پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۵۱۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۲
حسن برزیده با بیان این موضوع که بسیاری از فیلمسازان جوان امروز علاقه‌مند به ساخت فیلم در حوزه دفاع مقدس هستند تأکید کرد که باید در این حوزه حرف‌های جدیدی زده شود.

شعارسال: حسن برزیده، کارگردان سینما و تلویزیون، در ارتباط با کمبود تولیدات سینمایی در حوزه دفاع مقدس در ایران گفت: دلایل زیادی مطرح است و یکی از این دلایل نبود اراده از سوی تهیه کنندگان در دو بخش خصوصی و دولتی است البته تاحدی مورد پذیرش است که تمایلی به تولید اینگونه فیلم‌ها نداشته باشند اما تعجب من از نهادهایی است که موظف هستند در این زمینه کار کنند و بودجه به خصوصی در این‌باره به آنها تعلق گرفته ولی فعالیتی نمی‌کنند.

برزیده تصریح کرد: تولید فیلم های دفاع مقدس پرهزینه و دشوار است و نیازمند امکانات ویژه همانند تانک، توپ، اسلحه و.... است و گذشت زمان باعث تبدیل شدن آن دوران به یک دوره تاریخی شده و بازسازی هایی نیازمند است که آنها هم هزینه گزاف و وقت طولانی لازم دارند و برخی دیگر هم که تقریبا امکان پذیر نیست. از طرفی شرایط اکران نامناسب و میزان فروش پایین برای اینگونه فیلم‌ها علت دیگر عدم تمایل تهیه کنندگان است.

این کارگردان در ادامه گفت: متاسفانه این روزها ذائقه مردم درحال تغییر است و زمان زیادی از دوران جنگ گذشته و شرایط عمومی جامعه مسائل جدیدی را مطرح کرده و افت کیفیت تولیدات سینمایی باعث شده مخاطبان همیشه به دنبال تماشای یک اثر ضعیف و شعارگونه باشند نه فیلمی که تماشاگر بتواند با آن ارتباط برقرار کند. مخاطبان امروز بیش از هر چیز به این مسأله اهمیت می‌دهند که از دیدن یک فیلم لذت ببرند.

وی در ادامه افزود: بنیاد سینمایی فارابی بخشی از بودجه اش را تصمیم داشت به تولید فیلم های گوناگون کمک کند به همین علت مبالغ ناچیزی را به آنها اختصاص می داد. برای مثال فیلمی هزینه ساختش 700 میلیون تومان بود بنیاد فارابی 400 میلیون از هزینه تولید را به آنها کمک میکرد. این مبلغ برای فیلم هایی که ژانر اجتماعی بودند و تولیدشان بدین گونه بود که در زمان کوتاه تری فیلمبرداری تمام میشد با همان مبلغ کم میتوانستند فیلمی را بسازند اما سینمای دفاع مقدس به دلیل شرایط ویژه ای که داراست متاسفانه هزینه و زمان بیشتری برای تولیدش باید صرف شود و از این امکان محدود هم محروم میشدند. امروزه احساس می‌کنم به علت شرایط تولید و اکران فیلم‌های ژانر دفاع مقدس نهادهای دولتی هم به دنبال سود دهی و بازگشت سرمایه شان هستند و شاید تمایلات شخصی مسئولان اینگونه است که علاقه‌ای به تولیدات در زمینه جنگ ندارند.

وی در ادامه اظهار داشت: به عقیده من فیلمسازان به‌رغم سختی‌هایی که در زمینه ساخت اینگونه فیلم‌ها وجود دارد که گاهی اوقات پای جان عوامل در تولید یک اثر جنگی در میان است و تولید یک فیلم حتی می‌تواند کشته بدهد که البته تولیدات جنگی در تمام دنیا اینگونه خطرات را به همراه دارد، برخی افراد حتی حاضرند از جان‌شان بگذرند تا در این ژانر فعالیت کنند متاسفانه بخشی که باید حمایت گر باشد وجود ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «مزارشریف» خاطرنشان کرد: جنگی که ما داشتیم بسیار ویژه بود و اتفاقاتی که در این جنگ رخ داد و مضامین که مطرح شده و اتفاقاتی که روایت کرده‌اند دیگر نباید تکرار شود و برای نسل امروز باید موضوعات جدید در دفاع مقدس را پیدا و روایت کرد. از راهکارهایی که می‌تواند آشتی دهنده سینمای دفاع مقدس و مخاطب باشد این است که فیلمسازان ما به سراغ سوژه‌هایی که حرف جدیدی برای مخاطب داشته باشند برود.

وی افزود: پرداختن به انسان به عنوان یک موجود پیچیده کار به شدت جذابی است، حال اگر این انسان در موقعیت ویژه ای همانند جنگ قرار گیرد با این اتفاقات عجیبی که عده‌ای در جنگ کشته می‌شوند، دست و پای‌شان قطع می‌شود یا تحولات روحی که در افراد به وجود می‌آید در موقعیت قرار گرفتن یک موجود پیچیده در یک شرایط و جغرافیا پیچیده‌تر می‌تواند اثر دراماتیک جذابی را تولید کند.

برزیده در پایان اظهار داشت: ژانر جنگ در تمام دنیا مخاطبان خاص خودش را دارد. الان سالهاست از جنگ‌های جهانی گذشته و همچنان آثاری در ارتباط با آن دوران ساخته می شود و این مهجور بودن تولیدات دفاع مقدس به تهیه کنندگان خصوصی و دولتی مربوط می‌شود و با قاطعیت میگویم افرادی هستند که تمایل دارند در این زمینه کارکنند اما شرایطش فراهم نیست.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 3مهر1398 ، کدخبر: 900952: www.borna.news


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
0
0
اگر فیلم نامه قشنگ باشه مخاطب هم خواهد داشت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین