پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۶۵۸
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
این روز‌ها نخلکاران در انتظار هستند تا محصولی شیرین به شرینی قند با طعم کبکاب برداشت کنند.

شعارسال : نخلکار این روز‌ها را در حالی سپری می‌کند تا پس از برداشت چاره‌ای برای نگهداری محصولش بیاندیشد. او می‌گوید: «سردخانه و صنایع بسته بندی در این شهرستان نداریم و مجبورم محصول خرما را تنها در دو روز به صورت فله‌ای به فروش برسانم».

مالکی یکی از نخلکاران نهبندانی است. ۳۵ هکتار نخلستان دارد که حدود سه سال به بار نشسته و امیدوار است بتواند با وجود کمبود آب، سالانه حدود ۴ تا ۵ تن خرما از نخلستانش برداشت کند.

فروش محصول خرما به صورت فله باعث می‌شود تا این نخلکار محصولش را با قیمت مناسب به فروش نرساند. اگر صنایع بسته بندی و سردخانه در این شهرستان وجود داشت قطعا سود بیشتری در جیب او می‌رفت. از صحبت‌های این نخلکار می‌توان پی برد که رنجش را و گنجش را آقای فله خرمی برد.

داشتن خانه‌ای سرد، آرزوی خرمای نهبندان

مالکی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان،  یکی ازمشکلات اساسی نخلکاران این شهرستان را نبود سردخانه دانست و گفت: با وجود اینکه این شهرستان یکی از مستعد‌ترین نقاط دراستان جهت کشت خرما است، اما نبود صنایع بسته بندی در این شهرستان باعث شده تا نخل کاران محصولات خود را به صورت فله به بازار عرضه کنند.

وی با اشاره به اینکه خرماکاران در این شهرستان تونسته اند تا محصول خود را به شهرستان‌ها و استان‌های مجاور صادر کنند، افزود: میزان تولید سالانه خرما در این شهرستان حدود ۵۰۰ تن است.

مالکی همچنین از نبود ماشین آلات جهت گرده افشانی نخلستان‌ها در این شهرستان اشاره می‌کند که باعث شده کار گرده افشانی که همه ساله از اواخر اسفند ماه شروع و تا اواخر فروردین ادامه دارد به صورت سنتی انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان با بیان اینکه ۳۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت محصول خرما است افزود: از این مقدار ۲۳۰ هکتار بارور و مابقی غیر بارور است

و حالا به سراغ قطب تولید خرما در استان می‌رویم جایی که سالانه حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تن خرما در آن تولید می‌شود. شهرستان طبس با وجود این حجم از تولیدات خرما، سردخانه کافی جهت انبار و ذخیره سازی برای توزیع درزمان مناسب ندارد.

بخشایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس در این خصوص می‌گوید: درحال حاضر تنها یک سردخانه با ظرفیت نگهداری ۶۰ تن خرما در این شهرستان وجود دارد که تنها قسمتی از خرمای تولید شده در آن نگهداری و به مرور در فصل زمستان به بازار عرضه می‌شود.

اما وجود یک سردخانه آن هم با ظرفیت ۶۰ تن دراین شهرستان، جهت نگهداری خرما کافی به نظر نمی‌رسد. نکته‌ای که بخشایی نیز در ضمن صحبت هایش به آن اشاره می‌کند و از روند روبه افزایش تولید خرما در این شهرستان خبرمی دهد.

وی گفت: با توجه به روند رو به افزایش تولید خرما در این شهرستان مجوز سردخانه با ظرفیت هزار تن دو مداره، که کار بسته بندی خرما را نیز انجام خواهد داد صادر شده است.

بخشایی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود تا ظرف یک سال آینده این سردخانه به بهره برداری برسد گفت: با احداث این سردخانه، از ظرفیت آن برای ماه رمضان سال آینده استفاده خواهد شد، زیرا مدتی است که ماه رمضان با فصل برداشت خرما همزمان نبوده و به ناچار خرمای مورد نیاز خود را از استان‌های خرما خیز تامین می‌کنیم.

وی با اشاره به متقاضی سرمایه گذار این سردخانه گفت: برای احداث این سردخانه از محل تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری مبلغ ۳ و ۴ دهم میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

دوخته شدن نگاه میوه نخل به سرمایه

وجود سرمایه گذار برای ساخت واحد‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله سردخانه نیازی است که در استان احساس می‌شود. سرمایه‌ای که خدا می‌داند در کدامین بانک آسوده خوابیده است.

بهدانی مدیر امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان درخصوص تسهیلات پرداختی برای ایجاد سردخانه در گفت و گو با خبرنگارگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوانازبیرجند، گفت: ایجاد سردخانه و صنایع بسته بندی در ذیل صنایع تبدیلی و تکمیلی قرار می‌گیرد که برای ایجاد آن به افراد متقاضی تسهیلات کم بهره با نرخ سود ۱۲ درصد و با باز پرداخت حدود ۷ سال پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه این تسهیلات برای ایجاد یک واحد فرآوری نیز کاملا مناسب است گفت: برای ساخت چنین واحد‌هایی بایدمتقاضی هم وجود داشته باشد.

مدیر امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به مشکلات کنونی نخلکاران گفت: در اختیار نگرفتن تسهیلات مناسب با دوران بهره وری نخل ها، برگزار نشدن همایش و یا نمایشگاه جهت معرفی محصول خرما، و همچنین نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله این موارد است.

اگر به خرما در استان به چشم یک ظرفیت نگاه شود قطعا می‌توان برای ایجاد ارزش افزوده و اشنایی آن به سایر استان‌ها برنامه ریزی کرد. برای رسیدن به این امر باید مسیولین و سرمایه گذاران دست در دست هم داده تا با ایجاد فضای مناسب از جمله ساخت سردخانه و صنایع بسته بندی این امر محقق شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار24 تیر 98، کدخبر: 6979528، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین