷۸۰
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: کاهش تعهدات ایران در راستای حفظ برجام است و ممکن است این روند به خاتمه حضور ما در برجام منتهی شود.
شعار سال:سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: کاهش تعهدات ایران در راستای حفظ برجام است و ممکن است این روند به خاتمه حضور ما در برجام منتهی شود.

 در نشست خبری که همزمان با پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا برای اجرای تعهدات برجامی در مجموعه ریاست جمهوری برگزار شد، علی ربیعی سخنگوی دولت به همراه مهدی کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه، به تشریح جدیدترین تصمیمات جمهوری اسلامی در قبال این توافق پرداختند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال درباره جزییات گام دوم و اینکه آیا ایران بنا بر نیاز به غنی سازی بالاتر از ۵درصد هم خواهد رفت یا نه گفت: امروز روز شصتم است و مهلت اروپا پایان یافته است. براساس دستور رئیس جمهوری، گام دوم را باید برمی‌داشتیم که برداشته شد.

وی ادامه داد: اگر گام اول زمان می‌برد اما در گام دوم زمان مطرح نیست. با توجه به گزارشی که آژانس داده است تا ساعاتی دیگر هم کارهای فنی غنی سازی بالاتر از ۳.۶۷ درصد انجام خواهد شد. اما فعلا نیازی به سوخت راکتور تهران نداریم. پیش‌بینی ما این است که فردا صبح از این میزان فراتر برویم.

جزئیات و مشروح نشست خبری امروز عراقچی، ربیعی و کمالوندی

سید عباس عراقچی در این نشست اعلام کرد: امروز نامه ای از سوی ظریف به موگرینی نوشته شده و ارسال می شود و به صراحت بندهایی که از برجام درباره عدم تعهد ما به غلظت اورانیوم و یک مهلت ۶۰ روزه اعلام خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه در نشست مشترک با ربیعی و کمالوندی گفت: روند کاهش تعهدات در راستای حفظ برجام است نه از بین بردن آن. ممکن است به خاتمه حضور ما در برجام منجر شود اما در این مقطع ۶۰ روزه به شکلی فرصت‌هاست که می‌تواند طرف‌های مقابل از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: معتقدیم برجام سند معتبر و مهمی است و خواهان ادامه آن هستیم اما خواسته‌های ما از این سند هم باید محقق شود و چون این اتفاق نیفتاده ما در تعهدات مان تجدید نظر می‌کنیم.

عراقچی تاکید کرد: حرکت ما داخل برجام و مشروع است و این اقدامات از نظر ما نقض برجام نیست. همزمان ما هم شکایات خود را از آمریکا و اروپایی ها ارائه می‌دهیم. آنها هم در اجرای تعهداتشان کوتاهی کردند و باید پاسخگو باشند.

معاون وزیر امور خارجه درباره موافقت آژانس برای تشکیل شورای حکام که از سوی آمریکا مطرح شده، گفت: طنزی اتفاق افتاده و آمریکا که از برجام خارج شده خواستار نشست شورای حکام شده است. البته هر عضو شورای حکام می تواند درخواست جلسه اضطراری شورای حکام را داشته باشد. آمریکا در این حرکت خود منزوی و تنهاست. برآورد ما این است که شورای حکام در جلسه خود منطق ایران را خواهد شنید و حتما خواهند پذیرفت ایران به اندازه کافی فرصت برای دیپلماسی داده است.

وی گفت: تماسی تلفنی دیشب ماکرون با روحانی سازنده بود. گرایش کشورهای اروپایی، روسیه و چین به یافتن راه حل از نظر ما مشهود است. در رفت و آمدهای صورت گرفته تمایل برای راه حل عنوان شده است. ماکرون و روحانی دیشب صحبت های خوبی داشتند. این توافق صورت گرفته که زمینه های ایجاد گفتگوهایی بین طرفین ایجاد شود و وارد گفتگوهایی شویم که به راه حل معقولی برسیم. قرار است نشست وزرای خارجه تشکیل شود و مسیر گفتگو و دیپلماسی باز است و مهم است راه حل هایی اندیشیده شود.

معاون ظریف درباره انتطار ایران از اینستکس گفت: اگر اروپایی‌ها از طریق اینستکس پاسخ خواسته ما را داده بودند امروز در گام دوم نبودیم. اینستکس به عنوان پایه ای برای تبادلات تجاری بین دو طرف خوب است اما خیلی طولانی شده و ساز و کار درآمدی ندارد مگر اینکه اعتباراتی را به این کانال اختصاص دهند. اینستکس عملیاتی شده و طرف ایرانی هم مشغول است و دو نهاد با هم در ارتباط هستند و یکی دو مورد کوچک هم انجام شده اما تا وقتی اعتبار لازم و کافی برای آن تامین نشود، مفید نیست.

عراقچی گفت: اینکه طرف های اروپایی تلاش می‌کنند خوب است و امیدواریم راه حل هایی پیدا شود و این روند واقع بینانه است، از این رو رفت و آمدها بین ما جریان دارد و انشاءالله به نتایجی برسیم در غیر این صورت بعد از ۶۰ روز گام سوم را هم برمی‌داریم.

وی در این نشست خبری درباره باز طراحی راکتور اراک گفت: بحث اراک متفاوت است اما اگر کشورهای باقی مانده در برجام روند باز طراحی را اصلاح نکنند برمی‌گردیم به راکتور قبلی اما در دو ماه گذشته پیشرفت های خوبی انجام شده و جلسات کاری متعدد داشتند و برخی قراردادها امضا و برخی در حال انجام است از این رو کما کان رصد می‌کنیم روند پیشرفت امور در اراک را و اگر به جدول زمانی مطلوب ما برگردد ادامه می دهیم و الان چون خوب بوده به این روند زمان می دهیم.

عراقچی درباره نفتکش حامل نفت ایران نیز گفت: این نفتکش  حامل نفت ایران بوده و یک سوپر تانکر بوده و چون ظرفیتش بالا بوده از جبل الطارق رفته و برخلاف ادعای انگلیس مقصد سوریه نبوده و از آبراه بین المللی عبور می کرده و هیچ قانونی اجازه نمی دهد که دولت انگلیس آن را متوقف کند و خواستار آزادی آن هستیم. در تماس مستمر با دولت انگلیس هستیم دیروز مجدد سفیر انگلیس به وزارت خارجه آمد و پیگیری حقوقی هم داریم. برای استیفای حقوق مان از همه امکانات استفاده می کنیم.

سید عباس عراقچی در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اینستکس تاکید کرد: ‌نکته مهم این است که ایران هیچ امیدی و اتکایی به هیچ کشوری نبسته است. از جمله به هیچ کشور اروپایی و همچنین ساز و کار اینستکس. ولی از هر امکانی که وجود داشته باشد برای بهره مندی کشور از شرایط بهتر اقتصادی استفاده می‌کند.

وی با اشاره به جنگ اقتصادی که ترامپ به قول خودش علیه ایران آغاز کرده است ادامه داد: ما از هر معبری که بشود و امکانش وجود داشته باشد استفاده می‌کنیم تا شرایط را باز کنیم و امکان بهره مندی اقتصادی برای کشور ایجاد کنیم. تلاش ما این است که از هر معبری در این زمینه استفاده کنیم.

عراقچی گفت: در حال حاضر معابر اصلی که ما باز کرده‌ایم از مسیر کشورهای چین، روسیه، هند، ترکیه، همسایگان و شرکای مهم اقتصادی ما می‌گذرد. ما در تعامل با این شرکای اقتصادی که به نام برخی از آنها را اشاره کردم تعاملات جدید اقتصادی تعریف کرده‌ایم که از جمله آنها استفاده از پول ملی دو کشور برای انجام تبادلات اقتصادی است.

وی  در ادامه صحبت‌های خود ادامه داد: همان طور که اشاره کردم ما از هر مسیری برای باز کردن معابری که وجود دارد استفاده می‌کنیم که یکی از این مسیرها بحث تعاملات با اروپا و اینستکس است. البته همانطور که گفتم ما اتکا و امیدی به اروپا و ساز و کار اینستکس نداریم. وزارت خارجه به سایر دستگاه‌های کشور نیز اعلام کرده که به اینستکس امید نبدد البته اگر مسیر باز شد ما از شرایط به وجود آمده استفاده می‌کنیم ولی هیچ کس در کشور نباید خود را معطل اینستکس بکند. هیچ کس در کشور نباید خود را معطل اینستکس و هیچ چیز دیگر بکند. ما باید بر اساس اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم و راه‌ها را باز کنیم و از امکاناتی که وجود دارد استفاده کنیم.

معاون سیاسی وزیر خارجه در ادامه صحبت‌های خود با بیان این که ایران از یک عزت و مشروعیت و عقلانیت در دنیا برخوردار است، تصریح کرد: ایران مذاکرات هسته‌ای را با حسن نیت آغاز کرد این توافق را با حسن نیت اجرا کرد و بعد از خروج آمریکا از برجام نیز با صبر راهبردی خود فرصتی را برای دیپلماسی ایجاد کرد. حرکت معقول به همراه طمانینه ایران در این مسیر یک مشروعیت و عقلانیت در عرصه‌ جهانی برای ایران ایجاد کرده است.

معاون وزیر خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: به نظر من در سیاست خارجی تا الان بسیار خوب عمل کرده‌ایم راههای خوبی را در کشور باز کرده‌ایم در حوزه همسایگان و گسترش تعاملات با آنها اقدامات خوبی انجام شده است.

عراقچی ادامه داد: ما اجازه نمی‌دهیم که آمریکایی‌ها در پیشبرد سیاست فشار حداکثری خود علیه ایران به نتیجه برسند. آنها حتماً مایوس می‌شوند همان طور که پیش از این از اعمال تحریم‌ها و فشارها به نتیجه نرسیدند و بعد از مایوس شدن مجبور شدند که به میز مذاکره برگردند. اکنون نیز مایوس می‌شوند. ما به اتکای مردم خودمان و توانمندی‌هایی که از آن برخورداریم آمریکا را مجبور می‌کنیم که از مواضع خود کوتاه بیاید.

***
علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در این نشست خبری، با اشاره به پایان ضرب الاجل ایران به اروپا، اظهار کرد: امروز همه کسانی که به صلح جهانی پایبند هستند نگران رفتارهای آمریکا هستند.

وی افزود: ما امروز از مرز ۳.۶۷ درصد غنی سازی اورانیوم عبور خواهیم کرد و مقدار غلظت اورانیوم ما بر مبنای نیازمان خواهد بود.

ربیعی با اشاره به دیدگاه‌های مختلف در ارتباط با برجام گفت: یک طیف از ابتدا معتقد بودند که گفتگوهای برجامی اصلاً فایده‌ای نداشت و نباید وارد این مذاکرات می‌شدید. امروز هم معتقدند برجام نباید باشد و بهم خوردن برجام را دنبال می‌کنند. یک طیفی هم معتقدند باید به هرقیمتی در برجام بمانیم.

وی افزود: برای ما این تنوع دیدگاه‌ها سیاست گذاری مناسب را به دنبال می‌آورد. تصمیمی که ما درمورد برجام گرفتیم به نفع صلح جهانی بوده است و همگان از جمله کشورهای منطقه و سازمان‌های امنیتی دنیا از آن نفع می‌بردند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه آمریکا یک اشتباه استراتژیک در خروج از برجام کرد، گفت: ما به هرقیمتی حاضر نیستیم در برجام بمانیم. امروز هرگونه اقدامی که در افزایش غنی سازی داریم برای حفظ برجام است. حفظ برجام برای ما یک اصل است ولی بستگی به اقدام طرف‌های مقابل دارد.

ربیعی گفت: سیاست‌های کلان دولت مبتنی بر مصالح ملی است. انسجامی که پشت تصمیمات گرفته شده وجود دارد را برای کشور مفید می‌دانیم. راه درست این است که نقدها و نظرات خودمان را بدهیم و در نهایت از تصمیم اخذ شده حمایت کنیم.

وی افزود: هدف آمریکا در خروج از برجام، بهم زدن نظم اجتماعی ایران بود بنابراین راه حل بزرگ ما انسجام اجتماعی است.

***

در ادامه نشست خبری بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: براساس دستوری که ما از رئیس‌جمهور گرفتیم گام دوم را باید امروز برمی‌داشتیم که برداشته شده است.

کمالوندی در ادامه گفت: تا چند ساعت دیگر کارهای فنی به اتمام می‌رسد و فرایند غنی‌سازی بالای ۳.۶۷ می‌رود. برای نیروگاه‌ها غنی‌سازی ۵ درصد، برای بحث‌های پزشکی هسته‌ای غنی‌سازی ۲۰درصدی و برای پیشران هسته‌ای نیز غنی‌سازی ۶۰ درصدی نیاز است. برآیند ما این است که فردا که آژانس گزارش‌گیری می‌کند سطح غنی‌سازی ما بالاتر از ۳.۶۷ خواهد بود. اگر امروز درباره آن تصمیمی گرفته شده، تأمین سوخت برای نیروگاه‌ها است که مورد نیاز کشور است. شیب غنی‌سازی هم بر اساس دستوری که می‌گیریم می‌تواند رو به بالا باشد. شیب ذخایر هم می‌تواند رو به بالا باشد. ما فعلاً نیازی به سوخت راکتور تهران نداریم و اگر داشته باشیم آن را تأمین می‌کنیم. ما سه نیاز داریم که نیروگاهی، راکتور تحقیقاتی و سوم پیشران‌ها هستند. ما سوخت لازم برای راکتور تحقیقاتی الآن داریم.

وی درباره نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران نیز گفت: موضوع شورای حکام از الآن قابل پیش‌بینی است و در ارتباط با مسائل برجام است که یکی افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده و دیگری افزایش سطح غنی‌سازی است که موضوعی پادمانی و حتی پروتکلی است. نتیجه از نظر ما از قبل مشخص است.

کمالوندی درباره بحث راکتور اراک نیز گفت: درباره راکتور اراک، آنچه اتفاق افتاده این است، لوله‌هایی که در مخزن اصلی است، در آن سیمان ریخته شد. آن موقع با این ملاحظه که امکان احیای آن است این مسیر را رفتیم. تولید ایزوتوپ و رادیودارو در این راکتور چندین برابر راکتور قبلی است. این‌که از ما سؤال شود که "کدام راکتور را ترجیح می‌دهید؟"، جواب ما این است که راکتور مدرن‌شده را ترجیح می‌دهیم. الآن با توجه به وضعیتی که راکتور دارد، هر آن می‌توانیم بر اساس تصمیم مقامات به‌سمت هر کدام از آنها برویم. چینی‌ها در زمینه راکتور اراک بسیار تحت فشار آمریکا هستند. ما بر اساس نحوه عملکرد طرف مقابل عمل خواهیم کرد. درباره کارگروه چین و انگلیس ضمن بدبینی ما به انگلیس، نیز می‌توان گفت کار فنی به‌خوبی پیش می‌رود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره چگونگی افزایش سطح غنی‌سازی نیز گفت: ما افزایش سانتریفیوژ برای افزایش سطح غنی‌سازی نداریم. درباره گام سوم، ما در سازمان انرژی اتمی اجراکننده هستیم. لیست طولانی در اردیبهشت سال قبل و حتی قبل از آن، درباره گزینه‌های پیشِ‌رو ارائه کرده‌ایم. آمادگی کامل و کافی داریم که به میزان و هر سطحی از غنی‌سازی را انجام دهیم. ما درباره سوخت راکتور تحقیقاتی تهران، نگرانی نداریم و چندین سال سوخت برای این راکتور در اختیار داریم. چند صد هزار نفر در خارج هم‌اکنون از رادیوداروی صادراتی ما استفاده می‌کنند.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف،تاریخ انتشار:16تیر1398،کد خبر:3980416073،www.alef.ir
اخبار مرتبط
برچسب ها: شعار سال ، بهروز کمالوندی ، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ، کاهش تعهدات ایران در برجام ، حفظ برجام ، خاتمه حضور ایران در برجام ، کاهش تعهدات برجامی ایران ، پایان مهلت 60روزه ایران به اروپا ، اجرای تعهدات برجامی ایران ، علی ربیعی ، مهدی کمالوندی ، عباس عراقچی ، تصمیم ایران در رابطه با برجام گ ، گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران ، احتمال خروج ایران از برجام ، غنی سازی اورانیوم ، عدم تعهد ایران به غلظت اورانیوم ، آژانس انرژی اتمی ، تماس تلفنی ماکرون با روحانی ، انتطارات ایران از اینستکس ، راه اندازی اینستکس ، طراحی راکتور آب سنگین اراک ، مدرن سازی راکتور آب سنگین اراک ، نفتکش حامل نفت ایران ، جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران ، دور زدن تحریم ها ، پایان ضرب الاجل ایران به اروپا ، عبور ایران از مرز3.67درصد غنی سازی اورانیوم ، خروج امریکا از برجام ، تامین سوخت برای نیروگاه های کشور ، نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ، افزایش سطح غنی سازی ایران ، سوخت راکتور تحقیقاتی تهران ، رادیوداروهای ایران
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین