پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۱۸۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱
در حالی که گردشگری یزد با رشد چشمگیر گردشگران در سه ماه اول امسال روبرو شده است، سه ماه دوم را با کاهش چشمگیر گردشگر سپری می‌کند.فارغ از تمام این عوامل تاثیرگذار بر رونق گردشگری، دما و شرایط اقلیمی نیز عاملی بسیار تاثیرگذار در ورود گردشگران به استان کویری یزد است چرا که همه ساله گردشگری این استان نیز همگام با افزایش دمای هوا در فصل تابستان، تب می‌کند و دچار رکود و ناخوش احوالی می‌شود و عامل کمتر دیده شده‌ی گرما خسارات اقتصادی قابل توجهی را بر این صنعت درآمدزای یزد وارد می‌کند.

شعار سال: در سه ماهه ابتدای امسال و به دنبال بروز عواملی طبیعی مانند سیل، بیش از یک میلیون گردشگر به یزد سفر کردند که این میزان گردشگر در این بازه زمانی با جمعیت یزد برابری می‌کرد و موجب خرسندی بسیاری از مسئولان و موردم یزد شده بود.

البته هر چند که عواملی مانند نوسانات سیاسی و اقتصادی، زیرساخت‌های گردشگری، نیروی انسانی و کیفیت خدمات هم در حضور گردشگران تاثیر بسزایی دارد اما تاثیرگذاری این عوامل در رشد چشمگیر تعداد گردشگران داخلی و خارجی ابتدای امسال یزد بعید بنظر می‌رسید.

فارغ از تمام این عوامل تاثیرگذار بر رونق گردشگری، دما و شرایط اقلیمی نیز عاملی بسیار تاثیرگذار در ورود گردشگران به استان کویری یزد است چرا که همه ساله گردشگری این استان نیز همگام با افزایش دمای هوا در فصل تابستان، تب می‌کند و دچار رکود و ناخوش احوالی می‌شود و عامل کمتر دیده شده‌ی گرما خسارات اقتصادی قابل توجهی را بر این صنعت درآمدزای یزد وارد می‌کند.

البته برخی از کشورها از همین شرایط آب و هوایی نیز بهره می‌گیرند و به ویژه آنهایی که دارای منابع آبی خوبی هستند، در شرایط گرم سال فرصتی را برای برگزاری تورهای تابستانه و متفاوت فراهم می‌بینند و در برخی از کشورها نیز زیرساخت‌های برای کنترل دما در مسیرهای گردشگری خود مانند چترهای سنسوردار و مه‌پاش ایجاد می‌کنند که تا حدودی از تاثیر گرما بر حوزه پر رونق گردشگری آنها کاسته و مدیریت ‌شود.

با این حال نباید از معماری سنتی و منحصربفرد بافت‌های تاریخی یزد در این رابطه نیز غافل شد، چرا که معماران قدیمی یزد در ساخت و سازهای خود به مسئله گرما و اقلیم شکننده‌ی این دیار خشک و کویری توجه زیادی داشته‌اند که از جمله می‌توان به کوچه‌هایی باریک با دیوارهای بلند برای فرار رهگذران از گرمای آفتاب یا مسقف شدن بخش‌هایی از کوچه‌ها و حتی ایجاد تابستان‌نشین و زمستان‌نشین در خانه‌های قدیمی این سرزمین اشاره کرد.

«هما خورشیدی» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ضمن تایید افزایش گردشگران یزد در سه ماهه اول امسال نسبت به سال‌های قبل، می‌گوید: در سه ماهه اول امسال نسبت به همین بازه در سال گذشته شاهد رشد 29 درصدی گردشگران خارجی در یزد بودیم.

وی اضافه می‌کند: هر چند آمار دقیقی هنوز از رشد گردشگران داخلی در این بازه زمانی تهیه نشده است اما در این زمینه نیز با افزایش چشمگیر گردشگران روبرو بوده‌ایم.

این در حالیست که «سید امیرناصر طباطبایی» رییس جامعه هتلداران یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به کاهش چشمگیر گردشگران یزد در تابستان اشاره و اظهار می‌کند: متاسفانه درصد اشغال هتل‌های یزد به میزان چشمگیری بعضاً تا 30 درصد کاهش یافته و این مسئله گویای وضعیت نامناسب گردشگری در یزد است.

وی با بیان این که وضعیت گردشگری در دو ماه اول سال وضعیت خوبی بود، اظهار می‌کند: هر چند که حضور گردشگران در یزد در دو ماهه اول سالجاری وضعیت خوبی بود اما در ماه سوم و همزمان با فرارسیدن ماه رمضان تعداد گردشگران کاهش یافت و این روند در تابستان شدت گرفت.

عضو کمیسیون عالی واحدهای اقامتی، پذیرایی و تفریحی کشور ضمن اشاره به تاثیر گرما بر حضور گردشگران در یزد، اضافه می‌کند: عوامل دیگری مانند تعداد پروازها و بالاتر بودن نرخ آن از میانگین کشوری، کیفیت پایین حمل و نقل بویژه در راه‌آهن و کمبود و ضعف زیرساخت‌های گردشگری نیز در کاهش گردشگران یزد تاثیرگذار بوده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 8مرداد 98، کد خبر: 98050703600، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین