پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۶۷۶
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۱
بابک کایدان، فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون، ، درباره نرخ‌های مصوب شورای نویسندگان برای فیلمنامه‌نویسان گفت: برای به نظر من نرخ‌ها منطقی تصویب شده است؛ باتوجه به هزینه‌های تولید فیلم و سریال، فکر می‌کنم به فرمول استاندارد جهانی که تقریبا 7 درصد بودجه پروژه متعلق به فیلمنامه است؛ گمان می‌کنم به این استاندارد جهانی نزدیک و یا حتی به آن مقیاس رسیده‌ایم.

شعارسال: بابک کایدان با اشاره به اهمیت نرخ‌های تصویب شده در شورای نویسندگان برای فیلمنامه‌نویس‌ها تأکید کرد با این نرخ‌ها مصوب به استانداردهای جهانی نزدیک شده‌ایم.

بابک کایدان، فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون، درباره نرخ‌های مصوب شورای نویسندگان برای فیلمنامه‌نویسان گفت: برای به نظر من نرخ‌ها منطقی تصویب شده است؛ باتوجه به هزینه‌های تولید فیلم و سریال، فکر می‌کنم به فرمول استاندارد جهانی که تقریبا 7 درصد بودجه پروژه متعلق به فیلمنامه است؛ گمان می‌کنم به این استاندارد جهانی نزدیک و یا حتی به آن مقیاس رسیده‌ایم.

کایدان خاطرنشان کرد: زمانی که نرخ مناسبی به تصویب برسد باعث آسایش خاطر گشتن نویسندگان می شود البته به شرطی که این نرخ های مصوب شده از سوی تهیه کنندگان پرداختشان محقق شود. تحقق این اتفاق باعث می شود تا نویسندگان نوشتن همزمان چند فیلمنامه را نپذیرند و یک حاشیه امن مالی برایشان فراهم شود و روی افزایش کیفیت کار تمرکز کنند.

این نویسنده در ادامه گفت: در بسیاری از اوقات متاسفانه آن چیز که تصویب شده محقق نمی‌شود. تهیه‌کنندگان خود را ملزم به پرداخت ارقام اعلام شده نمی‌دانند و به دنبال نویسندگان جوان‌تر و جویای کاری می روند تا با قیمتی که خود تهیه کننده مدنظرش است اثری را بنویسند تا مطابق نرخ های مصوب حق و حقوق را پرداخت نکنند.

وی تصریح کرد: درحال حاضر مطلع هستم برخی از دوستان به علت شرایط بد اقتصادی، کارهایی که می‌توانند در گیشه موفق عمل کنند را با قیمت های 40 و 50 هزار تومان می نویسند که این مسئله اصلا منطقی نیست.

نویسنده فیلمنامه «تگزاس» در ادامه اظهار داشت: اطلاع دارم خیلی از دوستان با قیمت های بسیار پایین کار می کنند. اگر به اسامی نویسندگان دقت داشته باشید متوجه خواهید شد اسامی نویسندگان مطرح در حوزه کار تجاری را کمتر در کارهای پرفروش می‌بینید این نشان دهنده صحت این موضع است که تهیه کنندگان به دنبال راه های دیگری هستند تا پول زیاد پرداخت نکنند و قاعدتا به سراغ نویسندگان جوان‌تر و جویای نامی می روند که حاضر هستند برای دیده شدن کارشان با قیمت های نازل و پایین کار کنند. تهیه کنندگان نیز زمانی با یک نویسندگان همکاری می کنند و برای کارهای بعدی‌شان به سراغ نویسندگان دیگری می رود چرا که بحث کیفی اهمیتی ندارد و اگر یک نویسنده مطرح شود می‌تواند خواستار حق و حقوقش باشد پس وقتی قرار است حق و حقوق نویسنده داده شود تهیه‌کننده به سراغ شخص دیگری می‌رود. اگرخانه سینما از حقوق نویسندگان دفاع کند و تهیه کنندگان را ملزم به اجرایی کردن قراردادها با نرخ مصوب کند اتفاقات خوبی رخ می دهد اما تا الان این انسجام وسازمان دهی اتفاق نیفتاده است.

کایدان در پایان درباره تفاوت قیمت فیلنامه‌هایی که برای آثار به اصطلاح جشنواره‌ای نوشته می‌شود با دیگر آثار، گفت: من برای جشنواره هم نوشتم و رقمش تفاوتی نداشته است گمان هم نمی‌کنم برای بقیه دوستان هم فرقی داشته باشد. ممکن است کاری باشد که زمان محدودی بخواهد نوشته شود و نویسنده مجبور باشد یک یا دو ماه شبانه روز بر روی آن پروژه تمرکز کند و کارهای دیگرش را رد کند و بگوید فلان مبلغ را برای دستمزد می‌خواهم اما برای جشنواره من چنین موردی سراغ ندارم که قیمت با توجه به این مسأله تغییر کند و در واقع زیاد شود.


شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 15 شهریور 1398 ، کدخبر:887217 www.borna.news،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین