پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۰۲۴۸
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳
در ادامه ماجرای قطع درختان ۵۰۰ ساله در استان کهگیلویه و بویراحمد، بازهم واکنش ها به این مسئله ادامه دارد.

شعار سال: در ادامه ماجرای قطع درختان ۵۰۰ ساله در استان کهگیلویه و بویراحمد که حواشی زیادی را در پی داشته باز هم واکنش ها به این مسئله ادامه دارد.

در آن زمان برخی از صدور مجوز منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد خرده گرفتند که این بحث توسط مسئولان این اداره رد شد، عده‌ای نیز تعداد درختان نابود شده را بیش از ۱۰ هزار اصله عنوان کردند که این موضوع نیز تکذیب شد و از آن روز بازار این موضوع به شدت داغ است.

غلام‌حسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: طبق بررسی‌های انجام شده در مسیر احداث جاده یاسوج-سی سخت یک هزار و ۲۵ درخت قطع می‌شود که از این تعداد ۷۰۰ درخت در مناطق حفاظت شده تحت پوشش محیط زیست و ۳۲۵ درخت نیز در حوزه منابع طبیعی است.

حکمتیان این را نیز گفته که تاکنون کمتر از ۱۰۰ درخت بلوط قطع شده است که در صورت تایید این موضوع باید منتظر قلع و قمع ۹۲۵ درخت دیگر باشیم.

در همین زمینه پژمان نیک‌اقبالی مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد، در نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی کهگیلویه و بویراحمد، در ارتباط با حواشی احداث محور یاسوج ـ سی‌سخت گفت: با دستور استاندار، مطالعات پروژه محور یاسوج ـ سی‌سخت در محل تونل‌ها بازنگری می‌شود تا در این قسمت کمترین خسارت به محیط زیست وارد شود.

او اظهار داشت: در بحث قطع درختان در این محور، اغراق شده بود و فضای رسانه‌ای استان هم در این زمینه کمی بد عمل کرد.


نیک‌اقبالی با بیان اینکه دستگاه قضایی هم به این موضوع ورود پیدا کرد و ما فضا را آرام کردیم، به آخرین وضعیت پروژه اشاره داشت و افزود: تا ورودی تونل‌ها حدود ۲۰۰ متر فاصله داریم و پیمانکار هم موظف شده تا پل تنگاری را آسفالت کرده و تحویل دهد تا در فصل زمستان در این قسمت مشکلی نداشته باشیم.

او عنوان کرد: در ورودی تونل‌ها کمتر از ۲۰ درخت قطع می‌شود و در خروجی تونل‌ها هم جایی است که در سال‌های گذشته رانش زمین سبب شده بخش زیادی از جنگل‌ها به این قسمت جابجا شود بنابراین بهترین مسیر با کمترین خسارت عبور از زیر کوه است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اجرای تونل در محور یاسوج-سی‌سخت اجتناب‌ناپذیر است، گفت: در اجرای این پروژه کمترین میزان خسارت مد نظر ما است و با دستور استاندار کهگیلویه و بویراحمد مطالعات پروژه در محل تونل‌ها بازنگری می‌شود.

حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه جامعه حق دارد روی بحث محیط زیست حساس باشد، گفت: حفاظت از محیط زیست هم جزو وظایف ما است، اما جا‌هایی که قانون پیش‌بینی کرده و پروژه هم حیاتی است باید ایجاد شود.


کلانتری افزود: در اجرای پروژه در دو نقطه ورودی و خروجی تونل‌ها باید دست نگه داشت تا مطالعات تکمیلی انجام شود به طوری که کمترین خسارت به محیط زیست وارد شود، اما مابقی پروژه ادامه پیدا کند.

او عنوان کرد: احداث و توسعه راه‌ها از وظایف ما است، اما ما باید پاسخگوی افکار عمومی هم باشیم.

نا به گفته برخی کارشناسان رشد درخت بلوط در سال کمتر از ۱۰ سانت است، هر درخت بلوط به طور میانگین سالانه حداقل ۱۵۰ لیتر آب در سفره‌های زیرزمینی ذخیره و اکسیژن ۴ نفر را تامین می‌کند و ۱۵ کیلوگرم گرد و خاک هضم و جذب خاک می‌کند و عامل مهمی در جلوگیری از سیلاب است.

میوه بلوط داروی موثری در درمان زخم معده بوده و از لحاظ روانشناسی درخت سبب شادابی و آرامش خاصی به فرد می‌دهد که با همه این موارد ضروری است در حفظ جنگل‌ها بلوط کوشا باشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 28 مهر 98، کد مطلب: 7110969: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین