پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۶۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
رئیس دفتر وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت ایران سرزمینی پهناور با قدرتی بزرگ است که از قرنها پیش بوده و خواهد ماند و ما باید بپذیریم که این کشور قدرتی مهم در منطقه است و باید به رسمیت شناخته شود.
شعار سال: رئیس دفتر وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت ایران سرزمینی پهناور با قدرتی بزرگ است که از قرنها پیش بوده و خواهد ماند و ما باید بپذیریم که این کشور قدرتی مهم در منطقه است و باید به رسمیت شناخته شود.

"لری ویلکرسون" روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا با اشاره به برکناری "جان بولتون" از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید افزود: از خطر جنگ آمریکا با ایران کاسته شده است و رئیس جمهور آمریکا در یک سال باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری این کشور، می خواهد به هر قیمتی که شده است با ایران به توافق برسد.

وی تصریح کرد: ترامپ باید در برابر ن سعودی و اسراییل بایستد و به آنها بگوید "دهانتان را ببندید". باید به بن سلمان و نتانیاهو بگوید "بس است، خفه شوید".

این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا افزود: واقعیت این است که ایران سرزمینی پهناور، با جمعیت زیاد و قدرتی بزرگ است که قرن های بسیاری در این نقطه از جهان وجود داشته و در این منطقه باقی خواهد ماند. برعکس آن عربستان سعودی، امارت و در واقع هیچ کدام از کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) عمق و ریشه های تاریخی ایران را ندارند. واقعا نمی توان از جایگاه ایران چشم پوشید.

سرهنگ ویلکرسون تاکید کرد: ما باید این جایگاه ایران را به رسمیت بشناسیم. من نمی گویم دوست و رفیق نزدیک بشویم اما باید بپذیریم که ایران، قدرتی اساسی در منطقه است که باید به رسمیت شناخته شود.

برکناری بولتون

ایرنا از ویلکرسون که سابقه همکاری با "جان بولتون" را دارد، پرسید که برکناری بولتون از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید را چگونه ارزیابی می کند و سیاست "فشار حداکثری" علیه ایران به چه سمت و سویی خواهد رفت؟

رئیس دفتر کالین پاول پاسخ داد: با برکناری "جان" (بولتون) از نگرانی من از احتمال برخورد نظامی میان دو کشور بسیار کاسته شده است. او پس از اینکه رئیس جمهوری ترامپ از واکنش نظامی به سرنگون کردن پهپاد آمریکایی خودداری کرد، آشفته و به شکل فزاینده‌ای منزوی شد. من در واقع در آن مرحله احساس کردم که از خطر درگیری نظامی کاشته شده است.

ویلکرسون تصریح کرد: تصمیم ترامپ برای برکناری بولتون نتیجه دیدگاه‌های وی درباره مذاکرات با ایران، کره شمالی و طالبان بود.

ترامپ نیازمند یک توافق است

رئیس دفتر پیشین "کالین پاول" ادامه "فشار حداکثری" آمریکا و تروریسم اقتصادی علیه ایران را بخشی از تاکتیک مذاکراتی آمریکا در برابر ایران دانست و گفت: "برایان هوک" و "مایک پمپئو" از سیاست فشار حداکثری طرفداری می کنند و خواستار ادامه آن هستند. زیرا آنها این سیاست را بهترین ابزار برای مذاکرات احتمالی با ایران می دانند.

وی گفت: ترامپ برای توافق با ایران دست و پا می زند زیرا او می خواهد دوباره انتخاب شود. او دنبال یک توافق دیپلماتیک با کیم جونگ اون یا ایرانی هاست.

ویلکرسون افزود: تفاوت بزرگی میان مذاکرات دوران اوباما با مذاکرات احتمالی با ترامپ وجود نخواهد داشت اما نکته اینجاست که ترامپ به پایگاه داخلی خود اعلام خواهد کرد که مذاکره کرده و توانسته است که به توافقی بهتر دست یابد.

چرخش احتمالی ترامپ

سرهنگ ویلکرسون رویکرد ترامپ به ایران را با رویکرد "ریچارد نیکسون" رئیس جمهوری اسبق آمریکا به چین مقایسه کرد و گفت: وضعیت می تواند شبیه زمانی باشد که نیکسون و وزیر خارجه اش "هنری کیسینجر" به چین رفتند. نیکسون تا مغز استخوان تندرو، ضد چین و شوروی و ضد کمونیست بود. ناگهان وی از پکن سردرآورد و تنش زدایی میان دو کشور عملی شد.

وی ادامه داد: با وجود رئیس جمهوری همچون ترامپ که یک شبه چرخش های 180 درجه ای دارد، تکرار چنین سناریویی دور از ذهن نخواهد بود. او هم خیلی تندرو و دست راستی است.

برداشتن فوری تحریم ها

ایرنا پرسید با توجه به غیرقابل اعتماد بودن ترامپ، چرا باید ایران با او مذاکره کند؟

ویلکرسون پاسخ داد: اینکه چرا باید روحانی مذاکره کند، من فکر می کنم دلیل آن کاهش قابل توجه تحریم ها باشد. تحریم ها بسیار بد و ناگوار هستند. برداشتن آنها همیشه از وضع کردن آنها، دشوارتر است.

این دیپلمات سابق آمریکایی تصریح کرد: اما من فکر می کنم با وجود ترامپ و وزیر خزانه داری وی، تحریم های ضد ایرانی با سرعت نسبتا بالایی برداشته خواهند شد. از این منظر من فکر می کنم این موضوع می تواند انگیزه ای برای رهبران ایران  برای گفت‌وگو باشد.

نیاز ترامپ به توافق با ایران

ویلکرسون در پاسخ به اینکه ترامپ به  دنبال چیست چرا که او همیشه از "توافق بهتر" با ایران سخن می گوید، اظهار کرد: توافق بهتر از نظر ترامپ، یعنی اینکه یک توافقی کرده باشد. همین!

وی توضیح داد: اگر او بتواند که به حداکثر خواسته‌هایش در توافق برسد، این خواسته‌ها شامل محدود کردن برنامه موشکی بالستیک ایران و کاهش جدی پشتیبانی ایران از گروه هایی همچون حزب الله لبنان یا حوثی ها و همین طور کاهش حضور ایران در سوریه خواهد بود. ظاهرا این ها مواردی است که ترامپ انتظار دارد.

رئیس دفتر وزیر خارجه اسبق آمریکا افزود: اما ترامپ احمق نیست که فکر کند به همه اینها در توافق با ایران خواهد رسید. به نظرم حداقل‌هایی در این موارد هم، ترامپ را راضی خواهد کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ اننتشار: 27 شهریور 1398، کدخبر: 83476852 ، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
0
0
یواش یواش دیگه دارن قدرت ایران و باور میکنن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
0
0
ایران قلب خاورمیانه است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین