پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۹۴۵۷
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: در کشور ۹۳۶ اقامتگاه بومگردی وجود دارد که تعداد ۴۵۰ باب از آن‌ها در استان اصفهان واقع شده است.

شعارسال: مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: در کشور ۹۳۶ اقامتگاه بومگردی وجود دارد که تعداد ۴۵۰ باب از آن‌ها در استان اصفهان واقع شده است.

مسافرت، بانی تجربه لحظات متفاوتی در زندگی است، کهن دیار اصفهان با دارا بودن زیبا یی‌های خیره کننده از شب‌های شگفت انگیز کویر تا صلابت کوهستان‌های سپید و وجود بیش از هزار اثر تاریخی ارزشمند اعم از ابنیه و پل‌های تاریخی، کاروانسرا‌ها و قلعه‌ها به جهانی کوچک از اقلیم و آثار تاریخی وباستانی و طبیعی می‌ماند که در همه ایام پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

امروز خانه‌ها و هتل ها، فست فود‌ها و رستوران‌های مجلل، راحتی وآسودگی را به ظاهر برایمان فراهم کرده اند، اما در بین همه اینها، مردم شهر احساس سرخوشی وآرامش و به دنبال مکان‌هایی بکر به دور از دود و شلوغی شهر می‌باشند تا حداقل آخر هفته آرام را در آن بگذرانند.

اقامتگاه‌های بومی، سنتی و روستایی استان اصفهان فرصتی را برای گردشگرانی که قصد سفر به این استان تاریخی را دارند فراهم کرده تا با اقامت در این مناطق بومی فارغ از زندگی روزمره حال و هوای یک زندگی ساده و دلنشین را تجربه کنند.

اصفهان، رتبه اول بومگردی کشور

فریدون الهیاری، مدیرکل میراث، صنایع دستی وگردشگری استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت:، اصفهان با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری به ویژه در مناطق شرق و غرب از جمله استان‌های پیشرو و رتبه اول کشوری در رویکرد بومگردی محسوب می‌شود به گونه‌ای که تعداد اقامتگاه‌های این استان در سال ۹۲ از ۵۰ باب به ۴۵۰ اقامتگاه در سال ۹۸ رسیده است.

به گفته وی، علاوه بر گردشگران داخلی، گردشگران خارجی به ویژه اروپایی‌ها علاقه زیادی به دیدن مناطق کویری شرق اصفهان دارند که از سوی دیگر اقبال گسترده‌ای بین مردم استان برای سفر به شهر‌ها و روستا‌های درون استانی در تمام فصول وجود دارد.

مدیرکل میراث، صنایع دستی وگردشگری استان اصفهان ادامه داد: از جمله مناطق نمونه گردشگری استان اصفهان که به اقامتگاه بوم گردی تبدیل شده اند می‌توان شهرستان‌هایی با عناوین اصفهان، آران و بیدگل، اردستان، بوئین و میاندشت، خور وبیابانک، سمیرم، شاهین شهر و میمه، دهاقان و نطنز با ویژگی‌ها و مزیت‌های خاص و منحصر به فرد دانست.

آران وبیدگل از کویر تا نوش آباد

بیشترین آثار موجود در شهرستان آران و بیدگل مربوط به دوران اسلامی است، وجود کویر مرنجاب و آثار تاریخی این شهرستان شامل قلعه‌ها و کاروانسرا‌های صفوی متعدد در این منطقه سبب شده که رتبه پنجم شهر‌های مذهبی را به خود اختصاص دهد و لحظه‌های دل انگیزی برای مسافران ایجاد کرده است.


شب‌های خیال انگیز کویر در خور و بیابانک

خور وبیابانک در قلب کویر مرکزی ایران همیشه جاذبه‌های بالقوه و منحصر به فرد و اقامتگاه بومگردی برای گردشگران و مسافران در ایام مختلف سال دارد شب‌های پر ستاره وآرام، رمل‌های ماسه‌ای دلفریب که علاوه بر آثار طبیعی از آثار تاریخی هم دیدن می کنند.

سمیرم نگین زاگرس

منطقه‌ای در قلب ایران سرشار از زیبایی‌های ناشناخته و جاذبه‌های دیدنی که توجه مسئولان را برای معرفی بیشتر گردشگران می‌طلبد خانه‌های قدیمی سمیرم به عنوان خانه‌های بومگردی برای جذب و ساماندهی و اسکان گردشگران در چهار منطقه سیور، خفر، ونک و سمیرم میزبان هم وطنان و مسافران است.

نطنز و روستای ابیانه

نگین گردشگری نطنز در ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان واقع است. این روستای تاریخی به دلیل معماری‌هایی نظیر خانه‌های سرخ، کاروانسرا، محله شگفت انگیز" افوشته " که جایگاه ۹ اثر تاریخی و ارزشمند در این محله منحصر به فرد جای گرفته است و در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۵۴ به شماره ثبت ۱۰۸۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


کاروانسرا‌های اصیل شاهین شهر و میمه

کاروانسرا‌های عباسی گز از آثار تاریخی شاهین شهر و میمه (گز وبرخوار) است. کاروانسرای مادر شاه از نمونه‌های زیبای کاروانسرا‌های ایران در شاهین شهر واقع است و شهر میمه با قدمتی بیش از هزار سال با داشتن بنا‌های تاریخی وقنات مزدآباد، کاروانسرای آغا کمال وزوان و حمام تاریخی ونداده از دیگر آثار تاریخی این دیار است.

ثبت جهانی آثار تاریخی اصفهان

مدیرکل میراث، صنایع دستی وگردشگری استان اصفهان گفت: اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور دارای ۱۰۷ شهر و یکهزارو ۹۳۴ روستاست این استان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن ثبت ملی و چهار اثر آن به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

همچنین در این خطه ۹۰ هتل و ۶۵ مهمان پذیر وجود دارد که از این تعداد ۵۷ هتل ۳۰ مهمانپذیر در شهر اصفهان فعالیت می کنند.

فریدون الهیاری افزود: در اقامتگاه بومگردی سعی براین است تا مهمانان با شیوه سنتی زندگی در آن محل آشنا شوند و با استفاده از غذا‌های سنتی و امکانات محلی در محیطی طبیعی اوقات خود را سپری کنند.

وی گفت: اشتغال زایی، ایجاد درآمد برای ساکنان ازجمله اهداف بومگردی ذکر شده است، در بیشتر اقامتگاه‌ها که اکثر آن‌ها توسط یک خانواده محلی اداره می‌شود فعالیت‌های مختلفی مانند: ارائه غذا و نوشیدنی بومی، آموزش و فروش صنایع دستی محلی، اجرای نمایش و موسیقی سنتی، برگزاری رویداد ‌های بومی، تور‌ها وفعالیت‌های بومگردی به چشم می‌خورد.


مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی وگردشگری استان اصفهان ادامه داد: اینکه مکان فیزیکی اقامت گاه‌های بومگردی به دلیل سبک معماری و مصالح به کار رفته در ساختمان‌ها و کاروانسرا‌های که به اکوتوریسم تبدیل شده امری مهم و قابل توجه است.

ثبت ۵۰ کاروانسرای قدیمی در اصفهان

مسئول توسعه اقامتگاه‌های بومگردی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: با توجه به اینکه استان اصفهان ظرفیت جذب سرمایه گذاری در بخش گردشگری دارد باید سازماندهی، برنامه ریزی سرمایه گذاری و تسهیلات و آموزش در این بخش می‌تواند جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

کامران هارونی افزود: اقامتگاه‌های بومگردی بسته به شرایط طبیعی و اقلیمی هر منطقه متفاوت هستند. این بومگاه می‌تواند چادرشبی باشد در دل دره‌ای زیبا که عشایر در آن سکنی دارند یا خانه‌ای خشتی و کاهگلی در قلب کویر در شهرستان خور و بیابانک از جمله شهرستان‌هایی است که بیشترین اقامت بومگردی را به خود اختصاص داده و یا شاید کاروانسرای قدیمی بر سر جاده‌ای که حالا احیا و مرمت شده وپذیرای مهمانان است.

وی در ادامه گفت: تعداد ۶۰ کاروانسرای قدیمی در استان اصفهان وجود دارد که تعداد ۵۰ باب به ثبت رسیده است؛ و هدف از اینکه این کاروانسرا‌ها به اقامتگاه تبدیل شده است را حفظ میراث طبیعی آشنایی واحیاء دوباره سبک زندگی گذشتگان و همچنین سنت‌های دیرین و بومی مناطق مختلف دانست.

وی در ادامه گفت: مهمترین اصل رعایت شده در اقامتگاه‌های بومگردی به ویژه در اکو لوژیها، مشارکت اعضای خانواده میزبان و جامعه محلی مقصد در تمامی فعالیت‌های گردشگری اقامتگاه است.


رشد ۲۵ درصدی ورود گردشگران به اقامتگاه‌های بومگردی

هارونی افزود: راه اندازی هر واحد بومگردی برای ۴ الی ۶ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است و این منبع خوبی برای تامین درآمد پایدار خانواده‌ها شده است.

مسئول توسعه اقامتگاه‌های بومگردی استان اصفهان در پایان گفت: یکی از مهمترین سیاست‌های ما در این زمینه توسعه گردشگری در مناطق مختلف است و براین اساس شاهد رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی گردشگران خارجی از ایجاد این اقامتگاه‌ها هستیم.

بومگردی واژه‌ای است که به نوعی برای گشت و گذار در طبیعت استفاده می‌شود و در واقع از انواع گردشگری‌ها که در آن گشت و گذار را در قاب مسئولیت فردی نشان می‌دهد و این به این معناست که هیچ گونه آسیبی در حین گشت و گذار نباید متوجه طبیعت و بافت‌های قدیمی و سنتی باشد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 18 تیر 1398 ، کدخبر: 6987873،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین