پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۵۸۳۰
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
یک سال از درگذشت استاد محمد امین قانعی راد گذشت. در این یک سال درباره او سخن ها گفتند و گفتیم. باز هم خواهند گفت و خواهیم گفت. می دانید چرا؟

شعار سال: 1. قانعی راد، رادمرد بود. او اگرچه در همین سیستم آموزشی و آموزش عالی ایران پرورش یافت، اما از جمله آن اکثریت تحصیلکردگان صاحب مدرک نبود که خود را تسلیم دانش رسمی کند.

2. او دانش انتقادی خودش را ابداع کرد تا بتواند در خدمت هدف های انتقادی باشد و آرمان های انسانی و دموکراتیک را پی جوید.

3.قانعی راد، جامعه شناس بود؛ کسی که جامعه شناسی را برای جامعه اش می خواست و نه برای نان درآوردن و نان خوردنش.

4. قانعی راد، از جامعه شناسی و دانشگاه آموخت و به همه یاد داد که جامعه شناسی صرفا ابزاری برای ارتقا شغلی و منزلتی نیست، و زندگی اش را صرف گسترش نهادی مدنی به نام انجمن جامعه شناسی ایران کرد؛ و آن را گسترش و قوام و دوام داد.

5. قانعی راد، راد مردی بود و شد که به درون سیستم رسمی راه یافت اما مرد سیستمی نشد بلکه تلاش کرد تا از راه «همکاری انتقادی» میان دولت و جامعه بایستد و به تعبیر مقصود فراستخواه کنشگر مرزی شد، کنشگری که میان دیوان دولت و ایوان ملت نشست و اندیشید.

6. قانعی راد، اندیشه ورزی بود بهنگام و برای همین روزها و سال های ما، زمانه ای که الگویی برای تفکر مستقل و انتقادی، تفکر انسانی و اخلاقی نیاز مبرم آن است.

7. قانعی راد خود را ملبس به روی و ریا نکرد تا قدرت اداری و سیستمی اش را به رخ بکشد و در جایگاه مدیریت از هر مجالی برای رزومه سازی و عالم نمایی دروغین بهره جوید. همین صداقت و راست کرداری و درست آیینی او نیاز ماست.

8. قانعی راد، را نباید و نمی توان فراموش کرد، چرا که ارزش های انسانی و دانشگاهی را نمایندگی کرد که امروزه در دانشگاه ما جایش خالی است.

او را هر روز و هر سال یاد می آورم و یاد می آوریم تا اخلاق، دانش و دانشگاه در معنای راستین و اصیل آن فراموش نشود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت ایران آنلاین، تاریخ 26 خرداد 98، کد مطلب: 478613: www.ion.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین