پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۱۴۱
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۲
سه محله بندرجاسک با قدمت نزدیک به صدسال از زمان شکل‌گیری بیش از هر زمانی در وضعیتی نامطلوب به سر می برد به نحوی که بسیاری از کوچه‌های این محلات ماشین‌رو نیست.

شعارسال: سه محله بندرجاسک با قدمت نزدیک به صدسال از زمان شکل‌گیری بیش از هر زمانی در وضعیتی نامطلوب به سر می برد به نحوی که بسیاری از کوچه‌های این محلات ماشین‌رو نیست.

این بندر تاریخی و شرقی ساحل جنوبی ایران که یکی از استراتژیک ترین بنادر کشور است با دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد از دیر زمان مورد توجه و نگاه بیگانگان در تمامی ابعاد بوده که وجود ساختمان‌های تلگراف‌خانه انگلیسی‌ها نشان از وجود این مدعا است.

در سده‌های اخیر با شکل‌گیری و استقرار رونق و تجارت در جاسک محلات قدیمی بدون تابعیت از استانداردهای شهرسازی و کارشناسی‌ شکل گرفته و در خود دچار توسعه نامتوازنی شده است که منتج به تشکیل بخش‌هایی با کوچه‌های تنگ و باریک و ساختمان‌های ناایمن شده به نحوی که امروز کوچه‌های متعددی در برخی از این محلات ماشین‌رو نیستند که این امر به ویژه در زمان‌های بحران تهدیدی بالقوه به شمار می‌رود.

مسلم ارجمند یکی از ساکنین محله سرریگ می‌گوید: این محله مشکلات زیادی دارد که می‌توان گفت خدمات شهری چندانی به این محله نمی‌رسد و ماجرای گرفتاری ما در این محله آنجاست که اگر اتفاقی یا بحرانی مانند آتش‌سوزی در این محلات رخ دهد، راه ورود برای امداد و نجات و ماشین های مربوطه وجود ندارد که این اتفاقات تلخ چندین بار تکرار شده است.

جمال جلالی که خود را یکی از فعالان اجتماعی معرفی می‌کند نیز می‌گوید: پیگیری‌های ما تاکنون بی‌سرانجام بوده است و تنها برخی از مدیران شهرسازی برای ساخت این محله و خارج کردن از بن‌بست وعده داده‌اند و جای تاسف است که این محلات فاقد فضای ورزشی و فضای سبز استاندارد است.

محمد افغان‌زهی یکی دیگر از ساکنان محله سرکله می‌گوید: تمام کوچه‌ها و معابر این محله خاکی است و هیچ عزمی برای آسفالته کردن وجود ندارد کما اینکه تمام زندگی ما پر از گرد و خاک شده است.

حسین روشنی نایب رئیس شورای اسلامی شهر جاسک با قبول این چالش‌ها و مشکلات در این محلات گفت: برطرف کردن این معضلات توسط شورای شهر و شهرداری جاسک در یک برهه زمانی امکان‌پذیر نیست بلکه حمایت و توجه دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی را می‌طلبد ما نیز اقداماتی در زمان خود برای رسیدگی به این وضعیت انجام داده‌ایم و در این راستا به اتفاق ستاد بازآفرینی شهر جاسک با همراهی و همکاری اداره کل مسکن و شهرسازی و فرمانداری جاسک چندین بار در این راستا مشکلات را بررسی کرده‌ایم که حتی منجر به تعیین پیمانکار مربوطه برای ساخت کوچه و معابر این محلات شده است.

وی گفت: با توجه به اجرای این طرح یقینا تعدادی از منازل افراد در طرح ساخت کوچه و معابر قرار می گرفت که به‌خاطر مبحث اراضی معوض برای ساکنان این منازل در کار گره به‌وجود آمد که در پیگیری‌های بعدی و اکنون امیدواریم اداره کل مسکن و شهرسازی پای کار بیاید و مشکل این سه محله که جمعیتی نزدیک به هفت هزار نفر در آن‌ها زندگی می‌کنند برطرف شود.

روشنی اظهار داشت: همه باید با جدیت تلاش کنیم تا مشکلات بافت فرسوده جاسک را به سرانجام برسانیم که در صورت یک اتفاق مانند زلزله ممکن است به مسئله‌ای تلخ برای‌مان تبدیل شود.

وی با بیان اینکه رطوبت عامل فرسودگی ساختمان‌ها و تاسیسات در جاسک و کاهش عمر سازه‌ها است گفت: وضعیت مقاومت منازل در محلات بافت‌های فرسوده بسیار پایین است و بیم آن می‌رود که برخی از این ساختمان‌ها با اندک زمین لرزه‌ای از هم بپاشند.

اگر چه این روزها نام توسعه سواحل مکران در کشور بسیار سرزبان‌ها افتاده است و از توسعه شتابان جاسک خبر می‌دهند اما جا دارد در گام نخست و لابلای هیاهوی توسعه سواحل مکران نیم نگاهی نیز به محلات قدیمی جاسک انداخته شود.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری تسنیم ،تاریخ انتشار: 23 شهریور1398،کدخبر:2095218 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین