پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۵۰۲۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۴
معاون فنی اداره‌کل محیط زیست آذربایجان‌شرقی با اشاره به اولویت حفظ امنیت و سلامت مردم در مسایل زیست محیطی اعلام کرد: مجوز لازم برای دفع «گرگاس» در استان صادر شد.

شعارسال: اواخر شهریور ماه امسال خبری مبنی بر حمله گرگ به مردم روستاهای «چشمه کنان» و «غلمانسرای» شهر تسوج، از توابع شهرستان شبستر، و مجروح شدن چند در اثر وقوع این اتفاق، در رسانه های آذربایجان شرقی منتشر و بعد مشخص شد که این حیوان نه گرگ، بلکه گرگاس بوده است.

«میرمحسن حسینی قمی» روز سه شنبه با یادآوری حمله گرگاس در شهرستان شبستر، در خصوص حضور گوشتخواران مهاجم به خصوص گرگ در محیط های انسانی، اظهار داشت: گرگ بر اساس غریزه به محیط های انسانی وارد نمی شود.

وی ادامه داد: وقتی گرگ وارد محیط انسانی شود و خسارت بزند، در این صورت این حیوان مشکوک به بیماری هاری می باشد که با هماهنگی های لازم با اداره کل دامپزشکی، آزمایش هاری و اقدامات پیمایشی و در صورت نیاز واکسیناسیون در منطقه انجام می شود.

قمی گفت: با توجه به گزارشات دریافتی مبنی بر حمله گرگ به مردم در شهر تسوج در روزهای گذشته، بررسی های انجام شده نشان داد که رفتار حیوان حمله کننده شبیه گرگ عادی و یا حتی گرگ هار نیست.

وی اظهار داشت: همچنین بررسی فیلم برداشته شده توسط یکی از اهالی از این حیوان، نشان داد که رفتار آن شبیه گرگاس است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست آذربایجان‌شرقی افزود: گرگاس حیوان بسیار خطرناکی است که تهدید بزرگی برای تنوع زیستی محسوب می شود و ذخایر ژنتیکی را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی اضافه کرد: این حیوان که از آمیزش سگ و گرگ متولد می شود، چون ارزش ژنتیکی ندارد و تهدیدی برای جوامع انسانی است، مجوز دفع آن از سوی سازمان محیط زیست صادر شده است.

قمی ادامه داد: در این راستا اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ۲ فقره مجوز اتلاف گرگاس صادر کرده که براساس آن ۳ نفر از روستای چشمه کنان و ۲ نفر نیز از روستای غلمانسرای شهر تسوج می توانند در هر جا که این حیوان را مشاهده کنند، نسبت به دفع آن اقدام کنند.

وی گفت: سال گذشته نیز در شهرستان های تبریز و کلیبر، گرگاس دیده شده بود.

در همین حال بخشدار تسوج نیز در این باره گفت: حدود ۱۰ روز قبل چند قلاده گرگاس در روستاهای چشمه کنان و غلمانسرای شهرستان تسوج مشاهده شد که با حمله به افراد در دل مردم ایجاد رعب و وحشت کرده و به همین دلیل همه نهادهای مسوول برای مقابله با بروز خطرات احتمالی، در حالت آماده باش قرار گرفتند.

ناصر نادری افزود: با پیگیری‌های مکرر، مشخص شد این حیوان گرگاس بوده و احتمالا از مناطق اطراف وارد شده است؛ البته این حویان تاکنون به صورت دسته جمعی دیده نشده‌ است.

وی ادامه داد: چند قلاده از این گرگاس‌ها تاکنون به شکل منفرد، هشت نفر را زخمی کرده اند که زخمی ها با اورژانس به بیمارستان شهرستان سلماس اعزام شده اند؛ ۲ دو نفر از مجروحین این حادثه زن و بقیه مرد بوده اند که خوشبختانه معالجه شده و مشکلی خاصی برایشان پیش نیامده است.

گُرگاس‌ ترکیبی از سگ و گرگ است، این حیوان جسارت گرگ و هوش سگ را دارد و از همین رو برای انسان و دیگر جانداران به‌ویژه حیوانات اهلی و گله‌های دام بسیار خطرناک است.

این حیوان از گرگ جسورتر و از سگ باهوش‌تر است و بر خلاف گرگ، از انسان نمی‌هراسد و در شرایط عادی دشمنی در طبیعت ندارد، همچنین سگ‌های گله به علت مشترکات زیادی که با این حیوان دارند نسبت به آن حساسیت چندانی نشان نمی‌دهند از این رو به راحتی به انسان و گله حمله می‌کنند.

به وجود آمدن گرگاس‌ها نتیجه رها کردن توله سگ‌های ماده در طبیعت است؛ در گذشته این توله‌ها را می‌کشتند اما بعدها با هدف آزار نرساندن به آنها از کشتن این توله‌ها خودداری شد و آنها را در طبیعت رها کردند، این توله‌ها پس از هشت ماهگی به بلوغ می‌رسند و با پیوستن به خانواده گرگ‌ها در هر دوره زادآوری ۱۶ گرگاس یعنی بیش از ۱.۵ برابر زاد و ولد گرگ‌ها توله‌زایی می‌کنند.

به اعتقاد کارشناسان، گرگ‌ها فقط در شرایط فشار بیش از حد گرسنگی آن هم در زمستان به انسان حمله می‌کنند اما امکان حمله گرگاس‌ها به انسان در هر فصلی وجود دارد، این جسارت گرگاس‌ها موجب کاهش ترس گرگ‌ها از انسان‌ها نیز شده است. گرگاس برخلاف گرگ از بدو تولد دارای حالت درندگی است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت حکیم مهر ، تاریخ انتشار:2مهر1398 ، کدخبر: 52187: hakimemehr.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین