پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۷۸۱۳
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۷
بیش از 50 سال از تولید اولین کاسه فالوده یزدی علی ماشالله در یکی از نقاط تاریخی اردکان می‌گذرد، اما استاد علی هیچگاه فکر نمی‌کرد که روزی از دست‌سازه‌ی خوشمزه‌ی سنتی‌اش چنین استقبالی شود.

شعارسال: یکی از دسرها و علاقمندی‌های خوشمزه در گرمای طاقت‌فرسای استان یزد در فصل تابستان فالوده است که از قدیم تا به امروز همراه روزهای گرم مردم یزد و هم‌چنین مسافران و گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

البته نباید این نکته را فراموش کرد که فالوده تنها مخصوص یزد و یزدی‌ها نیست بلکه انواع لذیذ و گوناگون آن مورد استقبال مردم شهرها و کشورهای دیگر نیز هست که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به فالوده شیرازی و فالوده یزدی اشاره کرد.

استاد «علی شاکر» معروف به «علی ماشالله» یکی از فالوده و بستی‌فروشان قدیم شهر اردکان، می‌گوید: فالوده در گذشته دسری بود که از پختن پودر بادام و شکر تهیه می‌شد اما بعدها تبدیل به دسری خنک و خوشمزه و در عین حال با قیمتی بسیار ارزان شد.

وی اضافه می‌کند: فالوده در میان مردم یزد قدمتی بیش از 50 ساله دارد و گفته شده، نخستین بار در یکی از روستاهای شهرستان تفت به نام طزرجان تهیه شده و هنوز هم حتی با پیشرفت علم و اختراع دستگاه‌های پیشرفته برای تهیه آن، نسبت به دسرهای جدید ارزان‌ترین قیمت و بیشترین طرفدار را دارد چه در سال 1350 که قیمتش دو ریال بوده و چه الآن که در سال 1398 قرار داریم و قیمتش 35 هزار ریال است.

وی با اشاره به این که این روزها تعداد فالوده فروشی‌ها رو به فزونی است، عنوان می‌کند: البته در گذشته تخصص لازمه این کار بود اما اکنون هر کسی که مغازه بستنی فروشی دایر می‌کند، در کنار آن فالوده یزدی و شیرازی را نیز سرو می‌کند که این موضوع از کیفیت این محصول کاسته است.

علی ماشالله در ادامه در خصوص نحوه تهیه فالوده یزدی، می‌گوید: در فالوده یزدی، نشاسته را آب کرده و سپس آن را پخته و در هنگامی که داغ است از آبکشی که زیر آن ظرف یخی وجود دارد، عبور می‌دهند تا رشته رشته شود.

تفاوت فالوده یزدی و شیرازی

این فالوده فروش پیشکسوت اردکانی در خصوص تفاوت فالوده یزدی با فالوده شیرازی، بیان می‌کند: در تهیه‌ی فالوده شیرازی، نشاسته‌ی پخته شده را بوسیله‌ی دستگاه و با فشار از توری عبور می‌دهند تا رشته رشته شود و بعد در فریزر قرار می‌دهند تا یخ بزند.

به گفته‌ی وی، البته فالوده یزدی را بعد از آماده شدن با شیره‌، گلاب و سیاه دانه، صرف می‌کنند اما فالوده شیرازی را با آبلیموی تازه و آب آلبالو، تناول می‌کنند.

فالوده یزدی، فالوده‌ای ناشناخته

علی ماشالله که قریب به 50 سال سابقه فعالیت در این عرصه را دارد، عنوان می‌کند: متأسفانه فالوده یزدی نسبتاً ناشناخته مانده است و مانند فالوده شیرازی در همه شهرها شناخته شده نیست بلکه فقط مخصوص یزد است و از همین ‌رو مسافران و گردشگران در هنگام سفر به یزد بسیار از آن استقبال می‌کنند و در تابستان کمتر کسی فالوده نخورده، یزد را ترک می‌کند.

وی می‌گوید: البته مردم یزد در فصل گرما از انواع عرقیجات گیاهی نیز به‌عنوان نوشیدنی استقبال می‌کنند به نحوی‌که مصرف عرق کاسنی به‌ علت طبع سرد، بسیار در یزد رواج دارد و برای رفع گرمازدگی از آن استفاده می‌شود.

علی ماشالله در پایان می‌افزاید: یکی دیگر از عرق‌های مفید و پرخاصیت در فصل تابستان نیز عرق بید و شاطره است که جز ارزان‌ترین عرقیجات است و تمام اقشار جامعه می‌توانند از آن استفاده کنند اما عرق بیدمشک به دلیل طبع گرم آن در تابستان کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

گفتنی است، یکی از وجوه تمایز فالوده فروشی علی ماشاله اردکان با دیگر مراکز فروش و سرو دسر سنتی استان یزد این است که در یک محیط سنتی دایر شده است.

این فالوده فروشی در جوار برج بازارنو اردکان در دروازه تاریخی و قدیمی این محله واقع شده و محیط سنتی و تاریخی آن چشم هر رهگذری را می‌نوازد و به خود جلب می‌کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:27مرداد1398 ، کدخبر: 98052713084: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین