پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۶۸۳
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۴
مهران مهام، تهیه‌کننده تلویزیون، در مورد نرخ‌های مصوب فیلمنامه‌نویسی از سوی شورای نویسندگان گفت: نویسندگان طبقه‌بندی دارند و عوامل متعددی وجود دارد که نشان دهنده درستی یا غلطی نرخ‌ها آنهاست. متاسفانه نویسندگان ما 4 یا 5 پروژه همزمان به دست می‌گیرند که خوب طبیعی است کیفیت کارها پائین می‌آید. برای مثال حدود دو سال پیش نویسنده‌ای با نرخ بسیار خوبی برای من درحال نگارش فیلمنامه‌ای بود اما مدتی کار من را عقب انداخت که متوجه شدم برای جایی دیگر هم کار می‌کند.

شعارسال: در گزارشی همراه با تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون نحوه و میزان دستمزد نویسندگان سینمایی و تلویزیونی را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه حاصل را از نظر می‌گذرانید.

مهران مهام، تهیه‌کننده تلویزیون،  در مورد نرخ‌های مصوب فیلمنامه‌نویسی از سوی شورای نویسندگان گفت: نویسندگان طبقه‌بندی دارند و عوامل متعددی وجود دارد که نشان دهنده درستی یا غلطی نرخ‌ها آنهاست. متاسفانه نویسندگان ما 4 یا 5 پروژه همزمان به دست می‌گیرند که خوب طبیعی است کیفیت کارها پائین می‌آید. برای مثال حدود دو سال پیش نویسنده‌ای با نرخ بسیار خوبی برای من درحال نگارش فیلمنامه‌ای بود اما مدتی کار من را عقب انداخت که متوجه شدم برای جایی دیگر هم کار می‌کند.

وی ادامه داد: قانون و تصویب نرخ خوب است اما چگونه می‌شود متوجه شد با نرخی که تصویب شده، نویسنده تمام و کمال فکر و خودش در اختیار تو و کارت قرار می دهد و مجبور نیست چندجای دیگر هم کار کند. متاسفانه افت شدید کیفیت بیشتر از جانب نویسندگان ایجاد می شود. زمانی که گرانی بیداد می‌کند نویسنده مجبور می‌شود برای چندین پروژه کار کند و در نتیجه کارهایی با کیفیت پائین ارائه دهد.

نویسندگان همزمان 5 کار ننویسند!

مهران مهام با اشاره به کار کردن نویسندگان در پروژه های همزمان بیان داشت: باید سازمانی وجود داشته باشد تا بر کم کاری نویسندگان نظارت کند. اگر نظارت درست وجود نداشته باشد هر نویسنده برای چند تهیه‌کننده کار می‌کند تا پول بیشتری بگیرد. برای مثال نویسنده‌ای اسم کاراکتر فیلمنامه دیگری را در فیلمنامه من آورده بود چون حواسش نبود و برای چند نفر کار می کرد. نویسنده‌ای که فکرش چندین جا باشد و چندین فیلمنامه همزمان بنویسد به درد تهیه کننده ای نمی خورد.

این تهیه‌کننده در پایان اظهار داشت: معتقد هستم هر چقدر به نویسنده دستمزد دهیم کم است. منتهی نویسنده هم باید هنگام نگارش یک فیلمنامه تمام حواسش را به آن بدهد.

افزایش دستمزد فیلمنامه نویس ها باعث پیشرفت فیلمنامه نویسی می شود

مرتضی فاطمی اظهار داشت: در هر پروژه‌ای کمترین دستمزد برای فیلمنامه نویسان در نظر گرفته می شود البته این صحبت من در مقایسه با رقم دستمزد دیگر عوامل است به خصوص دستمزدهایی که به بازیگران تعلق می‌گیرد. هر اندازه ای از نویسندگان حمایت شود اتفاق خوب و مبارکی است به شرطی که نویسندگان ما نیز آثار خوبی خلق کنند و برای پرداختن به سوژه سریال یا فیلم سینمایی پژوهش های کافی و تحقیقات لازم را انجام دهند.

فاطمی خاطرنشان کرد: این اقدام‌ها مشروط به این است که نویسنده مدت زمان زیادی زندگی و عمرش را پای یک اثر بگذارد و بعد از آن متوجه خواهیم شد این ارقام و اعدادی که در نگاه اول شاید عجیب و غریب هم نشان دهد عدد و رقم عجیبی نیست چون همه ما می‌دانیم که هر نویسنده و هنرمندی چشمه جوشانی دارد و تا زمانی فوران می کند و بعد از آن خشک می شود.

وی افزود: هر نویسنده باید بهترین آثارش را در همان دوره خلق کند و در غیر این صورت به تکرار و کپی کاری می‌افتد و در بدترین حالت به استفاده از ایده و آثار دیگران می‌پردازد. اگر کسی کار درست وحرفه‌ای انجام دهد این اعداد وارقام هرچه بیشتر شود به اعتلای آن اثر نمایشی کمک می‌کند.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: بخشی از تولیدات سینمایی ما مرتبط به جشنواره فجر است. اتفاقاً آثاری که در جشنواره فجر شرکت می کنند عمدتا فیلمنامه های گرانی ندارند اصطلاحاً جشنواره‌ای هستند، قیمت بالای فیلمنامه های ما عمدتا برای کارهای طنز و پرفروش است. اگر شما نگاه کنید دستمزد سینمای طنز ما به دو دوره قبل و بعد از پیمان قاسم خانی تقسیم می‌شود.

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «هوش سیاه 2» اظهار داشت: مسأله مهمتر آن این است که تعداد فیلمنامه‌نویس‌های موفق ما که آثارشان پرفروش می‌شود در این سال‌ها کم بوده و نسبت فیلمنامه‌نویس‌های موفق ما به نسبت فیلمنامه‌نویس‌های ضعیف یا متوسط ما کمتر است. این باعث می شود اگر فیلمنامه‌نویس خوبی بدرخشد یک یا دو فیلمنامه خوب داشته باشد هم رقمش بالا رود چون مراجعه به وی زیاد می‌شود و هرچقدر عرضه کم و تقاضا زیاد باشد قیمت هم افزایش پیدا می‌کند.

فاطمی خاطرنشان کرد: اگر سعی کنیم به نحوی کار کنیم که تعداد افراد موفق در این حوزه بیشتر شود که بخشی از آن وظیفه تهیه‌کنندگان است و لازم است که تهیه‌کننده‌ها به فیلمنامه‌نویسان جوان و تازه‌کار نیز اعتماد کنند می توان به یک متن نویسنده جوان با یک دستمزد منطقی اعتماد کرد اما متاسفانه چون بسیاری متن را نمی فهمند یا خوب و دقیق نمی‌خوانند فقط بر اساس اسامی نویسندگان نظر می‌دهد و اسم هایی که احتمال موفقیت آنها بیشتر است در هر رقابتی موفق هستند.

وی افزود: قطعاً اگر مقداری جسارت داشته باشیم خودمانم می‌توانیم کمک کنیم تعداد افراد موفق در این حوزه و ستاره‌هایی که می‌آیند بیشتر شود و دستمزدها وقتی تعداد افراد بیشتر باشد بالاتر هم می‌رود.

کاش برای بازنویسی هم قیمتی مشخص می شد!

منوچهر محمدی، تهیه‌کننده سینما اظهار داشت: نرخ‌های اعلام شده در مورد فیلمنامه‌های سینمایی، سریال‌ها و نمایش خانگی ارقام منطقی و منصفانه‌ای است اما این مسأله نباید فراموش شود که این کفِ قیمت‌های تعیین شده و فیلمنامه وابسته به میزان زحمت کار و پژوهشی که مورد نیازش است قیمت‌هایش دچار تغییر می‌شود و از طرفی عواملی همچون سابقه نویسنده و کیفیت فیلمنامه و درمجموع درجه کیفی اش در هر ژانری که نوشته شود نرخ های اعلام شده را دچار تغییرات اساسی می کند

محمدی خاطرنشان کرد: کاش انجمن فیلمنامه نویسان نرخی هم برای بازنویسی اعلام می کردند. در صنعت فیلمسازی دنیا مرسوم است که ایده ارزش مادی خودش را دارد، طرح ارزش مادی جداگانه و بعد از نگارش فیلمنامه آن هم یک ارزشی مخصوص به خود را دارا است و تخصصی در سینمای جهان وجود دارد به اسم دیالوگ نویسی آن هم ارزش مادی جداگانه ای برایش در نظر می گیرند و طبیعتا بازنویسی فیلمنامه هم می‌تواند ارزشی متفاوت داشته باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه هزینه تولیدات سینمایی به صورت افسار گسیخته‌ای در حال افزایش است بهتر است که دوستان کف قیمت حوزه‌های دیگر کاری را هم در عرصه‌های گوناگون مشخص کنند تا از این سردرگمی و بلاتکلیفی و بعضا شبهاتی که راجع به قیمت تمام شده یک فیلم وجود دارد خارج شویم.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: وقتی محدودیت زمانی وجود داشته باشد قیمت هم دچار تغییر خواهد شد و یا اگر تعهد به تحویل کار زودتر از موعد داده باشید و یا حتی دیرتر از زمان مشخص کار تحویل داده شود طبیعتا قیمت ها متفاوت خواهد بود.

ممکن است تهیه کنندهای فیلمنامه‌ای را به کارگردان صاحب نامی برای ساخت بسپارد آن زمان فیلمنامه‌نویس حتی به دریافت دستمزد پایین‌تر از نرخ مصوب هم رضایت می‌دهد تا آن کارگردان صاحب نام فیلمنامه‌اش را بسازد و برایش اعتبار و امتیاز به همراه بیاورد چون کارگردان هم به ارزش بصری و محتوایی کار می‌افزاید. فیلم‌ها شرایط و مختصات مخصوص به خودشان را دارند و نمی‌شود برای همه یک تصمیم گرفت.


شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار:16  شهریور 1398 ، کدخبر:www.borna.news ، 894252 

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین