پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۹۷۶۷
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۴
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: آمریکا با این ادعا که جمهوری اسلامی ایران دنبال سلاح هسته‌ای است، تلاش دارد علیه این کشور اجماعی را ایجاد کند و تهران را تحت فشار قرار دهد اما تلاش بیهوده سیاسی می کند.
شعار سال:سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: آمریکا با این ادعا که جمهوری اسلامی ایران دنبال سلاح هسته‌ای است، تلاش دارد علیه این کشور اجماعی را ایجاد کند و تهران را تحت فشار قرار دهد اما تلاش بیهوده سیاسی می کند.
آمریکا تلاش بیهوده سیاسی می کند
«بهروز کمالوندی» امروز- چهارشنبه- در نشست هم اندیشی با اعضای شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: در بُعد تبلیغی می‌گویند ایران دنبال سلاح هسته‌ای است، گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که این موضوع دروغ است. ما اثبات می‌کنیم که به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.

وی تاکید کرد: کشوری با ظرفیت استراتژیک و امنیتی مانند ایران با تاریخ تمدن بالا، نیازی به سلاح هسته‌ای ندارد و جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ترامپ می‌گوید ایران نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد، خاطرنشان کرد: رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد اگر ترامپ می‌گوید ایران نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد ما هم که قصد و غرضی نداریم، چنانچه وی راست می‌گوید تحریم‌ها را علیه این کشور بردارد. بنابراین با توجه به شرایط کنونی طرف غربی باید از این فرصت استفاده کند.

کمالوندی به برگزاری نشست امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به درخواست آمریکا اشاره کرد و گفت: هر یک از ۳۵ عضو این شورا می‌توانند تقاضای برگزاری جلسه اضطراری کنند و صرفاً تقاضای برگزاری جلسه نمی‌تواند موضوع مهمی را نشان دهد.

وی با بیان اینکه آمریکا به تنهایی تقاضای تشکیل جلسه شورای حکام را کرده است، افزود: در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی شاخص‌هایی وجود دارد. آمریکا قصد اثبات چه چیزی را دارد، می‌خواهد بگوید ایران کدام ماده را نقض کرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: اگر اساس ادعا و تقاضای آمریکا برجام است که خود دارای پروتکل‌هایی بوده که براساس آن می‌توان موضوع را بررسی کرد اما باید توجه داشت که آنها از این مطالب استفاده سیاسی می‌کنند.

کمالوندی تاکید کرد: آنچه جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد براساس حقوق برجام است، ایران دارای ظرفیت‌هایی است که قطعاً از پس مشکلات برمی آید، این گونه مسائل بحرانی نیست که ماهیت جمهوری اسلامی ایران را به خطر بیندازد اما گاهی می‌تواند صدماتی داشته باشد که با برنامه ریزی مناسب باید آنها را به حداقل رساند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: آمریکایی‌ها مباحثی مانند حقوق بشر، تروریسم و موضوع هسته‌ای را مطرح کردند تا به وسیله آنها به جمهوری اسلامی ایران فشار بیاورند و با ایجاد مشکلات برای ما به اهداف خود برسند.

کمالوندی همچنین گفت: آنها قصد داشتند با مباحث حقوق بشر، تروریسم و مسائل هسته‌ای، ایران را خطری برای جهان معرفی کنند اما حقوق بشر و تروریسم، ظرفیت تهدید آن‌چنانی را برای آنها نداشت و در این میان موضوع هسته‌ای باقی ماند که از آن طریق تلاش دارند دنیا را بترسانند.

وی افزود آنها با این ادعا که جمهوری اسلامی ایران دنبال سلاح هسته‌ای است، می‌خواهند اجماعی را ایجاد کنند و ایران را تحت فشار قرار دهند اما برای رفع مسائل موجود بین مسئولان ایرانی اتفاق نظر وجود دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: اگر چنانچه موضوع هسته‌ای درست هدایت نمی‌شد آنها به اهداف خود می‌رسیدند و بهانه می‌گرفتند. آنها در صدد مطرح کردن بهانه‌هایی بودند که آنچه جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است (سلاح هسته‌ای) نگران کننده است و تحریم‌ها را ایجاد کردند و بعد برنامه جامع اقدام مشترک مطرح شد که در نهایت دیدیدم طرح غربی هم صداقت لازم را نداشت.

کمالوندی افزود: اروپایی‌ها در این زمینه نواقص مربوط به خودشان را دارند و در اجرای برخی موارد مانند بخش خصوصی که در اختیار خودشان نیست و در اختیار آمریکا است، نواقصی دارند اما همه اینها به این مفهوم نیست که آنها راهی ندارند.

وی یادآور شد: آمریکا ابتدا به دنبال این بود که ایران نقض برجام کرده است چه از لحاظ لغوی و چه از نظر روح برجام و این موضوع را تکرار کردند اما گزارش‌های آژانس نشان داد که ایران به تعهدات خودش عمل کرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اروپا هم در قدم اولیه براساس سیاست‌های درستی که ایران در پیش گرفته بود منطقی به پیش رفت.

کمالوندی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در یک مقطعی ایده «کم در مقابل کم» را مطرح کرد و البته این موضوع را هم شنیده بودیم که آمریکا می‌خواهد از برجام خارج شود، موضوعی که کاملاً آمریکا اشتباه کرد.

وی تاکید کرد: ما این احتمال‌ها را پیش بینی کرده و گزینه‌هایی را مطرح کردیم که در گام نخست، ذخیره ۳۰۰ کیلو اورانیوم ۳.۶۷ بود و بعد هم ذخیره آب سنگین که به عنوان یک مزیت به آن نگاه می‌کنیم و بازارهایی هم در این خصوص پیدا کرده‌ایم و نباید از این بازارها محروم شویم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما سه ایستگاه برای غنی سازی داریم، گفت: ایستگاه اول غنی سازی برای راکتورهای قدرت بوده که غنای آن هم مختلف، است، ما غنی سازی تا ۴.۵ درصد را انجام دادیم.

کمالوندی با بیان اینکه ۲ ایستگاه دیگر هم وجود دارد، گفت: افزایش درصد غنی سازی از پنج درصد به ۲۰ درصد و بعد از ۲۰ درصد هم بالاتر می‌رود که برای استفاده پیشران است.

وی گفت: غنی سازی ۲۰ درصدی هم برای تأمین نیاز سوخت راکتور تحقیقاتی تهران است که چندین سال ساخت سوخت تولید شده را داریم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: روزی که آغاز مرحله دوم را اعلام کردیم، اقدامات نیز شروع شد و تا ۱۲ شب روز ۱۶ تیر به آنها مهلت دادیم و گفتیم بعد از آن زمان، پروسه ما شروع می‌شود. و یکی - دو ساعت پیش هم آژانس بعد از نمونه برداری، غنی سازی ۴.۵ درصد را تأیید کرد.

 اعضای شورای عالی استان‌ها در ادامه این نشست سوالاتی را درخصوص مسائل هسته‌ای ایران مطرح کردند که سخنگوی سازمان انرژی اتمی به آنها پاسخ داد.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:19 تیر1398،کدخبر:83390147،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین