پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۶۴۹
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
زاینده رود آب ندارد! چرا، چون در بالادست آن آب نیست! چرا، چون بازندگی کم شده، صنایع آب بر مستقر کردیم، در چرخه طبیعت دست بردیم، حاضر به کاهش ظرفیت برخی سد‌ها و خطوط انتقال آب نیستیم و غیره. چی قراره پیش بیاد؟ اگه همین طور ادامه بدیم، فلات مرکزی ایران بتدریج خالی از سکنه می‌شه و باید هزینه سنگین تامین امنیت فیزیکی بدیم. هزینه تامین امنیت اجتماعی، دارو و درمان، سو تغذیه، واردات، فرسایش سرزمینی و ... پیشکش. چکار کنیم؟ صادق باشیم، تدبیر غیر سیاسی بلند مدت کنیم و شر بعضی از مدیران بنجل و عوضی رو از مدیریت دولتی بکنیم. به راستی توان و تمایل انجام سه راهکار رو داریم؟
شعار سال: زاینده‌رود که به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به شمار می‌رود در عین حال که در سال‌های گذشته به دفعات خشکانده شده، از مهر سال قبل تاکنون نیز جاری نبوده است. این رودخانه از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

زاینده رود چندین سرچشمه مختلف دارد، قسمت اصلی سرچشمه زاینده رود کوهرنگ در چهار محال و بختیاری است، در ادامه رودخانه‌های پلاسجان و چندین رودخانه فصلی در فریدونشهر به این رود خانه اضافه می‌شود و آخرین رودخانه دایمی که به زاینده رود می‌ریزد رودخانه مرغاب است.
وقتی پیست کوهرنگ و زردکوه برف ندارند!
سرچشمه اصلی رودخانه پلاسجان، دامنه‌های زردکوه بختیاری (ارتفاعات گلپایگان) در حد فاصل بین اصفهان و لرستان است. این سرچشمه به‌شکل حوضی مدور با مساحتی در حدود ۳۰۰ زرع است و با نام «چشمه جانان» شناخته می‌شود؛ چشمه‌ای که در این ناحیه می‌جوشد و به‌سمت شرق سرازیر می‌شود. چشمه جانان پس از طی سه کیلومتر مسافت به چشمه دیگری به نام «چهل چشمه» می‌رسد. به‌علاوه از سمت شمال این منطقه (ناحیه فریدن)، دو چشمه بزرگ دیگر به نام «خُرِسنگ» و «کودَنگ» به جانانه رود می‌پیوندند. زرین رود یکی دیگر از سرچشمه‌های اصلی زاینده رود است که در واقع به‌طور طبیعی به رودخانه کارون می‌ریخته است. طبق اسناد تاریخی، شاه عباس کبیر در سال ۹۹۶ هجری قمری به میر فضل الله شهرستانی، حاکم اصفهان دستور می‌دهد تا با کندن مسیری در کوه کارکنان، رودخانه زرین رود را به زاینده رود برساند؛ اما تلاش‌های او به فرجام نمی‌رسد. در نهایت با ساخت تونل‌های کوهرنگ آب زرین رود به‌صورت یک انشعاب به زاینده رود اضافه می‌شود؛ انشعابی که منبع آن زیر کوه زردکوه بختیاری (استان چهار محال و بختیاری) قرار دارد؛ پس در واقع می‌توان گفت که در حدود ۵۰ درصد از آب فعلی زاینده رود از سرچشمه‌های کارون تامین می‌شود.
تعداد بازدید : 56
بررسی‌ها در خصوص میزان بارندگی در سرشاخه‌های زاینده رود، نشان می‌دهند که میزان بارندگی ۷۷۸ میلی‌متر از ابتدای سال آبی (مهرماه) تاکنون در کوهرنگ ثبت شده و این میزان در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته ۹۹۷ میلی‌متر بوده و در مقایسه با متوسط بلند مدت که هزار و ۱۸۰میلی‌متر بوده، بشدت کاهش داشته است. بر این قاعده، بارندگی‌های امسال در سرشاخه زاینده رود نسبت به سال گذشته با ۲۱ درصد کاهش بارش همراه شده و ۳۳ درصد هم نسبت به متوسط بلندمدت با کاهش بارش همراه هستیم.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین