پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۰۰۰
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۷
یزد یکی از مذهبی‌ترین شهر‌های ایران است که مراسم اسلامی مانند مراسم عزاداری ماه محرم به بهترین شکل در آن برگزار می‌شود.
شعار سال: یزد بین دشت کویر و دشت لوت واقع شده است، زیبایی‌های این شهر هر مسافری را متحیر می‌کند همچنین یزد محل تولد دین زرتشتی است که برخی از آتشکده هایش بسیار مشهور است.

این شهر به شهر برج‌های باد و قنات معروف است و جلوه‌ای از معماری درخشان در وسط کویر است، یزد همچنین به شهر خورشید نیز معروف است و با داشتن مردمان مهربان و کوچه پس کوچه‌ها و کافه‌های جوی، قلب شما را از ابتدا می‌رباید.

جاذبه‌های تاریخی که در یزد قابل مشاهده است:
یزد یکی از قدیمی‌ترین و بی نظیرترین شهر‌های ایران است. این شهر باشکوه که با خانه‌های بلال و کوچه‌های باریک ساخته شده، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. یزد همچنین دارای بنا‌های تاریخی بسیاری است که بر جذابیت آن می‌افزاید.

مجموعه امیر چخماق
مجموعه امیر چخماق با قدمت قرن ۱۵ میلادی مشهورترین بنای دیدنی یزد و نماد استان یزد است. این مجموعه شگفت انگیز شامل یک تکیه، یک مسجد، یک کاروانسرا، یک حمام و یک چاه آب است. این میدان هنوز هم مهمترین میدان در یزد و پاتوق محبوب شهر است. در شب می‌توانید از میدان امیر چخماق دیدن کنید، جایی که طاقچه‌های تکیه روشن هستند و منظره‌ای خیره کننده ایجاد می‌کنند.
معرفی کامل جاذبه‌های تاریخی برای لذت بردن از اوقات خود در یزد
مسجد جامع
به عنوان یکی از مذهبی‌ترین شهر‌های ایران تعجبی ندارد که یزد یکی از مهمترین مساجد کشور را داشته باشد. مسجد جامع یزد در قلب قسمت قدیمی شهر واقع شده است و ترکیبی از سه مسجد ساخته شده در بیش از ۱۰۰ سال است. مناره‌های این مسجد باشکوه با ۵۳ متر ارتفاع از بلندترین مساجد جهان هستند. مسجد جامع یزد با مناره‌های بلند و کاشی کاری‌های زیبا بازدید کنندگان خود را متحیر می‌کند.
معرفی کامل جاذبه‌های تاریخی برای لذت بردن از اوقات خود در یزد
محله فهادان
با قدم زدن در اطراف میدان امیر چخماق و مسجد جامع یزد به محله فهادان، قدیمی‌ترین محله یزد می‌رسید. کوچه‌های باریک این محله خیره کننده شما را به گذشته باز می‌گرداند. می‌توانید در مسیر‌های خنک محله فهادان قدم بزنید و عصر خود را صرف خرید کنید.
معرفی کامل جاذبه‌های تاریخی برای لذت بردن از اوقات خود در یزد
 
آتشکده آتش بهرام یزد (آتشکده یزد)
یزد محل زندگی بسیاری از زرتشتیان است و چندین آتشکده دارد. آتشکده آتش بهرام به دلیل نوع منحصر به فرد حریق در آن یکی از مهمترین آتشکده‌های ایران است. آتش سوزی در این آتشکده آتش وهرام، مقدس‌ترین نوع آتش در آیین زرتشت است و از ۱۵۰۰ سال پیش در حال سوختن است. آتشکده آتش بهرام بهترین مکان برای یادگیری یکی از قدیمی‌ترین آیین‌های توحیدی در جهان است.
معرفی کامل جاذبه‌های تاریخی برای لذت بردن از اوقات خود در یزد
روستای خرانق
روستای خرانق یکی از جذاب‌ترین و قدیمی‌ترین روستا‌های ایران است. این روستای ۴۰۰۰ ساله هنوز ۱۴۰ خانوار را در خود جای داده است که بیشتر آن‌ها زرتشتی هستند.
معرفی کامل جاذبه‌های تاریخی برای لذت بردن از اوقات خود در یزد
آتشکده چک چک
آتشکده چک چک، واقع در نزدیکی اردکان، یکی دیگر از آتشکده‌های قدیمی در ایران است. یک افسانه در پشت نام آن به معنی قطره قطره وجود دارد. این افسانه نقل می‌کند که نیکبانو دختر یزدگرد سوم، آخرین حاکم در سلسله ساسانی، از ارتش عرب فرار کرد و در کوه‌ها پنهان شد. او از خدا خواست که به او کمک کند تا پنهان شود تا کوه باز شود و اجازه دهد او در داخل مخفی شود. اعتقاد بر این است که آبی که از کوه در این آتشکده می‌چکد اشک نیکبانو است.
معرفی کامل جاذبه‌های تاریخی برای لذت بردن از اوقات خود در یزد
باغ دولت آباد
باغ دولت آباد یکی از باغ‌های زیبای ایرانی در یزد و یکی از ۹ باغ ایرانی است که به عنوان میراث جهانی یونسکو در نظر گرفته شده است. این باغ باشکوه دارای بلندترین برج بادی در جهان است که دلیل ایجاد فضای خنک آن است.
معرفی کامل جاذبه‌های تاریخی برای لذت بردن از اوقات خود در یزد

کویر یزد
یزد یکی دیگر از شهر‌های ایران است که توسط کویر احاطه شده است. می‌توانید به یکی از بیابان‌های اطراف نزدیک شوید و یک روز ماجراجویانه را به پیاده روی، شتر سواری و ... سپری کنید. همچنین می‌توانید در صحرا اردو بزنید و خوابیدن در زیر ستاره‌ها را تجربه کنید.
معرفی کامل جاذبه‌های تاریخی برای لذت بردن از اوقات خود در یزد
کوه شیر (شیر کوه)
شیر کوه با ۴۰۵۰ متر ارتفاع، بلندترین قله استان یزد است. این کوه دارای طبیعت و مناظر عالی و حیات وحش بی نظیر است. می‌توانید بعد از بازدید از یزد از شیر کوه بالا بروید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید تا کمی طعم ماجراجویی را به تعطیلات خود اضافه کنید.
معرفی کامل جاذبه‌های تاریخی برای لذت بردن از اوقات خود در یزد

آب و هوای یزد
یزد در وسط کویر واقع شده و دارای آب و هوای خشک و گرم است. دما در طول تابستان از ۲۷ تا ۴۵ و در زمستان بین ۷ تا ۱۸ است.

کار‌هایی که می‌توان در یزد انجام داد:
زندگی شبانه و مکان‌های دنج: زورخانه
یزد زادگاه آیین پهلوانی، یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌های رزمی در ایران است. این ورزش در سالن‌های ورزشی ویژه‌ای به نام زورخانه اجرا می‌شود. اعتقاد بر این است که اولین زورخانه در قرن سیزدهم ساخته شده است، با این وجود ایرانیان برای ورزش ارزش قائل بودند و مدت‌ها قبل از آن مردان ورزشی را ستایش می‌کردند. پهلوان عنوانی است که یک ورزشکار وقتی که قوی و ورزشکار است کسب می‌کند و نسبت به مردم متواضع و مهربان است. عملکرد عالی پهلوانان ایرانی را می‌توانید در یکی از زورخانه‌های یزد ببینید.

اگر محله باشکوه فهادان را می‌پسندید می‌توانید عصر خود را در یکی از کافه‌های مضمون سنتی منطقه یا کافه آرت به استراحت بپردازید و در هنگام غروب آفتاب می‌توانید منظره‌ای پانوراما از شهر برج‌های بادی داشته باشید.

سوغات یزد
یزد مانند بسیاری دیگر از شهر‌های ایران دارای انواع شیرینی‌های سنتی مانند قطاب، باقلوا و آب نبات پنبه‌ای است. مواد اصلی این شیرینی‌ها آرد و شکر هستند. این شیرینی‌ها معمولاً عصر‌ها به همراه چای و قهوه سرو می‌شوند. همچنین می‌توانید ترمه اصلی را با پارچه دستباف مخصوص بخرید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری نبض بازار، تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۲۵۴۸۴، www.nabzebaazaar.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین