پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۲۸۷
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷
آتش، زمین‌خواران، آفت خشکیدگی و اره به‌دستان همه دست به دست همه داده‌اند تا جنگل‌های زیبای بلوط کهگیلویه و بویراحمد را به ایستگاه نابودی برسانند.

شعار سال:آتش، زمین‌خواران، آفت خشکیدگی و اره به‌دستان همه دست به دست همه داده‌اند تا جنگل‌های زیبای بلوط کهگیلویه و بویراحمد را به ایستگاه نابودی برسانند.

 روزی نیست که صدای ناله جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد به دلیل زخم‌های ایجاد شده توسط عوامل انسانی( زمین خواری و سوداگران) و غیرمترقبه یا دور از انتظار ( آتش سوزی و آفت) شنیده نشود.

سال‌ها پیش به یکباره 150 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط در مناطقی از این استان دچار افت خشکیدگی شده و نابود شدند و البته آن طور که غلام حسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری می‌گوید به دلیل بارندگی‌های کم سابقه در 20 سال اخیر در برخی نقاط شاهد احیا درختان نابود شده هستیم.

حکمتیان این را گفته که بعد از بارندگی‌های کم سابقه امسال در 20 سال اخیر، ریشه درختان بلوط خشک شده در برخی مناطق استان شکوفه زده است.

حکمتیان با تاکید بر اینکه با این وضعیت دلیل خشکیدگی درختان بلوط خشکسالی و نبود رطوبت کافی بوده است، افزود: در حالی ساقه، شاخه و برگ درختان بلوط در دو منطقه شلال دان و خائیز خشک شده‌اند اما شاهد شکوفه زدن ریشه آن‌ها هستیم.

حکمتیان بیان کرد: در سال‌های اخیر جنگل‌های مناطق مختلفی در استان از جمله دشتک سی‌سخت، خائیز کهگیلویه، گناوه گچساران و بوستان باشت به عنوان کانون‌های آلوده به خشکیدگی شناسایی شده‌اند.

در هر صورت سوسک چوب‌خوار کار خودش را کرد و بخشی از جنگل‌های این منطقه از زاگرس را تا مسئولان و متولیان دنبال دلیل و راهکار مقابله بودند، نابود کرد.

غم‌نامه آتش سوزی‌ و زمین‌خواری

آتش همچون خره به جان جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد افتاده و دست بردار نیست و هر لحظه از نقطه‌ای سر در می‌اورد و تا رسیدن مردم به محل، کار خود را می‌کند و بخشی از سرمایه‌های ارزشمند این دیار را به خاک سیاه می‌نشاند به گونه‌ای که در  ماه اخیر بیش از 1500 هکتار مرتع و جنگل طعمه حریق شده است.

آتش درختان چندین صدساله بلوط این دیار را ایستاد سر می‌برد و زمین می‌زند و مسئولان در مقابل این تراژدی ینکه با دستان خالی نمی‌توان به جنگ آتش رفت را بهانه‌ای برای فرار از پاسخگویی قرار می‌دهند.

وجود بالگرد برای حفاظت و صیانت از جنگل‌های بلوط این استان ضروری است هرچند در گذشته پیگیری این موضوع تنها منتیج به انتشار در رسانه‌ها بود و هرگز عملی نشد اما همین خواسته در دو سال اخیر به کما رفته تا کم کم این مطالبه به حق به فراموشی سپرده شود.

زمین خواران نیز روزگار خوبی دارند و هر روز به دلیل بی توجهی متولیان امر تیشه به ریشه درختان بلوط می‌زنند تا در کمال خوشی و در روز روشن و حتی در برخی موارد بیخ گوش مسئولان اراضی ملی را تصرف کنند.

هرچند بنا به گفته برخی کارشناسان یکی از دلایل آتش سوزی‌ها به صورت عمدی توسط برخی افراد اتفاق می‌افتد تا راحتر به زمین خواری خود ادامه دهند و دیگر خبری از بوته‌های مرتعی و درختان جنگلی نباشد.

قاچاق به بلوط رسید

سودجویان که خود را از قافله نابودی منابع طبیعی کمی دورتر می‌دیدند در ماه‌های اخیر دست به کار شده‌اند و با اره برقی به جان درختان بلوط افتاده‌اند تا چوب آن را حمل کرده و برای فروش آن کاری کنند.

یکی از اهالی بخش چیتاب گفت: ای کاش مدیرکل منابع طبیعی توجهی نیز به بخش کبگیان از توابع شهرستان بویراحمد داشت و می‌دید دلالان و سوداگران با درختان بلوط چه می‌کنند.

او می‌گوید: غارت‌گران با اره برقی به جان درختان بلوط افتاده‌اند وهیزم‌ها را به شهرهای اطراف حمل می‌کنند از مسئولان بویژه مدیران منابع طبیعی عاجزانه التماس می‌کنیم برای رضای خدا همت کنند و جلوی نابودی این طبیعت زیبا را بگیرند تا همچون برخی گیاهان کوهی از جمله جاشیر که روزی در طبیعت بخش کبگیان به وفور وجود داشت ولی الان دیگر خبری از این گیاه نیست، نابود نشود.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: قاطعانه با قاچاقچیان چوب مبارزه می‌کنیم و در این زمنیه با کسی شوخی نداریم و تاکنون افراد متعددی در بخش کبگیان در این زمینه شناسایی و به مرجع قضایی معرفی شدند.

غلام‌حسین حکمتیان با اشاره به اینکه تلفن 1504 به صورت شبانه روزی آماده دریافت هرگونه گزارش در زمینه تخریب و تخلفات در زمینه منابع طبیعی است، افزود: با کمبود جنگلبان و امکانات در مناطق مختلف روبه‌رو هستیم.

به گزارش تسنیم، بدون شک حفاظت از هر 20 هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان توسط یک جنگلبان کار سختی است در حالی نرم این موضوع در کشور 6 هزار هکتار و در دنیا دو هزار هکتار است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار:4شهریور1398،کدخبر:2083514،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین