پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۲۰۰
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۱
حدود ۳۵ سال جدایی از دیار و زادگاه شاید این روزها آنقدر سخت و گران باشد که بازگشت به آن و شروع دوباره، دور از چارچوب تصورات، خیال‌ها و آرزوها باشد اما امکان پذیر است و شیرینی خاصی به همراه دارد.

شعارسال: روستای متروکه علی سرخ در دورترین نقطه با مرکز بیجار و استان کردستان بیش از ۳۵ سال پیش به علت مشکلات معیشتی و نبود کار و اشتغال بتدریج خالی از سکنه شد و آثار به جای مانده از بقایای زندگی انسان در آن، حاکی از زندگی گرم و صمیمی مردمان این دیار است.

در کیلومتر ۹۵ جاده بیجار - تکاب و در انتهای محدوده استحفاظی استان کردستان، روستایی قرار داشت به نام «علی سرخ» که این روزها با همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه و همکاری دستگاه های خدمات رسان دولت جهت تحقق توصیه و دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید یک هزار دهستان آباد و الگو را در کشور سازماندهی کنیم، در دست باز سازی قرار گرفته تا زمینه بازگشت زندگی به این روستا آغاز شود.

حدود یک سال قبل، تصور احیای روستای متروکه علی سرخ و بازگشت ساکنین پایتخت نشین آن به روستا و زادگاهشان دور از تصور، خیال و آرزو به نظر می رسید و شاید روزنه‌های امید کم‌سویی هم وجود نداشت که روزی در این خاک غریب، چراخی یا اجاق خوارک پزی خانه‌ایی روشن شود.

روستای علی سرخ از توابع بیجار که در دورترین نقطه شهرستان بیجار و استان کردستان قرار دارد در گذشته به علت راه طولانی و صعب و عبور، کاهش ذخایر آبی و افزایش مشکلات معیشتی، رفته رفته خالی از سکنه شد و بیشتر ساکنین آن به شهرهای تکاب، قزوین و تهران مهاجرت کردند.

با ورود قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران و همیاری دستگاه‌های خدمات رسان آبفار، برق، گاز و مخابرات، احیای جسم بی روح روستای علی سرخ اگر چه ناممکن بود امّا هنگامی که همت و تلاش جهادی باشد و کار در راه خدا، هر چیزی ممکن می شود و امروز در این روستا دوباره زندگی جریان خود را باز یافته است.

فرمانده قرارگاه پیشرفت و آبادنی سپاه بیجار اظهار داشت: بیش از ۴۰ خانوار در گذشته ساکن علی سرخ بودند که با توجه به مشکلاتی که در زمینه راه های دسترسی، برق، آب و تلفن داشتند، از این دیار مهاجرت کردن و در شهرهای خارج از استان ساکن شدند.

سرهنگ سیدحسین محمودی افزود: قرارگاه پیشرفت و آبادانی با همکاری دولت بخصوص کار جهادی دستگاه‌های خدمات رسان، در راستای تحقق توصیه و دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید یک هزار دهستان آباد و الگو را در کشور سازماندهی کنیم، از حدود یک سال قبل ساخت و ساز منازل مسکونی، اهدای تسهیلات ارزان قیمت برای اشتغال روستاییان در بخش دامداری و کشاورزی، تامین نیازهای آب شرب، برق، گاز و تلفن، توانستیم روستای متروکه و خالی از سکنه را دوباره احیا کرده و شاهد بازگشت روستاییان به دیار و زادگاه خود باشیم.

وی با اشاره به اینکه روستای علی سرخ بیش از ۳۵ سال متروکه بوده و آثار و بقایای منازل مسکونی موجود حاکی از زندگی پر شور مردمان آن دارد، یادآور شد: با شناسایی ساکنین مهاجرت کرده و اطلاع از شوق و میل آنها به بازگشت به روستا، قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه بیجار با اعتباری بیش از یک میلیارد ریال و اعطای تسهیلات ارزان قیمت به روستاییان متقاضی بازگشت، چرخ زندگی در روستای علی که بیش از ۳۵ سال از حرکت ایستاده بود را به چرخش دوباره وادار کرد.

فرمانده قرارگاه پیشرفت و آبادنی سپاه بیجار گفت: در تحقق توصیه مقام معظم رهبری، چهار دهستان در شهرستان بیجار با محوریت بیشترین مهاجرت و محرومیت، مورد مطالعه قرار گرفت که دهستان های سیاه منصور، کرانی، سیلتان و حومه جهت اجرای طرح‌های محرومیت زدایی سپاه انتخاب و انجام کارهای عمرانی در آنها در اولویت قرار گرفت.

او با تشریح اینکه در اجرای طرح محرومیت زدایی، روستاهای درجه هفت و شش محروم منطقه به استناد گزارش استانداری کردستان انتخاب و بازدید میدانی صورت گرفت، تاکید کرد: با همکاری دستگاه‌های برق و بنیاد مسکن، روستای علی سرخ بزودی شاهد شکوفایی دوباره زندگی، کار و تلاش خواهد شد.

سرهنگ محمودی با اشاره به اینکه آب شرب و جاده دسترسی از جمله مشکلات اصلی و مطالبات ساکنین روستا است، افزود: مشکل تامین آب شرب مورد نیاز اهالی روستا ظرف مدت ۱۵ روز آینده رفع خواهد شد و امیدواریم با تحقق همکاری دولت در بحث ایجاد راه دسترسی جدید این روستا به روستای میدان مظفرخان، این راه ارتباطی که حدود ۱۰ دقیقه است و ظرف مدت کمتر از پنج روز ایجاد شده بزودی مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی با ابراز نگرانی از عدم همکاری در آسفالت این راه روستایی گفت: ۲۱ کیلومتر از راه روستایی علی سرخ و حومه توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی شن ریزی شده امّا در مدت سه سال اخیر تنها یک کیلومتر از آن آسفالت شده و مابقی نیمه کاره رها شده است.

فرمانده قرارگاه پیشرفت و آبادنی بیجار با اشاره به احیای قنات متروکه روستا که با نظر کارشناسان غیر قابل استفاده بود، یادآور شد: با حضور مردم و اقدام جهادی در حال حاضر این قنات بارگیر احیا شده و آب شرب مورد نیاز مردم را تامین خواهد کرد.

او در ادامه با تشریح اجرای ۷۵ پروژه عمرانی و محرومیت زدایی در ۴۰ روستا با توجه به شرایط اقتصادی کشور ابزار خرسندی کرد و افزود: در روستای علی سرخ پنج مورد حفر چاه، چهار ایستگاه سر چاهی، احداث خط انتقال به طول هفت هزار متر و لایه روبی قنات به طول چهار کیلومتر از جمله اقداماتی است که انجام شده است.

سرهنگ محمودی از بازگشت حدود ۳۰ خانوار به روستای علی سرخ خبر داد و اضافه کرد: حدود ۱۷ خانوار در محل جدید روستای علی سرخ منازل مسکونی مورد نیاز خود را احداث کرده و ۱۳ خانوار دیگر هم در طی مراحل اداری دریافت تسهیلات ارزان قیمت برای ساخت مسکن هستند.

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 8مهر1398 ، کدخبر: 83494999: www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین