پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۱۳۶
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۱
آفرودسواران با هجوم به طبیعت، حیات وحش را تا کیلومترها اطراف محل هایی که حرکت می کنند فراری داده و نظم حیات آنان را به هم می ریزند؛ آن ها همچنین باعث نابودی بوته ها، نهال ها، حشرات مفید طبیعت می شوند و آلودگی آب رودخانه ها را نیز به همراه دارند.

شعار سال: این روز ها آفرودسواری به عنوان یک ورزش شناخته شده و به عقیده بسیاری گران ترین ورزش دنیاست اما همین ورزش با توجه به همه دردسر ها و هزینه های آن، تب و تاب شدیدی در بین جوانان ایجاد کرده است.

 آفرود واژه ای انگلیسی است که بهترین ترجمه برای آن «بیراهه» است. از همین رو معادل فارسی آفرودر را بیراهه نورد می گذاریم. دیگر همه چیز معلوم شد! آفرود یعنی بیراهه نوردی. یعنی خروج از مسیرهای همیشگی و جاده های آسفالت و رانندگی در زمینی که جاده ای در آن وجود ندارد؛ برای مثال در دل کویر و شن های روان یا وسط جنگل های انبوه یا حتی بین صخره ها و کوه ها، مسیرهایی وجود دارد که یک بیراهه نورد می تواند با خودروی خود از آن ها عبور کند و پا که نه! لاستیک به جاهایی بگذارد که خیلی ها نمی توانند.

در آفرود چندین مسیر مختلف وجود دارد که شاید بتوان از آن به عنوان انواع آفرود نام برد. برای مثال آفرود مسیرهای گلی که بیشتر در جنگل است، آفرود کویری که به رانندگی در میان تپه ها و رمل های شنی محدود می شود، آفرود برفی که از اسمش پیداست چیست! و انواع دیگر.

 یکی از موضوعات مورد نظر در حوزه آفرود سواری این است، که اگر این تفریح به اذعان کارشناسان زیست محیطی نام برده شده و در حال نابودی طبیعت است، آیا نباید مکان مناسبی برای این موضوع در نظر گرفته شود تا در نبود این موضوع،  عمل آنها سبب نابودی طبیعت نشود.

 بنابراین مسوولان مربوطه در این خصوص یا نهادهای وابسته ضمن ساماندهی به این موضوع باید در صدد اختصاص مکان به این افراد باشند.

 در همین خصوص سید یوسف مرادی فعال کهگیلویه و بویراحمدی در حوزه محیط زیست گفت: آفرود سواری همچون شکار، طبیعت را نابود می کند و آفرود سواران، همان شکارچیان هستند که در قالبی موجه نشان داده می شوند.

وی گفت: حتی یک خط قانون در مورد مجازات و ساماندهی این تخریبگران محیط زیست و منابع طبیعی وجود ندارد.

 این فعال زیست محیطی تاکید کرد: در حوزه قوانین،  قانونی برای جریمه کردن آفرودسواران وجود ندارد

 مرادی گفت: در حوزه ورزش، آفرود را ورزش نمی دانند بلکه یک تفریح لاکچری شناخته شده است.

 وی افزود: آفرودسواران با هجوم به طبیعت، حیات وحش را تا کیلومترها اطراف محل هایی که حرکت می کنند فراری داده و نظم حیات آنان را به هم می ریزند؛ آن ها همچنین باعث نابودی بوته ها، نهال ها، حشرات مفید طبیعت می شوند و آلودگی آب رودخانه ها را نیز به همراه دارند.

 مرادی تصریح کرد: درصد آفرودسواران که از قشر مرفه جامعه هستند نسبت به جمعیت کشور، بسیار ناچیز است که  جای سوال دارد چرا همچون دیگر کشورها برای این تخریبگران طبیعت هیچ قانون بازدارنده ای نیست؟

  وی در پایان گفت: آفرود سواران همچون شکارچیان با حمله به طبیعت و به رخ کشیدن قدرتشان، خواسته یا ناخواسته سبب از بین رفتن طبیعت می شوند، که آثار عمل آنها تا سالها بر طبیعت همچون زخمی باقی خواهد ماند.

 تصاویر تکمیلی در زیر آمده است:

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه خبری تحلیلی صبح زاگرس، تاریخ 13 اسفند 98، کد مطلب: 154421: www.sobhezagrosnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین