پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۷۱۰
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه اعلام کرد که به دنبال انتشار گزارش در رابطه با وجود گرگاس‌ها در طاق‌بستان، کمیته‌ای به منظور ساماندهی این حیوانات تشکیل شد.وی با تاکید بر اینکه بر اساس دستور العمل قانونی سازمان جهانی محیط زیست گرگاس ها باید معدوم شوند، گفت: یک بار برای گرفتن این حیوانات اقدام به تله گذاری شد اما آنها حیوانات با هوشی هستند و به راحتی به دام نمی افتند.

شعار سال:«فرشاد فتاحی» روز سه‌شنبه در نشستی خبری که در اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه به مناسبت روز ملی هوای پاک (۲۹ دی ماه) برگزار شد، اعلام کرد: گرگاس‌ها در طبیعت گونه‌ای مهاجم شناخته می‌شوند که برای انسان‌ها و حیات وحش مخرب هستند.
 
وی افزود: به دنبال انتشار گزارشی در رابطه با وجود گله های گرگاس در کوه طاق‌بستان در خبرگزاری ایرنا، کمیته ساماندهی آنها زیر مجموعه کمیته ساماندهی سگ های ولگرد در فرمانداری کرمانشاه تشکیل شد.
 
معاون اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه افزود: ریاست این کمیته را فرماندار کرمانشاه بر عهده دارد و نمایندگانی از بهداشت، محیط زیست، شهرداری، نیروی انتظامی و ارتش نیز در آن حضور دارند.
 
گرگاس‌ها دم به تله نمی دهند
 
فتاحی با تاکید بر اینکه بر اساس دستور العمل قانونی سازمان جهانی محیط زیست گرگاس ها باید معدوم شوند، گفت: یک بار برای گرفتن این حیوانات اقدام به تله گذاری شد اما آنها حیوانات با هوشی هستند و به راحتی به دام نمی افتند.
 
وی توضیح داد: با توجه به آسیب هایی که گرگاس ها برای محیط زیست دارند نباید در رابطه با آنها احساسی تصمیم گرفت؛ مقابله نکردن با این گونه به معنی در خطر انداختن حیات وحش و انسان ها است.
 
با توجه به آسیب هایی که گرگاس ها برای محیط زیست دارند نباید در رابطه با آنها احساسی تصمیم گرفت؛ مقابله نکردن با این گونه به معنی در خطر انداختن حیاط وحش و انسان ها است.
 
معاون اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به آمار بالای تکثیر این حیوان به نسبت گرگ‌ها گفت: گرگاس ها در طبیعت را می توانیم به ویروس کرونا در جامعه انسانی توصیف کنیم؛ اگر بتوان با کرونا کنار آمد قطعا می توان در طبیعت نیز با گرگاس ها کنار آمد.
 
خبرگزاری ایرنا چهارم دی ماه گزارشی تحت عنوان «گله بی اصالت» در رابطه با وجود گله های بزرگ گرگاس در ارتفاعات شمال شهر کرمانشاه منتشر کرد که بازخورد بسیاری در کشور داشت.
 
غالب اعضای این گله را گرگاس‌ها (گرگ‌های هیبریدی) نژادی که از آمیزش سگ و گرگ به وجود می‌آید، تشکیل می‌دهند اما در میان آنها سگ‌های وحشی نیز دیده می‌شوند.
 
این گله که حدود ۲۰ عضو دارد معمولا در بخش غربی ارتفاعات طاق‌بستان و مسیر صعود به قله «فرخشاد» سکونت دارند و گاه برای تهیه غذا به بخش‌های پایینی کوه و پارک کوهستان نیز می‌آیند.
 
کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست معتقدند سگ‌های ولگرد و رهاسازی گونه‌ایی از سگ‌های اهلی همچون «ژرمن شپرد» و «هاسکی» توسط صاحبانشان در طبیعت، می‌تواند ریشه ایجاد گله بی اصالت از درندگان در طاق‌بستان باشد.
 
تهدید انسان
 
«امیر حسین کاظمی» کارشناس حفاظت محیط زیست، گرگاس ها را تهدیدی برای انسان‌ها دانست و گفت: این جانور درنده برای رفع گرسنگی اگر به دام و طیور دسترسی پیدا نکند برای شکار به انسان بویژه کودکان حمله خواهد کرد.
 
او با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید به این حیوان اعتماد کرد، افزود: گرگ ها بطور غریزی و معمول از انسان دوری می‌کند اما گرگاس‌ها خطرناک تر از سگ و گرگ هستند و بی هیچ ترسی انسان را شکار می‌بینند.
 
تهدید حیات وحش
 
گرگاس‌ها علاوه بر انسان‌ها، تهدیدی برای حیات وحش نیز محسوب می‌شوند؛ آنها نه تنها با شکار باعث کاهش جمعیت جوندگان، گیاه خواران و پرندگان می‌شوند، بلکه به دلیل رقابت غذایی تهدیدی برای حیوانات گوشت خواران نیز هستند.
 
تاکنون بارها مواردی از آسیب گرگاس‌ به گونه های در معرض انقراض همچون یوزپلنگ و پلنگ‌های ایرانی در مناطق مختلف کشور نیز گزارش شده است؛ به عنوان مثال آنطور که مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفته است، گرگاس مهمترین آفت برای زاد ولد گونه نادر یوزهای ایرانی و آهوها در طبیع جاجرم هستند.
 
همچنین کارشناسان محیط زیست این گونه را تهدیدی جدی برای ذخایر ژنتیکی و از عوامل نابودی جمعیت گرگ‌ها می‌دانند.
 
«میرمحسن حسینی‌قمی» یک کارشناس حفاظت محیط زیست در این رابطه به خبرنگار ایرنا، گفت: گرگاس‌ها در صورت ورود به گله گرگ‌ها با آنها جفتگیری می‌کنند و به مرور باعث کم شدن جمعیت گرگ‌ها و افزایش گله های بی اصالت می‌شوند این گونه هیچ ارزش ژنتیکی ندارد و ذخایر ژنتیکی گرگ‌ها را نیز به شدت تهدید می‌کند.
 
تاکنون موارد متعددی از حمله گرگاس‌ها به انسان در مناطق مختلف ایران گزارش شده است از این رو با توجه به وجود گله بزرگی از این گونه در کنار شهر کرمانشاه حمله آنها به انسان ها دور از انتظار نیست.
 
 
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر ، تاریخ انتشار:29  دی 1400، کدخبر: ، www.hakimemehr.ir/68167

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین